Habár kevesen tudnak magas szintű prezentációkat tartani és szintén keveseknek megy profin a nyilvános beszéd, ettől függetlenül bárki számára elsajátítható készségekről van szó. Ezek rejtelmeibe enged betekintést ez a bejegyzés.
Az ehhez szükséges leginkább célravezető eszközökről és módszerekről beszélgettünk a Bizalmi Kör Business Talks keretei között Dr. Németh Zoltánnal, alias DrPrezi-vel.
A prezentációkészítés és nyilvános beszéd legkomolyabb veszélyforrása
Kérdezzünk meg üzleti környezetben bárkit arról, hogy mi egy prezentáció kapcsán mi a legfontosabb kérdés. A legtöbben minden bizonnyal ugyanazt a dolgot említenék: csak ne legyen unalmas.
Mostanság, amikor a prezentációk döntő többsége az online térben történik, meglehetősen nagy bajban vagyunk ezen a téren. Amíg ugyanis az úgynevezett figyelem görbe egy offline előadás keretei között nagyjából 6 percenként esett a kívánt tartomány alá, addig az internetes beszédeknél kétpercenként kell újra és újra feltornázni a hallgatóság figyelmét.
Milyen eszközökkel célszerű küzdeni az unalom ellen?
Egyfajta tételmondatként jegyezzük meg, hogy az „online kommunikáció egyáltalán nem bírja a bullshitet”. Úgyhogy kiemelkedően hatékony, gyorsan és könnyen alkalmazható eszközökre van szükségünk a figyelem instant feltornázásához.
Zoli retorikai szentháromságnak hívja azt a három rendkívül hasznos eszközt, amelyek egyenként is remekül működnek, együtt használva pedig brutálisak. Fontos tehát, hogy
- tudjunk szóképekben beszélni;
- tudjunk humort használni;
- és tudjunk jól történetet mesélni.
A szóképek kapcsán érdemes egy-egy prezentáció előtt kigyűjteni néhány találó metaforát. Hogy egy konkrét példát említsünk, „a Bizalmi Kör a tudatos vállalkozók elit golfklubja”.
Toastmasters versenyeken szokták azt mondani, hogy „humor nélkül nincs győzelem”. A humor alkalmazása kapcsán viszont fontos, hogy a kockázatos poénok helyett inkább menjünk biztosra. Ezért az öniróniával bánjunk csínján, a manapság népszerűnek számító mémek viszont remekül működhetnek.
A szóképek és a humor alkalmazásának nagy előnye, hogy gyors eszközök. A történetmesélés viszont időigényes, úgyhogy ehhez mérten használjuk. Vagyis a storytelling kapcsán haladó szintén is számolni kell vele, hogy alsó hangon 30-41 másodpercet el fog vinni a prezentációból.
„A prezentációkészítés mérnöki munka” – vagyis a tervezés fontossága
Egy üzleti történetet, egy humoros elemet vagy szóképet is precízen meg kell tervezni ahhoz, hogy az tényleg kifogástalanul működjön. Tehát a spontaneitás és improvizáció már a múlté, a prezentációkészítésbe muszáj beletenni a munkát.
Egy percnyi nyilvános beszéd minimum egy teljes óra előkészületet igényel, TEDx beszédeknél pedig nyugodtan szorozzuk fel ezt az arány akár tízszeresére is. A felkészülés persze összetett folyamat. Beletartozhat az előadás felépítése, a többszöri próbája és optimalizálása, vagy a legjobb TEDx videók folyamatos tanulmányozása.
A felkészülés másik összetevője a hangunk felkészítése. Vagyis, bármilyen beszéd előtt be kell melegíteni a hangunkat, és jókora löketet kell adni a megjelenésünknek már az első másodpercektől. Vagyis egyből bele kell ugrani képletesen szólva annak érdekében, hogy instant megszerezzük a hallgatóság figyelmét.