A hírnév menedzsmentje alatt azt a folyamatot értjük, amikor megalkotjuk, fenntartjuk vagy éppen kijavítjuk a rólunk alkotott nyilvános képet. Mi magunk tisztában vagyunk vele, hogy mi a márkánk és mik az általa képviselt értékek, de vajon hogyan látják ezt mások?
A ma elérhető megszámlálhatatlan alkalmazással és technikai innovációval a vállalkozásunk megítélése leginkább attól függ, hogy az emberek mit látnak róla online.
Így aztán a hírnév menedzsmentje arról szól, hogy milyen online módszereket használunk, hogy pozitívan befolyásoljuk az emberek véleményét rólunk és/vagy a márkánkról.
A digitális korban az információcsere hihetetlen gyors ütemben történik, ezért létfontosságú, hogy folyamatosan nyomon kövessük a hírnevünk alakulását.
De mi is az a hírnév menedzsment és hogyan segíthet a vállalkozásunknak?
Az internet egy hihetetlenül erős és befolyásos platform, ami egy pillanat alatt felemelheti vagy romba döntheti a vállalkozásunkat. Ez az, ami miatt a hírnév menedzsment kihívásokkal teli, de az üzlet szempontjából kritikus feladat a nyilvános imázs formálására. Számos szervezetnek és vállalkozásnek, akik ezt a stratégiát beépítették az üzleti folyamataikba, a jó hírnevük olyan előnyöket hoz, mint:
- Nagyobb átláthatóság és bizalmi kapcsolat az ügyfelekkel
- Több bevétel
- Több olyan alkalmazott, akik hosszú távon kitartanak a cég mellett
Hírnév menedzsement és az online visszajelzések
Az ügyfelek visszajelzései központi szerepet játszanak a vállalkozásunk online megítélélésében. Az egyik oka annak, hogy az ügyfél visszajelzések kritikusak az online siker szempontjából az az, hogy hitelességet és bizalmat keltenek. Egy felmérés alapján a vásárlók 82 százaléka mondta azt, hogy szívesebben vesznek az interneten olyan terméket, aminek több a pozitív értékelése és visszajelzése. Ráadásul 94 százalék állította azt, hogy egy-egy internetes vélemény alapján döntött úgy, hogy egy adott üzletet inkább elkerül.
Az online vélemények a helyi vállalkozások, például az éttermek és helyi kisboltok többségének mozgatórugói. A vélemény a marketing azon formája, ami szájról szájra terjed, ezért fontos a vállalkozások fennmaradása érdekében, hogy következetesen bátorítsuk visszajelzésre a vevőinket.
Fontos, hogy a láthatóság és organikus elérés érdekében a weboldalunk legfontosabb részein feltüntessük ezeket a visszajelzéseket, valamint olyan üzleti oldalakon is, mint például a Google My Business és a social média platformok.
Az egyik oka, amiért mindenképpen szükségesek az online vélemények az, hogy segítik az SEO erőt, azaz általuk a keresőmotorok könnyebben kiértékelik, hogy a márka mennyire felel meg az ügyfelek igényeinek. Minél több és magasabb értékelése van a márkánknak, annál valószínűbb, hogy első helyet szerzünk a keresési eredmények oldalán, ami szélesebb láthatóságot biztosít számunkra.
Hogyan menedzseljük az online hírnevünket?
A hírnév menedzsment célja az, hogy tudatosan formáljuk a rólunk, szolgáltatásainkról és termékeinkről kialakított nyilvános képet. Ez nem csak a vállalkozás erősségeinek a kidomborításáról szól, hanem arról is, hogy képesek legyünk megfelelően kezelni a márkáról alkotott negatív véleményt is.
A hírnév menedzsmentje leggyakrabban erre a három részletre fókuszál:
- Végezzünk átfogó kutatást – Nézzük át a különböző oldalakat, amelyek megemlítik a márkát/terméket és határozzunk meg olyan területeket, amelyek növekedési lehetőséget biztosíthatnak számunkra. A Google Alerts beállítása segítségünkre lehet, hogy nyomon kövessük az online hírnevünket. Látni fogjuk, hogy mit mondanak rólunk az emberek, és azt is, amikor negatív kritikák, cikkek, blog posztok vagy vélemények jelennek meg rólunk.
- Rejtsük el a negatívat – Oldalbeállításokkal, keresési audittal, kompetitív analízis audittal elrejthetjük a a márkánkkal kapcsolatos negatív kommenteket és a reflektorfényt a jó hírekre és a márka előnyeire összpontosíthatjuk.
- Emeljük ki a pozitívat – Keresőoptimalizálással és tartalomstratégiával megmutathatjuk, miről szól, milyen értékeket képvisel valójában a márkánk.