Milyen felszerelésre van szükségünk egy minőségi élő adás elkészítéséhez és hogyan tudjuk ezt az adást – és egyéb tartalmainkat is – eljuttatni a lehető legtöbb emberhez? Mitől válik fogyaszthatóbbá, „szebbé” egy live, illetve hogyan kell promótálnunk a már elkészült tartalmainkat, azaz hogyan érhetjük el, hogy befektetett energiánk megtérüljön? Ezekre a kérdésekre kerestük a választ Pálvölgyi Zoltán, a Pálvölgyi Digital tulajdonosával és Farkas Zsolttal, az Evolut Agency vezetőjével.
Mióta beköszöntött a koronavírusos időszak, az élő adások jelentősége egyértelműen megnőtt. Részben, mivel a tartalomelőállítás egyik legfontosabb formájává vált, részben ez lett a partnerekkel és ügyfelekkel való kapcsolattartás egyik leghatékonyabb eszköze. Ahhoz, hogy ennek a formátumnak a minőségét javíthassuk és sikerességét növelhessük, még fontosabbá vált a fényviszonyok kérdésköre és a megfelelő hang,- és képminőség beállítása.
Számos cég irodája alakult át – legalábbis részben – stúdióvá, többen megtanulták, hogyan kell videót vágni, azaz az élőzés napjainkra egy mindenkit érdeklő, megkerülhetetlen téma lett.
Profán példával élve, a rossz kép, hang és/vagy fényminőség egy online élő adásban olyan, mint a rossz lehelet, a rossz illat egy offline találkozás alkalmával. De mi mindenre szükséges figyelnünk, hogy pozitív élményt vihessünk magunkkal egy liveból?
Hogyan bánjunk jól a fényekkel?
„Minden világítás megkövetel egyfajta egyedi gondolkodásmódot is. A legfontosabb kérdés: mit, milyen hangulatot akarok visszaadni adott beállítással? Hogy jobban érthető legyen ennek a fontossága, érdemes tudni, hogy például egy-egy 3-5 másodperces snitt fénybeállítása akár hosszú órákat is igénybe vehet. – mondja Pálvölgyi Zoltán
Ha például egy féloldalas világítást alkalmazunk, az titokzatosságot kölcsönöz a megvilágított személynek, objektumnak. Azt sugallja, itt felfedezésre váró titkok lapulnak. Ugyanakkor egy szakmai élőzésben nem javaslom ezt a fajta beállítást, mert akár a beszélő hitelességét, érvényességét is gyengítheti. A titokzatosságról asszociálhatunk arra is, hogy ferdített információkat kapunk majd. Ezt mindenképp kerüljük el.” Lássuk tehát, hogyan optimalizálhatjuk a körülményeket!
- A stúdiónk (Itt nem csak és kizárólag a profi, hagyományos értelemben vett stúdiókra gondolunk!) berendezéséhez tudnunk kell, pontosan mit akarunk leforgatni/felvenni!
- A fény lehetőség szerint felülről, de ne mértani pontossággal felülől érkezzen. Oldalról felülről, illetve oldalról hátulról kapjon fényt a beszélő személy, akit így jobban kiemelhetünk a háttérből. (Ez a beállítás sokat segít, ha csak két lámpával dolgozunk.)
- Kerüljük a szemből érkező megvilágítást, ez durva árnyékosságot eredményez!
- Általában/ha tehetjük, legalább 3 fénnyel dolgozzunk!
- Ha mobilis stúdióban gondolkodunk és/vagy kis költségvetési keret áll rendelkezésünkre, Pálvölgyi Zoltán a Litra lámpákat ajánlja, melyek egészen kisméretű, ám annál nagyobb teljesítményű eszközök. Érdemes rákeresni a márkára, mert az általa gyártott lámpák nem csak hosszú élettartamúak, de törhetetlenek és 20 méterig vízállóak is, valamint mágnesesen rögzíthetőek, sőt csíptethetőek is (Igen, ruhára is rögzíthetőek!) így igen széles a felhasználási lehetőségük!
- Figyeljünk a külső fényekre is! Milyen napfény érkezik be a stúdiónkba? Ki tudjuk zárni sötétítéssel vagy szükésgünk lehet rá? Ha igen, hogyan használhatjuk fel?
- A napsütéssel, kinti fényekkel alapvetően bánjunk körültekintően! A külső fényekre nincsen ráhatásunk, nem garantálható, hogy egy bizonyos típusú fény mennyi ideig marad változatlan. Péládul jön egy felhő és máris kevesebb, más minőségű fényt kapunk. A természetes fényben való élőzés tehát, ha lehet még inkább a tartalom típusának függvénye!
