Igenis próbáljunk meg tanulni a nehézségekből

Jelenleg kulcskérdés, hogy csökkent érdeklődés mellett miként tudjuk életben tartani a céget és a lendületünket. A válság akkor kezdődik, amikor elhisszük, hogy van. Érdemes lehetőségként tekinteni a nehézségekre, illetve tanulni belőlük. Ha a munkatársakkal karöltve többszörös erőfeszítéseket teszünk, akkor a mostani periódust is át fogjuk vészelni. Vezse Roland, a Spa Trend tulajdonosa és ügyvezetője osztott meg velünk elképesztően inspiráló gondolatokat válságkezeléssel, valamint a nehézségekkel való szembenézéssel kapcsolatban
ápr 1, 2020

Jelenleg kulcskérdés, hogy csökkent érdeklődés mellett miként tudjuk életben tartani a céget és a lendületünket. A válság akkor kezdődik, amikor elhisszük, hogy van. Érdemes lehetőségként tekinteni a nehézségekre, illetve tanulni belőlük. Ha a munkatársakkal karöltve többszörös erőfeszítéseket teszünk, akkor a mostani periódust is át fogjuk vészelni.

Vezse Roland, a Spa Trend tulajdonosa és ügyvezetője osztott meg velünk elképesztően inspiráló gondolatokat válságkezeléssel, valamint a nehézségekkel való szembenézéssel kapcsolatban:

Mesélj kicsit kérlek, hogyan érintett Titeket a jelenlegi helyzet. Illetve mutasd be kicsit a céget, a termékeket és a csapatot azoknak, akik esetleg még nem ismernek.

2003 óta működik a cégünk, szépen lassan lépkedett felfelé létrán. Idén már nagyjából 50-en vagyunk a csapatban, és legalább 300 embernek adunk közvetlenül vagy közvetetten fizetést. A forgalmunk pedig 2 milliárd forint környékén van éves viszonylatban, pont idén terveztünk egy nagyobb ugrást.

Ezért is voltak igencsak meglepők a január végén érkező hírek. Akkor tudatosult bennünk, hogy a koronavírus igencsak befolyással lesz az előttünk álló időszakra. Az elmúlt hetekben sokáig nem mertem kimondani a „válságkezelés” szót, de tulajdonképpen most erről van szó. Vagyis az a kérdés, hogy csökkent érdeklődés mellett miként tudjuk életben tartani a céget és a lendületünket.

Mikor kezdted azt érezni, hogy a koronavírus gazdasági hatásai hozzánk is be fognak gyűrűzni?

A tavalyi évben mi nyertük legjobb masszázs medence forgalmazónak járó díjat, ezzel nyertünk egy incentive utat. Nagyjából 500 cég képviselőivel töltöttük volna az időt Kambodzsában és Vietnámban. Február elején viszont törölték az eseményt. Ez volt az első jel.

Amennyiben egy nagy amerikai cég is komolyan veszi ezt a kihívást, és a több millió dolláros veszteség ellenére is inkább lemond erről az incentive útról, akkor ez komoly dolognak számít. Ennek tudatában nekünk is volt időnk felkészülni az elmúlt két hónapban mindarra, ami most várhat ránk.

Hogyan készültetek, milyen intézkedéseket hoztatok?

Hetekkel ezelőtt az offline értékesítés időszakos végét láttuk, egyszerűen úgy éreztük, hogy egy új világ következik. Terveztük már az erősítést online platformokon, de ennyire gyors bekövetkezésre nem számítottunk. Évek óta tervben volt a háromdimenziós, virtuális séta megvalósítása a bemutatótermünkben. Az elmúlt két hétben sokat dolgoztunk ezen, és készítettünk egy egészen részletes háromdimenziós sétát.

Vagyis az ügyfelek online be tudják járni a bemutatótermet, valójában élő emberekkel találkoznak a virtuális világban. Videóra vettük és feltöltöttük a termékekkel kapcsolatos tudnivalókat. Személy szerint én is teszek egy 25-30 perces sétát a bemutatóteremben, minden egyes terméket külön említve. 

Nagyjából 200 videó érhető el a felületen, és ha valaki ezeket megnézi, akkor virtuálisan egy teljes órát eltölthet nálunk. Sikerült teremteni egy egészen új világot, ami még nekünk is hihetetlen kicsit az élethűsége miatt. Ha esetleg be is kell zárnunk bizonyos időre, ezzel az eszközzel tudjuk majd tartani a kapcsolatot az ügyfeleinkkel.

A virtuális túrán kívül készültetek-e bármi mással erre az időszakra?

Igazából szembe kellett néznünk azzal, hogy új időszak következik. Ebben az egyelőre ismeretlen periódusban nekünk továbbra is ki kell szolgálnunk az ügyfeleinket, illetve el kell tartanunk azt a rengeteg embert, aki hozzánk kötődik anélkül, hogy megszakítanánk az ellátási láncot.

A wellness termékek forgalmazása mellett szervízeléssel is foglalkozunk. Kültéri masszázs medencékről, kerti bútorokról és grillsütőkről, szaunákról van szó egyébként. A forgalmunk pedig nemhogy csökkent volna, inkább növekedést tapasztaltunk. 

