Témánk ezúttal a kereskedelmi újítások, ezen belül is az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő automata online kasszák, melyekről Bessenyei Istvánnal beszélgettünk. A Laurel Kft. hosszú évek óta foglalkozik az online alapú automata pénztárgépek fejlesztésével, melyek elsődleges szerepe a hatékonyságnövelés, az áteresztőképesség növelése. A vásárlói visszajelzések az új „pénztárosok” szerethetősége mellett tanúskodnak. De az emberek nem csak szeretik, igénylik is az automata kasszákat, különösen a jelenlegi helyzetben.
Igazán szerencsés ez a mostani helyzetben, amikor sokan tartanak a közelebbi kontaktustól, illetve amikor a munkáltatók sokasága került nehéz helyzetbe azt illetően, hogyan tudja megtartani, elengedni vagy átcsoportosítani munkavállalóit. Fontos leszögeznünk, az automata kasszák nem vehetik fel a versenyt a személyzettel. István azt látja megoldásnak, hogy az így a kasszasorból felszabaduló munkaerőt átcsoportosítsák a cégek, akár az online rendelések részlegére, akár a vevőket az áruházi térben eligazító, kiszolgáló személyzet soraiba. Utóbbi megoldás azért is lehet igen kedvező, mert egy jó vevőtámogató munkatárs nagyban megnövelheti a kosárértéket, amit a kasszában ülve már nem tudna befolyásolni.
Arra a kérdésre, hogy mit kíván egy cégtől egy ilyen kassza bevezetése, a következő választ kapjuk: „Ahhoz, hogy egyáltalán beszélhessünk az automata kassza bevezetéséről, először fel kell mérni adott kereskedelmi egység árukörét, forgalmát, analizálni kell a kosárméretet. Egy minimum két-három kasszás, nagyforgalmú üzlet az, ahol már érdemes elgondolkodni ezen a lehetőségen. A Laurel automata kasszáit az teszi igazán különlegessé, hogy a kisebb boltok is gazdaságosan haszálhatják őket, mivel egy gép megtérülési ideje 2 -2,5 év. Mikor tíz évvel ezelőtt elkezdtünk ezzel foglalkozni a kereskedők egy minél szélesebb rétegének szerettünk volna segítséget, alternatívát kínálni.” – mondja István.
Beszélgetésünkből az is kiderül, hogy a Bessenyei Istvánék által tervezett technológia bármilyen más kereskedelmi rendszerhez illeszthető. Gépeikben van egyfajta tanuló rendszer, amibe például nem kell külön betáplálni a termékek súlyát, mert minél többször pörög le adott cikk, a gépben annál hamarabb rögzül annak súlya az átlagok alapján.
A hagyományos kasszákhoz képesti költségét nehéz lenne megállapítani, hiszen egy olyan új üzleti modellről beszélünk, amit nem lehet pontosan összehasonlítani egy hagyományos pénztárgéppel. Sokmilliós tételről van szó, azonban, ahogy fentebb említettük, a megtérülési idő igen kedvező. Hogy egy másik példával is szemléltessük, egy automata kassza bevezetése olyan, mintha 30-40 százalékos kamatra tennénk be a pénzünket a bankba. Érdemes lehet tudni, hogy két online automata kassza már másfél hagyományos pénztárat válthat ki, hiszen egy önkiszolgáló pénztár forgalma 60-70%.
Mindezen előnyökkel együtt nem beszélhetük teljesen automata működésről, mivel sokkal nagyobb felügyeletet igényelnek ezek a gépek, mint egy hagyományos kassza.
Ha leállnak, ott kell lennünk, hogy kijavítsuk a meghibásodást. A szituációknak, amiket régebben a pénztáros kezelt, most a gépnek kell ellátnia, mindezt úgy, hogy ne fagyjon le a rendszer, a vásárló ne tudja kiakasztani a kasszát.
