Milyen trendek rajzolódnak ki az építőiparban?

Milyen irányban változott az építőanyagok iránti kereslet a válság kirobbanása óta? Milyen átalakulást várhatunk az építőipar területén, és kik jöhetnek ki egyértelmű győztesként az átrendeződésből? Piros Attila, a Saint Gobain Hungary ügyvezetője az építőipari prognózis mellett elképesztően hasznos és inspiráló vezetői gondolatokat is megosztott velünk a beszélgetés alatt.
ápr 27, 2020

Milyen irányban változott az építőanyagok iránti kereslet a válság kirobbanása óta? Milyen átalakulást várhatunk az építőipar területén, és kik jöhetnek ki egyértelmű győztesként az átrendeződésből?

Piros Attila, a Saint Gobain Hungary ügyvezetője az építőipari prognózis mellett elképesztően hasznos és inspiráló vezetői gondolatokat is megosztott velünk a beszélgetés alatt.

Kicsit összefoglalnád nekünk, hogy miként is kell elképzelni a Saint Gobain Hungary tevékenységét?

A 35 éves Saint Gobain magyarországi leányvállalata vagyunk. Olyan márkák tartoznak hozzánk, mint a Rigips, Isover, Weber-Terranova, vagy az autógyártásból ismert Autover. Személy szerint én három márkáért felelek a magyar piacon, amelyek alapvetően építőanyag gyártással és forgalmazással foglalkoznak. Ezek a Rigips, Weber-Terranova és Isover.

250 fővel dolgozunk, két gyártó telephelyünk van, az árbevételünk pedig meghaladta a 20 milliárd forintot az elmúlt évben.

Amikor a válság bekövetkezett, Ti épp egy elképesztő növekedés közepén voltatok. Hogyan érintett benneteket az elmúlt bő egy hónap?

A forgalom tekintetében egyáltalán nem érintett minket, minden idők legjobb első negyedévét zártuk. A tavalyi esztendő hasonló időszakához viszonyítva plusz 40%-nál tartunk, ami óriási teljesítmény.

Azokra a kihívásokra kellett figyelnünk, amelyek a járvány beköszöntével gyakorlatilag mindenkit érintettek. Főként a logisztikára, illetve az alapanyag beszerzésre gondolok itt. Ez viszont valóban emberfeletti munkát igényelt valamennyi munkatárstól, illetve a menedzsment részéről is.

Egy korábbi beszélgetésünk során említetted, hogy nálatok azért nem állt meg teljesen minden. Most mit tapasztaltok?

Vegyesek a termékvonalak. Úgy tűnik, hogy a gipszkarton és a száraz építészeti vonal továbbra is erőn felül teljesít. A kiszállítást rendszerint 48 órára szoktuk vállalni, most viszont nem ritka, hogy 21 napot tudunk csak mondani a partnereinknek.

Az Isover, vagyis a hőszigetelő ág is hozza azokat a számokat, amit a büdzsében tőle vártunk. Ott még nem érezzük a lassulást. A Weber-Terranova pedig gigantikus számokat produkál, tehát a márciust is 40-42%-kal zárta a tavalyi árbevétel felett, továbbá 39%-kal a mennyiség terén is pluszban vagyunk.

Ezeket a számokat hallva sokkal inkább a gyorsulás jut az ember eszébe, ezt jól érzékelem?

Sokan mondták a szektorban, hogy egy erőteljes betárolás történt a partnereinknél. Ezzel szemben a mi termék portfoliónk kapcsán az látszik, hogy a partnerek nem raktárra vásároltak.

Kifejezetten sok olyan telefont kapok, amiben segítséget kérnek a partnereink, mert eladták a termékeiket, és újbóli készletre van szükségük. Úgy tűnik tehát, hogy a mi termékkörünkben nem készletezés történik.

Vezetőként Te hogy élted meg ezt az egy hónapot, milyen támogatást kellett adnod az embereidnek? Miben kellett vezetőként extra módon helytállni az elmúlt egy hónapban?

Vezetőként nagyon nehéz ilyen helyzetben távol tartani magad attól, hogy a kialakult helyzetről ne mondd el a szubjektív véleményed. Vannak olyan belső nemzetközi szabályaink az egészségre és a környezetvédelemre vonatkozóan, amiket maximálisan be kell tartani.

Ilyenkor azt tudod a munkatársaknak elmondani, hogy a kialakult helyzethez alkalmazkodnunk kell, és a legtöbbet kell belőle kihoznunk. Tiszteljük a törvényeket és a szabályokat, ezért akkor is betartjuk őket, ha valamelyikkel épp nem értünk egyet.

Sokszor persze nehéz erről győzködni a kollégákat. Sokkal inkább a mentális nehézségeket kellett tehát kezelnünk. Ennek kapcsán kiemelten fontos, hogy a vezetőiddel ápolj bizalmon alapuló minőségi kapcsolatot, hiszen náluk is hasonló kihívások merülnek fel. Ha Te jól kommunikálsz feléjük, akkor ők is így fognak tenni a saját beosztottaik felé.

Te mit tapasztalsz, az irodai dolgozók home office-ban történő munkavégzésének hatására miként alakult a hatékonyság?

