Nincs rosszabb annál amikor az évek alatt felépített organikus (= Googleből ingyenesen érkező) forgalmad hónapról-hónapra stagnálást, rosszabb esetben csökkenést mutat és nem tudod mi állhat a háttérben, elvben mindent jól csinálsz. Már a kezdetektől fogva jó alapokra építkeztél, rendszeresen kerülnek fel új tartalmak a blogra, épülnek a linkek, mégsem nő látogatóid száma, sőt inkább csökkenést tapasztalsz.
Ebben a cikkben a BP Digital összegyűjtötte azt az 5 árulkodó jelet, ami arra utalhat, hogy az oldalad jelenlegi állapota nem felel meg a Google által támasztott technikai elvárásoknak.
Miért jó az organikus forgalom nekem, mint cégvezető?
Az organikusan érkező látogatók hatalmas előnye a többi forgalmi csatornával szemben, hogy ebben az esetben a potenciális érdeklődők keresik arra a problémára a megoldást, amiben a Te oldalad fog tudni segíteni nekik. Ahhoz, hogy a te céged tudja első kézből kiszolgálni ezeket a potenciális ügyfeleket, elengedhettelen, hogy a Google első oldalán rangsoroljon a weboldalad.
A megfelelő technikai SEO beállítások biztosítják ennek az alapját. Ha ez rendben van, akkor már tudsz mire építkezni és fejleszteni a különböző on- és off-page SEO elemeket is. Az alapok megteremtése nélkül viszont nem fogsz tudni hosszú távon eredményesen szerepelni a Google organikus találatai között.
TIPP: Ha nem használsz rendszeresen különböző online marketing szoftvereket és szeretnél a saját weboldaladra vonatkozó konkrét hibákat, fejlődési lehetőségeket látni, akkor vedd fel a kapcsolatot Szesztay Péterrel, a BP Digital SEO ügynökség tulajdonosával. Péter felajánlotta, hogy az első 7 Bizalmi Kör tagnak ingyenesen készítenek egy gyors technikai elemzést, amiből kiderülhet mi az 5 legfontosabb technikai hiba, ami blokkolja a weboldalad növekedését. Keresd Pétert nyugodtan a hello@bpdigital.hu email címen.
Okok, amiért eshet a weboldalad forgalma:
1. Lassan tölt be az oldalad
Sokan nem is gondolnák, de a betöltési sebesség az egyik ilyen kritikus szempont, ami meggátolhat a növekedésben. A céged építése során jellemzően a weboldalon is számtalan módosítást végzel el. Új képeket töltesz fel a referenciákhoz, új termékek jelennek meg a portfóliódban, vagy a növekedés következtében lecseréled az oldalad arculatát, hogy teljes mértékben téged és a céged minőségét tükrözze az online megjelenésed. A fejlesztések külső szemmel remekül mutatnak, azonban számtalan olyan példa van, amikor ez negatívan hat a SEO eredményekre is.
Például a feltöltött képek nincsenek megfelelően tömörítve, a design migrálás után szebb lett a felület, de duplájára nőtt a betöltési sebesség. Esetleg szükséges volt egy új plugin telepítése, ami viszont nem megfelelően kezeli a felhasznált JavaScript elemeket. A lassú betöltés növeli a látogatók visszafordulási arányát, azaz a nap végén csökkeni fog az organikus forgalmad. Érdemes tehát megvizsgálnod, hogy hogyan változtak a weboldal oldal élmény mutatói és milyen értéket ér el a jelenlegi felépítés mellett. Az oldalad legfontosabb mutatóit egyszerűen tudod ellenőrizni az ingyenes Google PageSpeed Insights eszközzel.
2. 4xx és 5xx hibakódok
A Google elsősorban olyan oldalakat akar a találati listák élén szerepeltetni, amik a minőségi tartalom mellett, a technikai szempontoknak is megfelelnek. Az oldalad megítélését negatívan befolyásolhatják a hibás, 4xx vagy 5xx hibakódú aloldalak.
A 404-es oldalak akkor is hatással lehetnek a megítélésre, ha nem közvetlenül a már jól rangsoroló aloldalad lett törölve.
Éppen ezért, ezek mielőbbi felkutatása és helyreállítása vagy továbbirányítása (301 redirect) kulcsfontosságú ahhoz, hogy hosszú távon ne veszítsd el a jó helyezéseidet és ezáltal minimalizáld a forgalomcsökkenés lehetőségét.
Emellett gyakran előforduló probléma az 5xx-as szerver oldali hibakód is. Ilyen esetekben az oldaladra érkező látogatók hibaüzenetet fognak kapni, mert a szerver nem tudja megfelelően kiszolgálni a kéréseket.
