Valószínűleg Te is gyakran használod a Google keresőt, ahogy emberek milliói is ezen keresnek nap mint nap, ha valamilyen problémát szeretnének megoldani, információhoz szeretnének jutni vagy valamilyen terméket, szolgáltatást akarnak igénybe venni.
Ma már minden második vásárlás egy online kereséssel kezdődik, éppen ezért ahogy a nagy multik, úgy a kis- és középvállalkozások is folyamatosan küzdenek a jobbnál jobb Google helyezésekért.
Az internetes keresőóriás tehát hatalmas potenciált rejt azok számára, akik tudják, hogyan profitáljanak a felhasználók által indított keresésekből. Ahhoz, hogy a Te vállalkozásod is a Google elején jelenjen meg, és ezáltal értékes, releváns látogatókat szerezz a keresőből, meg kell ismerd a számodra fontos keresőszavakat.
Lássuk hogyan tudod kideríteni, hogy hogyan keresnek a potenciális vásárlóid a termékedre, szolgáltatásodra!
Használj kulcsszókutató eszközöket
A vállalkozásod fő profiljához kapcsolódó kifejezéseket valószínűleg jól ismered, például egy tea webshop esetén releváns lehet a “tea”, “tea rendelés”, “fekete tea”, “gyömbér tea”, stb. kifejezések. Azonban számtalan olyan kapcsolódó kifejezésre is keresnek még a potenciális vásárlók, amire elsőre nem is gondolnál, mégis a Te terméked, szolgáltatásod rá a megoldás.
A kifejezések felkutatásához a legegyszerűbb módszer, ha egy kifejezetten erre a célra készült szoftvert használsz. Az egyik legismertebb eszköz az Ubersuggest, ami mindenki számára ingyenesen elérhető, és magyar viszonylatban is megbízható adatbázissal rendelkezik.
A kapcsolódó kifejezések lekéréséhez csak meg kell adnod egy kiinduló kulcsszót, pl. “fekete tea” és a cél nyelvet / országot.
A keresés után az eszköz listázza az összes adatbázisában szereplő kifejezést, ami kapcsolódik a megadott keresőszóhoz. Ezzel a módszerrel rengeteg olyan, korábban ismeretlen kulcsszót tudsz kigyűjteni, amire folytonosan keresnek a vásárlóid. Pl. “fekete tea hatása”, “fekete tea terhesen”, “fekete tea kortizol”, stb.
Számtalan olyan kifejezéssel fogsz találkozni, melyek akár 2-3 szóból is állnak. Ezekre az úgynevezett long tail kulcsszavakra jellemzően kevesebben keresnek, ennek köszönhetően kevesebben is optimalizálják rá a weboldalukat, így sokkal egyszerűbben és rövidebb idő alatt tudsz Te is jó helyezéseket elérni a találati listában egy jól optimalizált tartalommal.
Ha egy versenytársad rangsoroló kulcsszavaira vagy kíváncsi, akkor add meg a versenytársad domain nevét és vizsgáld meg, hogy milyen kifejezésekre hányadik helyen rangsorol.
Az elemzéshez használhatsz más eszközöket is, melyek nagyobb adatbázissal rendelkeznek – ilyen például az Ahrefs vagy a SEMRush -, azonban ezek az eszközök elsősorban profi keresőoptimalizálással foglalkozó ügynökségeknek és freelancereknek készültek, és az árazásuk is ehhez igazodik.
Szesztay Péter SEO ügynöksége, a bpdigital.hu rendelkezik több ilyen licensszel is. Ha érdekes lehet számodra a keresőoptimalizálás, akkor keresd meg nyugodtan – akár emailben (peter@bpdigital.hu) vagy a BIX alkalmazáson keresztül.
Ha már tudod, hogy pontosan mire és hányan keresnek a Googleben, akkor jön a feladat: hogyan tudod ezeket a felhasználókat a weboldaladra terelni?
Keresőszavak használata a weboldaladon
A kifejezések kigyűjtése után érdemes különböző szempontok szerint osztályoznod a szavakat, például: relevancia, keresési mennyiség, üzleti szempontok (mint pl. profit tartalom).
A számodra fontos szempontok alapján kiemelkedő fókusz kulcsszavak élvezik a legnagyobb prioritást a vállalkozásod online forgalmának építésében, ezért kiemelten fontos, hogy hogyan használod fel, és hogyan építed be őket az oldaladba.
Figyelj a keresési szándékra
A Google pontos szabályrendszerét és rangsorolási szempontjait senki sem ismeri pontosan, azonban vannak olyan bevált módszerek, amik hosszú távon bizonyítottan jó eredményekhez vezetnek.