Szerintem ilyenkor picit mindig másképp kell gondolkodni a hatékonyságról. Mivel a hatékonyság mindig adott mérőszámokból jön, ezeket elnézve azt gondolom, hogy nálunk nem lehet romlásról beszélni. Sőt, egy-két területen javultunk is, pénzügyileg például még soha nem tudtunk ennyire gyorsan hónapot zárni.

Személy szerint én egy kicsit kontroll mániás vagyok, vagyis azt gondolom, hogy a kontroll mindig eredményt hoz. Ennek szellemében nálunk napi jelentések és elszámolások vannak, az elvégzett munka mennyisége pedig abszolút mérhető.

Kellett-e bármit igazítani vagy változtatni annak érdekében, hogy a csapat fókuszban maradjon?

Picit vissza kellett lépnünk, és kívülről kellett tekintenünk erre a helyzetre. Be kellett látnunk, hogy a fókuszált munkavégzés érdekében megoldásra van szükség azokra a problémákra, amelyek a home office-ban dolgozó kollégákat foglalkoztatják.

Szükség volt továbbá egyfajta rugalmasságra is a részünkről, hiszen a folyamat végén úgyis a napi és heti teljesítmény minősége a fő kérdés. Úgy tűnik egyébként, hogy ez tud működni.

Vezetőként a csapattagok motivációjának a fenntartásáért mit teszel?

Mivel rengeteg forrásból hallanak negatív híreket, ezért kiemelten fontos jövőképet adni a csapatnak. Azt kell átadni nekik, hogy mi mit teszünk annak érdekében, hogy a nehéz időszak elmúltával újult erővel kerüljünk ki a piacra.

Most ezt érzem kulcskérdésnek, továbbá másokkal beszélgetve is a jövőbe vetett hitet érzem a fő problémának. Adjunk tehát napi információkat, mi történik a cég életében, hogyan oldunk meg helyzeteket.

Neked személy szerint intenzívebb lett a vezetőiddel a kommunikációd az elmúlt időszakban?

Egyértelműen. Nálunk eddig hetente volt egy menedzsment meeting, most viszont háromszor van egy héten. Mindig van olyan információ, ami a többiek számára fontos. Most már mindenki felkészült a területét érintő problémák megoldására, ez természetesen kölcsönöz egyfajta nyugalmat. Ettől függetlenül kiemelten fontos az interakció.

Az építőipar kapcsán számítasz-e egyáltalán lassulásra a következő időszakban?

Ha lassulás nem is lesz, átrendeződés mindenképpen. Az elmúlt néhány év az építőanyag gyártók és forgalmazók számára maga volt a Kánaán. Az igazán komoly kereskedők és partnerek tökéletesen követték az ilyenkor ajánlott formulákat, vagyis rendben fizették a számlákat, takarékoskodtak és beruháztak. Valószínűleg ők lesznek ennek a helyzetnek az abszolút nyertesei.

Azt is látjuk viszont, hogy azoknál a szereplőknél komoly készpénz hiány van, akik a felfelé ívelő gazdaságban keletkező bevételekkel nem bántak takarékosan. A kisebb szereplőknél problémákba ütközik ennek következtében a hitelfelvétel.

Az átrendeződés mellett látsz-e egyéb piaci trendeket most?

Azt gondolom, hogy bizonyos piaci szegmensek tovább élése nagyon is kérdéses lesz, őszintén gondolok itt például az irodapiacra. Szerencsések vagyunk abban a tekintetben, hogy mindig a felújítási piacra fókuszáltunk.

Véleményem szerint a felújítási piac kimondottan erős lesz a következő időszakban. Talán a lakásépítési kedv is alább fog hagyni, és inkább a felújítás irányába megy el a fő csapásirány. Érdekesek a statisztikák annak kapcsán például, hogy nagyon sok családi házas építési engedélyt adtak ki az elmúlt időszakban. Egyértelműen azt látjuk, hogy a felújításoké a jövő.

Biztos vagyok benne, hogy az olyan felújítási programok, mint a hőszigetelési jellegű, épület energetikai felújítások és korszerűsítések most is a válságból való kilábalás húzó motorjai lesznek most is.

Mi az a gondolat, amit a jelen körülmények között egy cégvezetőnek mindenképpen üzennél?

Az építőanyag gyártók és forgalmazóknak, vagyis a saját szegmensünkben most jól megy. Ezért úgy kell takarékoskodnunk, hogy lehetőség szerint mindent rendbe tegyünk. Részemről például utasítás volt, hogy nekünk nem lehet kifizetetlen számlánk. Félre kell továbbá tennünk és egyértelműen befektetni azokba az innovációkba, amelyek az újbóli indulás győztes csapatába helyeznek minket.

Az összes iparágat tekintve vezetőként egyetlen dolgot nem szabad abbahagyni, a marketinget. Promóciókra, PR megjelenésekre van szükség, halljanak minél többet a cégünkről. Nálunk a marketing csapat például azoknak a partnereknek is segít, akik a mi termékeinket értékesítik kereskedőként.

Mindezek mellett véleményem szerint a fegyelmen kell egy picit szigorítani a mostani helyzetben. Lehetőség szerint minden területen növelni kell a kontrollt.



Kapcsolódó cikkek