A jó hangminőség titka
Minél egyszerűbb megoldást választunk, annál kényelmesebben és gyorsabban valósíthatjuk meg, amit megálmodtunk.
És a kép?
Apró, de annál fontosabb tipp! Sokan a telefonukkal élőznek, de az objektívet elfelejtik megtisztítani. A legkisebb mértékben is poros, koszos, zsíros kamera óriási különbségeket eredményezhet a képminőségben! Mindig tisztítsuk meg az objektívet megfelelő tisztító eszközzel – tehát ne egy kendővel, amivel csak elkenjük a rárakódott koszrétegeket, hanem egy erre a célra kialakított eszközzel. Ehhez Zoltán a Lenspen-t javasolja.
„Összességében úgy gondolom, ha a projekt, amit szeretnénk megvalósítani, igazán fontos számunkra és/vagy sok múlik rajta, illetve megengedhetjük magunknak, mindenképp érdemes szakértői segítséget kérnünk. Jó, ha meg tudjuk tervezni a viszontlátni kívánt eredményt és ennek fényében tervezzük meg az egész folyamatot.”
– Pálvölgyi Zoltán
Hogyan juttathatjuk el elkészült tartalmunkat a lehető legszélesebb közönséghez?
Erre a kérdésre egy személyes példa segítségével kerestük a választ Farkas Zsolttal. Rövid esettanulmány következik.
Alapszituáció
A Bizalom Gálát el kellett halasztani a járványhelyzet miatt, ezért úgy döntöttünk a Bizalmi Körnél, hogy egy retrospektív videót vágunk össze az elmúlt 7 év gáláiból, többek közt a legviccesebb vagy épp legkínosabb bakijainkkal, a nagy bukásokkal és természetesen a nagy sikerekkel is. Hogyan juttathatjuk el ezt a videót minél több emberhez?
Javaslat
Alap, hogy minden eseményhez tartozik egy preview poszt. Ezt sajnos nem lehet igazán megboostolni Facebookon, de felépíthetünk rá egy kampányt! A hirdetésünkre kattintva a felhasználó eljut a preview posztunkhoz, ahol ráklikkel a reminderre és feliratkozik, hogy értesítést kapjon az élő adás indulásakor. Ezen kívül természetesen szükségünk van bannerekre is, melyeket minden esetben ahhoz a felülethez igazítunk, ahol megjelennek.
Miután kompatibilissé tettük őket, mehet Insta Storyba, Facebook Storyba, LinkedINre akár ugyanaz a verzió. A szakmai felületen, azaz a LinkedIN-en mindenképp külön posztot is szentelnék az eseménynek! Itt érdemes a gálához kapcsolódóan valamilyen szakmai tartalmat megosztani és ebben elhelyezni a review poszt linkjét, így kevésbé lesz direkt. Ha pedig a LinkedINnél maradunk, akkor javaslom még a számunkra releváns személyek posztjai alá kommentelést és az értékes és a tartalomra reflektáló kommentünkbe való okos becsempészését a preview linkünknek.
Értelemszerűen csak a link posztolása kommentként túl erőszakos, ezt mindenképp kerüljük! Instagramon például jó ötlet sztoriban kiemelni egyet vagy kettőt a kínos pillanatok közül és azokat ízelítőként posztolni.
Az L és az U alakú érdeklődési minta
Az liveokról fontos szem előtt tartanunk azt az alapvetést, hogy a promotálás során mindigtöbb ember jelöli vissza az eseményünket, mint amennyi valóban megjelenik. Ez az L alakú érdeklődési görbének köszönhető. Amikor rátalálunk egy eseményre, lelkesedést élünk át, rányomunk az „érdeklődöm” vagy az „ott leszek” opciók valamelyikére, de ahogy telnek a napok, ez a lelkesedés veszít az erejéből. Ezt úgy orvosolhatjuk, ha az élő előtt bedobunk egy meglepetést.
Mondjuk, hogy érdekes meglepetésvendégünk lesz, hogy a nézők kérdezhetnek a live alatt vagy, hogy ingyenes eBookot tölthetnek le. Kínáljunk tehát valamilyen értéket adó pluszt közvetlenül az élőzés előtt, amit korábban nem kommunikáltunk még. Ettől a közönségünk újra izgalomba jön és az L alakú görbénk jóval nagyobb eséllyel válik U alakúvá.
Csatornák sűrűjében
A Facebookon élőzni mára már triviális. Itt van a YouTube, az IG TV és más, szakmaibb felületek is. Hogyan válasszunk? Lehetséges a szimultán liveok közvetítése?
Nem a pillanatnyi nézőszám határozza meg az adott videó sikerét!