Az egyik legfontosabb szempont, hogy vedd figyelembe a potenciális vásárlóid keresési szándékát. Például, ha valaki a “fekete tea hatása” kifejezést üti be a keresőbe, akkor a Google blogcikkeket rangsorol. Ha a “fekete teák” a keresett kifejezés, akkor különböző termékeket bemutató kategória oldalak jelennek még, míg a “fekete tea 50g” kulcsszóra termékoldalak rangsorolódnak.
Ahhoz, hogy kiderítsd a Google milyen típusú oldalakat tart relevánsak az adott kifejezésre, csak gépeld be a keresőbe és vizsgáld meg a TOP 10 találatot.
Ha azt látod, hogy 70-80%-ban kategória oldalak jelennek meg, akkor Neked is kategória oldalt kell létrehoznod. Fontos, hogy mindig a keresési szándéknak megfelelően hozd létre az oldalak tartalmát, hiszen így tudsz valódi értéket közvetíteni a potenciális vásárlóid részére (és sokkal könnyebb lesz bekerülni a találati lista első oldalára).
Használd a kulcsszavakat a weboldaladon
Talán nem meglepő, hogy a kereső akkor fog előrébb sorolni, ha az oldalad tartalmazza azt a fókusz kulcsszót, amire jó helyezést akarsz elérni. De hova, hányszor, és milyen formában kell feltültened az adott kulcsszót, hogy a Google felfigyeljen az oldaladra?
A legkritikusabb elemek közé sorolható az oldal címe, URL-je, valamint címsorai is. A fő kulcsszót érdemes tehát minden esetben belefoglmaznod az oldal címébe, címsoraiba (H1, H2), valamint az oldal végleges URL-ébe is. Emellett fontos szempont, hogy magát a szöveges tartalmat is úgy alakítsd ki, hogy legalább 2-3 alkalommal szerepeljen a szövegben az adott kulcsszó.
További előnyre tehetsz szert, ha a képek címét, és úgynevezett Alt text-jét is ennek megfelelően alakítod ki, valamint figyelsz az aloldal meta leírására is.
Milyen előnyei vannak, ha a keresőből szerzel forgalmat?
- Releváns és minőségi forgalmat generál
A SEO, vagyis a keresőoptimalizálás hatalmas előnye, hogy olyan értékes látogatókat terel az oldaladra, akik pontosan azt a terméket, szolgáltatást keresik, amire a Te vállalkozásod épült. Csak gondolj bele, hogy mennyivel jobb konverziós arányt tudsz elérni, ha csak olyan érdeklődőknek mutatod a szolgáltatásod, akik pontosan azzal a problémával küzdenek, amire Te nyújtasz megoldást.
- Bizalmat és hitelességet épít
A keresőoptimalizálás további előnye, hogy a potenciális vásárlók informálásával és edukálásával hitelességet építesz a márkanevednek és szakértői státuszt alakíthatsz ki. Ennek pszichológiája, hogy az emberek 99%-a a Google találati lista első oldaláról válogat, hiszen a kereső valószínüleg azért mutatja ezeket a találatokat, mert ezek jelenleg a legjobbak és legmegbízhatóbb források.
- Az organikus látogatókért nem kell fizetned
A keresőoptimalizálás legnagyobb előnye a többi marketing csatornával szemben, hogy egy jó pozícióban lévő tartalommal folyamatosan releváns látogatókat tudsz a weboldaladra vonzani. Míg a fizetett hirdetések esetében minden kattintás után fizetned kell, addig az organikus forgalom semmibe nem kerül, egyszeri befektetési költsége van.
- Az organikus forgalom tartós és hosszútávon a Tied
A SEO egy relatív lassan felépíthető marketing csatorna – jellemzően 6-12 hónapra van szükség markáns eredmények eléréséhez. Ugyanakkor egy jól SEO-zott weboldal hosszútávon, évekig meg tudja őrizni ezt a releváns forgalmat.
Láthatod tehát, hogy a Google kereső nyújtotta lehetőségek minden vállalkozás számára elérhetőek és számos olyan előnnyel is rendelkezik, melyet egyik másik marketing csatorna sem képes biztosítani.
Te tudod, hogy pontosan hogyan keresnek a vásárlóid és hogyan tudsz ebből előnyt kovácsolni? Minden oldalad megfelelően van optimalizálva az egyes keresőkifejezésre?
Ha még nem invesztáltál az oldalad SEO alapú optimalizásába, érdemes mielőbb belevágnod, hisz a potenciális vásárlók most is folyamatosan keresnek, a kérdés csak az, hogy Téged vagy egy konkurens oldalt találnak az első találatok egyikén.
Szesztay Péter
A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni online marketing eszközökkel. A non-profit linképítés program megálmodója, elkötelezett híve a fenntartható üzleti megoldásoknak.