3. Ellenőrizd a korábban épített backlinkeket
Az organikus forgalom csökkenése sok esetben a hátrébb sorolás miatt következik be. Az algoritmus keresőoptimalizálási szempontból számtalan elemet vesz figyelembe a sorrend összeállításánál és folyamatosan elemzi, hogy melyik tartalom a legmegfelelőbb az érdeklődők számára. Előfordulhat, hogy a korábban az oldaladra mutató releváns külső link státuszát valamilyen oknál fogva megváltoztatják (rel=”nofollow”) vagy törlik, és ezáltál már nem adja tovább annak erejét.
Ha a backlinkek hiányában a versenytársaidat a robotok hitelesebbnek ítélik meg, hátrébb sorolhat az algoritmus. A meglévő linkjeid ellenőrzésével, esetleges törött linkek megtalálásával és helyreállításával tehát minimalizálhatod az organikus forgalmad csökkenését.
4. Algoritmus frissítések
A Google szakemberi folyamatosan finomítják az algoritmus működését, ezért kiemelten fontos, hogy figyelemmel kísérd a nagyobb lélegzetvételű frissítéseket. Ilyenek voltak például a Panda, a BERT vagy a 2021-ben bejelentett, Core Web Vitals mutatók megjelenése. A naprakész weboldalak esetében a frissítések többnyire nem okoznak nagy kárt, azonban a nem megfelelően felkészített weboldalak jelentősen hátrébb kerülhetnek a ranglétrán.
Ha a forgalomcsökkenés nagyságrendileg a frissítés időpontjával egy időben történt, akkor nagy rá az esély, hogy az oldalad valamilyen technikai szempontnak nem felelt meg. Ilyen technikai probléma lehet például, ha a frissítést követően a korábban épített linkjeid nem mennek át a Google spam szűrőjén, és emiatt hátrébb rangsorolsz. Ilyen helyzetben érdemes mielőbb orvosolni a problémákat, hogy még időben vissza tudd szerezni a korábban elért helyezéseid és organikus látogatóid.
5. Versenytársak mutatói
Az organikus forgalmad akkor is visszaeshet, ha mindent rendben csinálsz, ahogy korábban, viszont a versenytársaid nagyobb erőforrást áldoznak arra, hogy az adott kulcsszóra előkelőbb helyezést érjenek el. Például gyorsabban tölt be az oldaluk, több minőségi backlinket építenek vagy egész egyszerűen csak többen kattintanak rá, mert jól lett felépítve az oldal címe és meta leírása.
A konkurens oldalak nyomon követése tehát nélkülözhetetlen, ha hosszú távon is a Google élén szeretnél rangsorolni az oldaladdal. Ha pedig azt látod, hogy valamelyik SEO mutatóval elmaradtál a versenytársakhoz képest, érdemes még időben nagyobb figyelmet fordítani az adott kulcsszóra, mert egy-egy helyezés változása komoly hatással lehet a forgalmadra.
Összegzés
A keresőoptimalizálás egy összetett és hosszan tartó folyamat, ahol a technikai elemek biztosítják a ház alapját. Éppen ezért, ennek hiányában nem fogod tudni kihasználni az oldaladban rejlő teljes potenciált. Ha pedig menet közben adódnak technikai nehézségek, az jelentősen gátolhat a további növekedésben. A cél tehát, hogy mielőbb megtaláld ezeket a technikai hiányosságokat és orvosold őket.
Lássuk milyen kérdéseket kell mindenképp feltenned magadnak, ha csökken az organikus forgalmad:
- Romlottak a helyezéseid vagy csak kevesebb kattintás érkezik?
- Volt esetleg Google algoritmus frissítés a közelmúltban?
- Elég gyors a weboldalad, megfelel a jelenlegi UX elvárásoknak?
- Megjelentek új versenytársak a piacon?
- Nem veszítetted el a korábban épített releváns linkjeid?
- Milyen lehet az oldalad megítélése? Nincsenek hibák az oldalon?
TIPP: Ha nem használsz rendszeresen különböző online marketing szoftvereket és szeretnél a saját weboldaladra vonatkozó konkrét hibákat, fejlődési lehetőségeket látni, akkor vedd fel a kapcsolatot Szesztay Péterrel, a BP Digital SEO ügynökség tulajdonosával. Péter felajánlotta, hogy az első 7 Bizalmi Kör tagnak ingyenesen készítenek egy gyors technikai elemzést, amiből kiderülhet mi az 5 legfontosabb technikai hiba, ami blokkolja a weboldalad növekedését. Keresd Pétert nyugodtan a hello@bpdigital.hu email címen.