Az emberek be vannak zárva az otthonukba, ilyenkor gyakrabban használják a jacuzzit is. Akiknek pedig még nincs, azok szeretnék kihasználni a kényszerből otthon töltött időt. Ennek megfelelően az azonnali szállításra mutatkozott igény nálunk. A keresletünk megvan tehát, ugyanakkor ezt nehéz kínálattal pótolni, mert a gyárak világszerte tapasztalható leállása miatt roppant nehéz a beszerzés. Persze ez egy édes teher.

Emellett kötelességünknek éreztük felvenni a kapcsolatot minden olyan ügyfelünkkel, aki korábban vásárolt tőlünk, és érdeklődni a hogylétük felől. Az ellátási lánc nehézségei miatt fel kellett készülnünk rá, hogy előre ismerjük az igényeket. A megkeresésünk keretei között ezeket is igyekeztünk felmérni.

„Igazából szembe kellett néznünk azzal, hogy új időszak következik.”

Történt-e egyéb intézkedés nálatok a felkészülés jegyében?

Előre beszereztünk minden olyan eszközt, ami a tisztán tartáshoz szükséges. Egy hónappal ezelőtt kialakítottuk mér a home office lehetőségét is, mert a külföldi példákból kiindulva láttuk az aktualitását.

Az engem ismerők tudják, hogy nem vagyok egy feladós típus. A nehézségeknél mindig azt nézem, hogy mit tudunk belőlük tanulni, és hogy tudunk belőlük kedvező helyzetet generálni. Pont ma fogunk hírlevelet küldeni a partnereinknek azzal a gondolattal, hogy a válság akkor kezdődik, ha elhisszük, hogy van.

A mostani időszakban tegyünk mindent tízszeres erőfeszítéssel, és kommunikáljunk a partnereink felé. Itt vagyunk, dolgozunk és segítjük őket. Mi is szívesen osztjuk meg a tudásunkat és a kapcsolatainkat azokkal, akiknek ez hasznos lehet. Ebben a helyzetben muszáj segíteni egymásnak.

Egyetértesz-e a gondolattal, hogy a cégek közötti „ellátási lánc” most nem szakadhat meg?

Hogyha az eladások megakadnának, és egy-egy cég nem tudna teljesíteni, akkor ez a folyamat tovább gyűrűzik és leállna a gazdaság. Fontos, hogy aki minket ellát, az aktív maradjon és higgyen a minél gyorsabb kilábalásban.  Ha minket lendületben tart egy partner, akkor mi is lendületben tudjuk tartani a partnereinket. Sokkal aktívabb jelenlétet és munkavégzést javaslok mindenkinek, mint ami a normál körülmények között megszokott.

Ti már megéltetek egy nehezebb periódust a 2008-as válság idején is. Mesélsz kicsit az akkori kilábalás kulcsáról?

2008-ban mi épp egy lendületes, növekvő fázisban voltunk egészen szeptemberig. Tudatosan terveztük az eladásokat, és ahhoz terveztük a beszerzéseket is. Mikor szeptemberben megállt a kereskedelem, akkor ott álltunk több százmillió forintos előre kifizetett raktárkészlettel, a kereslet pedig megszűnt. Tehát a 2008-as év szeptemberétől, egészen 2009 márciusáig nagyjából nulla volt a kereslet a termékeink iránt. Mindenképpen folytatni akartuk, emellett pedig a tehetséges és értékes munkatársainkat is meg akartuk tartani. A kollégáimban pedig megtaláltam azokat a társakat, akik szintén hajlandók beletenni az ilyenkor nélkülözhetetlen többlet energiát.

2009-ben mindent egy lapra feltéve hitelt vettünk fel annak érdekében, hogy marketing tevékenységet tudjunk folytatni. Márciusban egyszer csak megindult a kereskedelem, és az egyébként tapasztalt havi értékesítéseink sokszorosát produkáltuk. Egy-két hónap alatt eladtuk a teljes raktárkészletünket, és ez visszabillentett minket a normalitásba. Megtanultuk értékelni az ügyfélkörünket. Minden hozzánk betérő ember fontos. Szintén fontos az ügyfeleknek nyújtott vásárlói élmény, a válaszadás minden beérkező reklamációra. Kiemelten fontosak az értékelések, hogy tudjuk, miben kell még fejlődnünk.

Személy szerint mit alkalmazol a pozitív attitűdöd, az egyensúlyod fenntartásáért? Mit javasolnál más cégvezetőknek?

Magamról mindig azt tartottam, hogy nincs lehetetlen, emellett pedig nagy újrakezdő vagyok. Hogyha minden erőfeszítést beleteszek, és mégis elveszítenék mindent, akkor is merném az egészet elölről kezdeni.

Nem tragédia, hogyha az ember bukik az üzleten, mert tanul belőle, és választ egy másik utat. A szembejövő problémákat mindig elemzem, aztán próbálom megtalálni a bennük rejlő lehetőségeket. Ráadásul a nehezebb helyzetekben lehet a legjobban összeverbuválni a csapatot, és inspirálni a kollégákat az alkotás és az erőfeszítések fontosságára.

Amit pedig csinálunk, arra igenis szükség van. Ezért nem fogunk megtorpanni, hanem igenis új utakat fogunk találni az értékesítésre.



Kapcsolódó cikkek