Több nagyobb áruházban van egy extra biztonsági elem, egy beépített mérleg ezekben a kasszákban, mely arra szolgál, hogy megszűrje a visszaéléseket. A gép a szkennelt termék súlya alapján képes megállapítani, hogy valóban a megadott árucikk került-e a csomagoló felületre vagy sem. Az ilyen kasszazónák esetében egyébként is az a nemzetközi szinten bevett gyakorlat, hogy alaposan körbekamerázzák adott területet. Ugyanakkor a felmérések ettől függetlenül is azt mutatják, ahol bevezették az online automata kasszákat, ott csökkent az áruhiány. Kérdésünkre válaszolva István elmondja, sokmindentől függ, hogy egy cég kéri-e ilyen mérleg beépítését. Magyarországon sem az Auchanban, sem az IKEA-ban nincs ilyen funkció, a Tesco áruházaiban azonban találkozhatunk vele. Ez szólhat a céges policyről, de arról is, milyen technikai felszereltsége van a beszállítónak, akivel adott áruház dolgozik.
Hogy mit lát a kereskedelemben, ha a jövőbe tekint, merre induljon egy magyar kereskedőcég, nem csak most, hanem nagy általánosságban, Bessenyei István azt mondja, mindenképpen meg kell nézni a nemzetközi trendeket. Be tudunk szállni ezekbe? Vagy tudunk olyan partnert találni, akinek segítségével beszállhatunk? Óriási kihívás, hogy a nyugati technológia egyre nagyobb teret hódít, az online kereskedelmi platformok rohamosan erősödnek, fejlődnek, kínálatuk már most óriási.
Az a kérdés minden kereskedő számára, hogy mennyire tud versenyképes maradni egy olyan világban, ahol az online vásárlói terek mindenképp kivesznek a kosarából.
Az online rendszerek hihetetlen hatékonyságot hoznak és egyelőre verhetetlenek. Elég csak megnéznünk, hogy a világ vezető cégei mind computer technikával foglalkoznak. Fontos, hogy ne kövessük el azt a hibát, hogy csak a védekezésre koncentrálunk! Hinnünk kell benne, hogy meghódíthatjuk a világot egy olyan kicsi helyről is, mint Magyarország. Egy ország mérete nincs összefüggsében azzal, hogy gazdasági életének szereplői milyen hatékonysággal képesek megtalálni a világszerte kínálkozó piaci réseket.
Beszélgetésünkben kitértünk rá, hogy tíz-húsz éven belül akár egy robotok által vezetett bolt képe is realizálódhat, hiszen az automatizmusok sokkal jobban meg tudják határozni például az árumennyiséget, a készletválasztékot. Egyértelműen a gépesített folyamatok felé tartunk. Szerte a világon egyre több területen vesszük igénybe mesterséges intelligencia segítségét.
A legnagyobb lehetőségek most a változásban rejlenek, és az már teljesen egyértelmű, hogy egy új világba érkeztünk, ahol minden szokás és folyamat megváltozik. A kérdés csak az, vajon harcolunk ez ellen, kifogásokat keresünk vagy elfogadjuk és megnézzük, hogyan hozhatjuk ki a legjobbat a helyzetből. Lehetőségek mindig lesznek, cégvezetőként pedig az egyetlen választásunk, hogy megtanulunk élni ezekkel.
Ha képesek vagyunk megnézni, mi lesz, mi lehet öt vagy tíz év múlva, akkor elindulhatunk egy olyan új irányba, ami hasznossá tesz minket az új világban, az új szokásrendszer keretei közt. Bessenyei István szerint a visszaesés után fokozatos beindulás következik és ezzel a beindulással az emberek is újra megmozdulnak majd. Úgy véli, a mostani helyzet hasonló lehet a világháború utánihoz, amikor a traumatizált népesség alig várta, hogy újra dolgozhasson, mozdulhasson, aktívan kivehesse részét az újraindulásból.
Mi lesz megfizethető? Mi lesz biztonságos? Mire lesz igény?
Ha erre a három kérdésre választ tudunk találni, van esélyünk, hogy sikeres szolgáltatást állítsunk elő. Arra kell törekednünk, hogy megtaláljuk az új világban az új szerepünket, hiszen amíg emberiség lesz, addig fogyasztás is lesz majd.
Ha szeretnél a leginnovatívabb cégvezetők közé tartozni, vendégként eljönni valamelyik eseményünkre ne habozz, töltsd ki az alábbi űrlapot és visszahívunk!