Most gyorsan kell megfelelő minőségű és volumenű döntéseket hoznunk

Cégvezetőként gyorsan kell megfelelő minőségű és volumenű döntéseket hoznunk, mert a jelenlegi helyzetben is a változásra leginkább fogékony maradhat talpon. Kihívásokkal teli jövő vár ránk középtávon is, különösen a vendéglátásban. Kicsit most minden vezetőnek a jövőbe kell látni, és meg kell tennünk azokat az intézkedéseket, amelyekkel megmenthetjük a céget.
márc 30, 2020

Cégvezetőként gyorsan kell megfelelő minőségű és volumenű döntéseket hoznunk, mert a jelenlegi helyzetben is a változásra leginkább fogékony maradhat talpon. Kihívásokkal teli jövő vár ránk középtávon is, különösen a vendéglátásban. Kicsit most minden vezetőnek a jövőbe kell látni, és meg kell tennünk azokat az intézkedéseket, amelyekkel megmenthetjük a céget.

  • Hogy hatott eddig a kialakult helyzet?
  • Mik voltak az első intézkedések?
  • Milyen új lehetőségek vannak?
  • Hogyan változott belülről a cég?

Matusz Balázst, a Matusz Vad Zrt. tulajdonosát kérdezte Gangel Péter a koronavírus válság náluk jelentkező hatásairól, illetve az általuk eszközölt intézkedésekről.

Mi a helyzet nálatok, mennyire érintett érzékenyen benneteket a kialakult helyzet?

Nehéz szituációban vagyunk, minket különösképpen érintett ez a válság. A vendéglátás ellátására szakosodott vállalkozás vagyunk, hatezernél is éttermet látunk el Magyarországon, további kétezret pedig Szlovákiában és Ausztriában.

Kifejezetten a TOP gasztronómiára specializálódtunk, tehát a mi piacunk egy pillanat alatt elolvadt a 15 óra utáni nyitva tartás tiltásával. Bíztunk benne, hogy a partnerek gyorsan átnyergelnek a kiszállításra. Ezt nagyrészt meg is tették, de a fogyasztók érdeklődése nem nőtt a várt mértékben a szolgáltatás iránt.

Most ott tartunk, hogy 20 milliárdos stabil cégből 6 milliárdos céggé zsugorodtunk nem egészen másfél hét alatt. Arra akarom mindenkinek a figyelmét felhívni, hogy cégvezetőként nagyon észnél kell lenni.

Az előző válság is megtanított minket arra, hogy oda kell figyelnünk a körülöttünk lévő történésekre. Hamar kell megfelelő minőségű és volumenű döntéseket hozni annak érdekében, hogy a saját vagyonunkat, illetve a cégünk vagyonát ne veszélyeztessük. A mi esetünkben is abszolút megállja a helyét a Darwini-elmélet, miszerint a változásra leginkább fogékony maradhat talpon.

Mik voltak az első intézkedések, amelyeket most bevezettél?

Elsőként a károk enyhítésére fókuszáltunk. Az összköltségünk 53%-a bérköltség. 270 alkalmazottunk volt, ez 1.5 milliárd forintnál több bérköltséget generált nekünk éves szinten. Három típusba soroltuk a munkavállalókat, és az egyik csoporttól azonnal meg kellett válnunk.

Nagyon lassú folyamat lesz újra felépíteni a volumeneket és a cég régi fényét, ezért egyszerűen nem tudtunk mindenkit megtartani. Tehát a cég 15%-át az első pillanatban le kellett építenem. Az úgymond „nem létfontosságú”, nem legrégebbi, nem legtapasztaltabb munkatársaknak kitaláltunk egy négy órás munkaszerződést, amelybe 120 ezer forintos bruttó bért kapnak, és nem kell dolgozniuk.

Ezzel a két lépéssel sikerült olyan szintre hozni a működést, amivel a költségek és a bevételek egyensúlyba kerültek. A következő lépés az építkezés. A mai nappal megnyitottuk a lakossági webáruházunkat, amihez szükség volt egy hét felkészülésre. Emellett újabb értékesítési csatornákat próbálunk nyitni, hogy a több mint 2 milliárd forintos árukészletünk se nyomjon minket.

Számoltok-e válság után hirtelen megjelenő keresletre az éttermeknél?

Úgy gondolom, hogy ennek több akadálya is van. Egyrészt nem ismerjük a válság hosszát, egyes becslések szerint pedig mindössze a vendéglők 30%-a tud talpon maradni. Véleményem szerint sokan gazdaságilag nem fogják túlélni ezt a szituációt.

Kínában jelenleg csak a termelés indult újra, ettől függetlenül a mozik, éttermek és vendéglátóhelyek zárva tartanak. Egyúttal hallani az újbóli megbetegedésekről is Sanghaj közelében. Nem tudhatjuk, meddig fog tartani a jelenlegi állapot.