„Ne feledkezzünk meg a saját weboldalra behúzott közönségről sem! – kezdi Farkas Zsolt – De a felsoroltakon kívül van még egy nagyon hasznos lehetőség, ez pedig a premier. Ez a Facebook funkciója, ami abból a szempontból is kényelmes és praktikus, hogy így előre felvett, legyártott konzerv anyagokat is levetíthetünk.
A Facebook úgy két évvel ezelőtt tolta igazán az élőket, az algoritmus akkor nagyon támogatta ezt a funkciót, ezért nagy volt az organikus elérések száma, mára azonban ezen a felületen már csak fizetetten lehet elérni bármit, ha üzleti nyereséget szeretnénk realizálni.”
- Keressünk alternatív csatornákat! Ma például a legjelentősebb organikus elérést a TikTok biztosítja.
- Fordítsunk kiemelt figyelmet az utómunkára, utókommunikációra, utánkövetésre, tartalmaink utólagos boostolására! Utókommunikáció keretében például szétdarabolva – és ha tehetjük fizetetten – különböző csatornákon, native módon helyezhetünk el részleteket adott videóból.
- Native elhelyezés = a tartalom illeszkedjen a csatornához, ahol meg akarjuk osztani! LinkedINen mehet a live belinkelése vagy egy 10 perces klip, IG TV-n leadhatjuk az egész műsort egy az egyben és a 10 perces részletet is, készíthetünk hozzá sztoriba való pár másodperces vágást, TikTokon azonban csak 15-20 másodperces anyagot oszthatunk meg. Minden esetben fontos, hogy a témához kapcsolódó értékmorzsát hintsünk el.
- Próbáljuk interakcióba léptetni közönségünket. Itt azonban vegyük figyelembe, hogy Magyarországon ez nehézségekbe ütközhet, méghozzá egész egyszerűen kulturális alapon. Más a mentalitásunk, mint egy amerikainak, akinek sokkal természetesebb az ilyen típusú interakció.
Alkalmazások, melyekre érdemes figyelnünk
Zsolt jelenleg a LinkedINen és a TikTokon a legaktívabb. Furcsa egyvelegnek gondolhatnánk ezt a párosítást, amelyet az magyaráz, hogy jelenleg ennek a két felületnek a legnagyobb az organikus elérése. Hogy ezt alátámassza, az EVOLUT vezetője megosztotta velünk személyes TikTok „kísérletét”.
„18 nap alatt a TikTokon, mint magánszemély a következő számokat sikerült produkálnom: 700.000 ezer megtekintés, 1700 követő, 50.000 feletti like. Mindezt körülbelül 35 darab, edukatív, főként a marketingpszichológiára koncentráló tartalommal. A videók 10-15-20 másodpercesek voltak, naponta kétszer posztoltam a megfelelő idősávban, azaz az előtt 1-2 órával, hogy a felület közönsége a legaktívabb volt. Ezt a szintű elérést jelenleg csak ezen a platformon tudjuk hozni.
Míg a KKV-nak egyelőre csak a felülettel való ismerkedést javasolnám, addig a mikrovállalkozásoknak és a nagy cégeknek – azaz a két végletnek – mindenképp ajánlani tudom a TikTok jelenlétet, hiszen ők mind direkt módon szólnak a fogyasztóikhoz, ehhez pedig ma ez a legmegfelelőbb csatorna. Azzal a TikTok által közreadott, hivatalos adattal is jó, ha tisztában vagyunk, hogy ma Magyarországon havi 2 millió aktív felhasználó, naponta 11-szer nyitja meg az alkalmazást és átlagosan 66 percet töltenek el scrollozással.”
De hogyan oldható meg mindaz, amiről eddig beszéltünk egy komplett technikus és marketing csapat nélkül?
„A megoldás kulcsát a nyugati példák folyamatos követésében, figyelemmel kísérésében látom. Sokszor szoktuk emlegetni Gary Vaynerchuk híres slide showját, ahol elmagyarázza, hogyan készíthetünk 64 tartalmat egyetlen egyből. Például egy Twitter poszt screen shotjából egy Insta sztorit. Ez sajnos nem feltétlenül releváns Magyarországon, de a lényeg, hogy ötletet nyerhetünk az ilyen gondolatébresztő prezentációkból.” – mondja az EVOLUT Agency vezetője.
A nemzetközi tartalomgyártókat azért is érdemes követni, mert nagy általánosságban itthon is működik mindaz, ami külföldön, a követőink pedig nem feltétlenül tudják, ki által inspirálódtunk, azaz tevékenységünknek nem lesz másolás jellege. És ne feledjük, jó, ha képesek vagyunk tanulni attól, aki előttünk jár adott problémában, szakterületen.