7 dolog, ami segíthet, hogy a vállalkozásod túlélje a koronavírust

Megtanultunk profin kezet mosni és az ökölpacsi is bevezetésre került. Az egészség a legfontosabb. Ez teljesen természetes. Azonban itt az ideje beszélni arról, hogy a koronavírus kapcsán hozott intézkedések a magyar KKV szektor nagy részét óriási veszélybe sodorták. Hogy miért óriási probléma ez? Mert ebben a szektorban dolgozik a munkavállalók 74%-a. Nézzük, mi is kell ahhoz, hogy a lehető legtöbb vállalkozás túlélje a krízist.
márc 27, 2020

Megtanultunk profin kezet mosni és az ökölpacsi is bevezetésre került. Az egészség a legfontosabb. Ez teljesen természetes. Azonban itt az ideje beszélni arról, hogy a koronavírus kapcsán hozott intézkedések a magyar KKV szektor nagy részét óriási veszélybe sodorták. Hogy miért óriási probléma ez? Mert ebben a szektorban dolgozik a munkavállalók 74%-a. Nézzük, mi is kell ahhoz, hogy a lehető legtöbb vállalkozás túlélje a krízist. 

Akik 2009-ben már vállalkozók voltak a válság idején egyetértenek abban, hogy a mostani leállás sokkal drasztikusabb, mint az akkori. Nem tudtunk rá időben készülni, és szinte egyik napról a másikra történt. 

A mozdulatlanság, az elszigetelődés halálos, hiszen minden vállalkozás más embereknek, más vállalkozásoknak teremt értéket. Éppen ezért sejthető, hogy Magyarországon több vállalkozás fog meghalni a koronavírus következtében, mint amennyi ember. 

A 2009 es tapasztalataim, és a vezetői klubomban történő folyamatos egyeztetések alapján összeállítottam 7 pontot, ami segíthet túlélni. 

1. Zsugorodj gyorsan – Akkor se éld fel a tartalékaidat, ha vannak. Keresd meg a módját, hogyan tudsz gyorsan és hatékonyan költséget csökkenteni, hiszen ilyenkor minden nap számít. Amikor minden újraindul, kulcs kérdés lesz, hogy van-e miből újraindulnod. Állapodj meg a munkavállalóiddal, a szerződéses partnereiddel, hiszen mindenkinek az az érdeke, hogy tudjátok folytatni, ha újraindul minden. 

2. Maradj mozgásban – Minden tevékenységet, amivel csak értéket tudsz teremteni, folytatnod kell, hogy ne állj meg teljesen. Szolgáltass, kereskedj, gyárts – tiszteletben tartva a jogszabályokat, de nem túlmenve azokon. 

3. Újíts – A koronavírus cunamival nem tudsz szembemenni. Gondold végig, melyek azok a tevékenységeid, amik on-line végezhetők, és tedd át őket az on-line térbe. Aztán nézd meg, hogy a céged eredeti küldetését milyen új eszközökkel tudod a megváltozott környezetben teljesíteni, és építs új megoldásokat. Ezek később akár meg is maradhatnak. Tanulj a cégeddel új dolgokat, pl.: Home Office – ami hosszútávon sikeressé tesz. 

4. Javíts a céged működésén – Itt az idő, hogy egy kicsit a cégeden dolgozz. Alakíts ki új szolgáltatásokat, javíts a folyamatokon, tedd hatékonyabbá a működést. Biztos van egy listád azokról a dolgokról, amiket már rég el kellett volna végezni. Most van rá idő. Ezzel elérheted, hogy a vállalkozásod erősebben jöjjön ki a krízisből, mint amilyen előtte volt. 

5. Növeld a kiáramlást – Kommunikálj intenzíven, használd az értékesítőidet ügyfélkapcsolatok ápolására. Maradj közel, és figyeld a partnereid igényeit. Minden egyes cég azon fog dolgozni, hogy tovább tudjon menni. 

6. Szerezz tapasztalatokat – Beszélj sokat más cégek vezetőivel. Kérdezd meg tőlük, mik voltak a rövid távú problémáik, és milyen intézkedéseket hoztak?  Beszéljétek át, mit látnak hosszabb távon, továbbá, hogy miben látnak lehetőséget, pozitív változást. 

7. Tartsd magad jó állapotban – Vezetőként minden nap tedd fel magadnak a kérdést, mit kell ahhoz tennünk, hogy sikerrel túl legyünk a válságon? Azokat a szokásaidat, amik magabiztosságot adnak tartsd meg, és vidd tovább. Lássák rajtad a munkatársaid, hogy tudod, mi a megoldás, és meg is teszed a megfelelő lépéseket. 

+1 Social proof – Amikor minden újraindul a megszűnt vállalkozások helyére a cégek új partnereket fognak keresni. Ezt on-line vagy személyes kapcsolatokon keresztül teszik majd, így készülj fel, hogy a vállalkozásod jól nézzen ki az on-line térben, legyen rengeteg social proofod. 

Vannak vállalkozások akiket előnyösen érint a kialakult helyzet. Ők azok, akik eleve az on-line térben teremtettek értéket. A többieknek alkalmazkodni kell, méghozzá gyorsan. Hiszek abban, hogy ha az elszigeteltség ellenére is kommunikálunk, megosztjuk egymással a legújabb tapasztalatainkat és megoldásainkat, akkor együttes erővel nem csak gyorsabban leszünk túl a krízisen, de több vállalkozás is éli majd túl. És, hogy miért fontos ez? Mert mi működtetjük a gazdaságot. 



Kapcsolódó cikkek