Az eddigi tapasztalatok alapján biztos vagyok benne, hogy a vendéglátás lesz az utolsó szektor, amit a lazításoknál engedni fognak. Tehát a szigorításokból ki kell jutnunk majd a lazításokig, majd pedig addig is el kell érnünk, amíg a lazítások a vendéglátásban is megjelennek.

Utána megnézhetjük majd, hogy a vendéglátósok közül hányan élték túl a válságot. Aztán kérdés lesz még, hogy a fogyasztói bizalom mikor áll helyre. Végül az lesz még kérdéses, hogy az idegenforgalom mikor tud elindulni. Azt gondolom, hogy kihívásokkal teli jövő vár ránk középtávon is. Komolyan fel kell kötni a nadrágot.

A házhozszállításon kívül vannak-e az eredményesebb működést támogató egyéb intézkedések nálatok?

A TOP gasztronómia és a normál éttermek mellett megkerestük a húsboltokat, valamint a független retail boltokat. Velük kezdtünk el dolgozni, az együttműködés pedig sikeresnek bizonyul. Szeretnénk a nagyobb retail területeken is helyet szorítani magunknak.

A koronavírus megjelenésekor tapasztalt nagy vásárlási láz lecsengett, ugyanakkor az élelmiszer áruházak kiszállítással kapcsolatos szolgáltatására folyamatos kereslet mutatkozik. Arra számítok, hogy ez a tendencia a válságot követően is fennmaradhat.

„Hamar kell megfelelő minőségű és volumenű döntéseket hozni annak érdekében, hogy a saját vagyonunkat, illetve a cégünk vagyonát ne veszélyeztessük.”

Történtek-e nálatok olyan változások, amelyek a cég belső hatékonyságát hivatottak támogatni?

Évek óta dolgozunk a hatékonyság növelésén. Korábban meghatároztuk azokat a területeket, ahol lean elemzésekkel törekszünk a hatékonyság további javítására. Ezek a folyamatok természetesen folytatódnak nálunk, ha nagyobb fókusz a körülmények miatt most nem is jut ezekre a teendőkre.

Azt látom egyébként, hogy a rendszerfejlesztés kulcsfontosságú ebben a kérdésben. Bevezettünk például egy szoftvert a kamionok koordinálására, és óriási előrelépésnek bizonyult. De ide sorolhatjuk a webáruház fejlesztését is, aminek köszönhetően sokkal hatékonyabban tudunk megrendelés állományt szervezni.

Személy szerint Te mit alkalmazol a jelenleg rád nehezedő nyomás kezelésére?

Két fő szakaszra tudnám felosztani az elmúlt másfél hetet. Az első periódus az eszement tűzoltásról szólt, folyamatos felsővezetői megbeszélésekkel, stratégiai döntésekkel. Mostanra mindenki megnyugodott, megnyíltak az utak, látjuk merre kell mennünk.

Látjuk, hogy jó úton járunk és világosak azok a feladatok, amelyekkel meg tudjuk menteni a céget. Mostanra nekem is lett napi néhány órám, amikor el tudok szakadni a számítógép elől. Roppant mód szeretek főzni, emellett pedig egy nagyobb kutyasétáltatást szoktam beiktatni.

Szerencsére a kutyámmal olyan sétát tudunk tenni itt Győr szélén, hogy több kilométeren keresztül senkivel nem találkozunk. Szóval a főzés mellett egy kis fizikai aktivitás, ezen kívül a hírek nyomon követésére jut még időm.

Ha már a hírekről beszélünk, mire fókuszálsz leginkább a hírekkel kapcsolatban?

Azt már látjuk, hogy melyik hírcsatorna milyen színvonalon kommunikál, eszerint fogyasztom én is a híreket. Kicsit minden vezetőnek a jövőbe kell látni, és meg kell fejtenünk, hogy mire számítsunk.

Egyébként elégedett vagyok azzal, ahogy a kormányunk vezeti ezt a szituációt, jól egyensúlyozva a gazdaság életben tartása, illetve a megbetegedések minimalizálása között. Próbálom tehát figyelni az eseményeket és mindent elolvasok a hazai és a nemzetközi sajtóban is.

A lecsengés kapcsán mit látsz, hogy fogunk újra odaállni a startvonalra?

Úgy gondolom, hogy a helyzet eszkalálódásával elkerülhetetlen lesz majd a kijárási tilalom bevezetése. Szerintem a kormánynak maximum két hónapos mozgástere van a gazdaság leállítására. Bízom benne, hogy ennél tovább nem fog tovább majd tartani ez a rendkívüli állapot. Abban is bízom, hogy a szabad mozgás újbóli megnyitását követően a vírus nem fog visszatérni. Remélem, hogy a komolyabb szakasz után csakis felfelé visz majd az útunk.



Kapcsolódó cikkek