A koronavírus válság időszakában sokkal inkább felértékelődik a bizalom jelentősége, és kulcskérdéssé válik, hogy miként lehet objektív alapon elnyerni egy potenciális üzleti partner bizalmát. Érdemes nyitottnak lenni a digitális megoldások iránt, mert segítenek áthidalni a most fennálló nehézségeket. Nem mellékesen olyan jogi biztonságot nyújtani a számunkra, hogy személyes találkozó nélkül is meg tudunk győződni a szerződéskötéshez szükséges dokumentumok megbízhatóságáról.
Dr. Romhány Gergely, a Trust Chain alapítója beszélgetett Gangel Péterrel, arról a szolgáltatásról, amellyel digitális formában is megoldhatók a bizalmon alapuló, hitelesített szerződéskötések:
Mesélsz magatokról egy kicsit?
Dr. Romhány Gergely vagyok, informatikai szakközgazdász, jogász hátterű üzletfejlesztési stratéga és vállalkozó. A cégünk a TrustChain Systems Kft. egy jogi innovációs cég. Mi azzal foglalkozunk, hogy olyan megoldást dolgozzunk ki a partnereink számára, amivel az adminisztrációs terheket és energiapazarlást csökkenteni tudják.
Ez főként a jogi folyamatokat, szerződéskötéseket, aláírási procedúrákat érinti leginkább. Azt tapasztaltuk, hogy azok a klasszikus jogi, pénzügyi és üzleti folyamatok, amelyek régen egymást követték, most egy időbe csúsztak össze. Sokan emiatt utólag dokumentálják csak a folyamatokat, ami kockázatokat rejt magában.
A mostani időszakban a szolgáltatásunknak egy teljesen más aspektusa lesz érvényben, ugyanis a válság időszakban jobban felértékelődik a bizalom. Ahogy szokták mondani, a bizalmat kiérdemelni és elnyerni kell.
Mi azt kezdtük el kutatni, hogy miként lehet objektív alapon megszerezni egy bizalmat, illetve mik azok a sarokpontjai az üzleti működésünknek, amelyek egyébként bizalmat tehetnek egy ügylet mögé.
Mit gondolsz arról, miszerint a 2008-as bizalmi válsággal szemben most sokkal inkább egészségügyi válsággal nézünk szembe?
Teljes mértékben egyetértek vele. A tapasztalataink szerint most az okoz nehézséget, hogy a meglévő bizalmon alapuló ügyleteket tudjuk folytatni egy digitálisabb formában. Az úgynevezett busniess continuity plan fenntartása tehát a kulcskérdés. Azt látjuk, hogy az eddig kényelmi okokból halogatott digitális átalakulást most hirtelen mindenkinek meg kellett lépnie.
Melyik területek és cégek érintettek most ebben a kérdéskörben?
Sok megkeresés érkezik hozzánk munkaszerződés távolról történő aláírása, illetve megszüntetése kapcsán. Főként az idénymunkával kapcsolatos projekteknél jelent ez megoldandó feladatot, ahol akár száznál is több szerződésről van szó.
Szintén említhető a szállítmányozási és kereskedelmi szerződések esetén a teljesítési igazolások aláírása egy áru átadása vagy átvétele esetén. Emellett érintettek lehetnek még a könyvelők a kötelező leadások miatt, de az ügyvédi irodákat is említhetnénk.
Menjünk bele kicsit a konkrétumokba. Hogy néz ki a ti megoldásotok?
Annak idején azt a három vagy négy sarokpontot építettük fel, amelyeket érdemes legalább közvetett módon hitelesíteni, illetve amelyek kapcsán biztosítani lehet a bizalmat. Három – négy személyazonosítási pillérre helyeztük tehát a hangsúlyt, amelyek kapcsán külső szemlélők adnak hitelességet a folyamat létrejöttének. Erre már lehet építeni egy szerződéskötési biztonságot is.
Amikor 2016-ban a szolgáltatást elkezdtük kutatni, tervezni, fejleszteni, egy fő célunk volt. Olyan megoldást akartunk összerakni, amely globálisan tud egy olyan jogi biztonságot nyújtani a szerződéskötő felek között, hogy személyes találkozó nélkül is meg tudjanak győződni a szerződéskötéshez szükséges dokumentumok megbízhatóságáról.
Ezért nálunk valós idejű céginformáció van bekötve céganazonosítással, távoli azonosításon keresztül tudunk minősített elektronikus aláírást biztosítani a felhasználóink számára, ilyen módon pedig meg tudunk bizonyosodni az aláírók személyéről. Szerződést kötni csakis ezen azonosítási pontokat követően engedjük a feleket.
Egy olyan megoldást szerettünk volna létrehozni, amelyet az érintettek könnyen megértenek, a technológiával nem nekik kell foglalkozni, miközben a jogszabályok adta biztonság van mögöttünk.
Hogyan működik a Trust Chain a gyakorlatban? Miként kell ezt elképzelni?
A bejelentkezést követően bármilyen aláírásra váró dokumentumot fel tudunk tölteni. Amennyiben nem csak egyedül szeretnénk aláírni, akkor az érintett partnert meg tudjuk hívni a rendszerbe. Vagyis megtörténik az ő azonosítása is.
Hogyha a partnernek bármilyen más szolgáltatótól rendelkezésre áll minősített elektronikus aláírás, akkor az általunk kapott dokumentumot abban feltöltheti és aláírhatja.
Érkezett hozzánk egy kérdés, miszerint 5 millió forint feletti szerződések aláírhatók-e digitálisan?
Alapvetően bármilyen összegű szerződés aláírható minősített elektronikus aláírással online. Ami ennek korlátot szabhat, hogy az érintett felek milyen szintű felelősségbiztosítást várnak el ehhez a szerződéshez a bizalmi szolgáltatótól a háttérben.
Fontos leszögezni, hogy a minősített elektronikus aláírás a kézzel történő aláírással megegyező joghatású. Mindenképpen a minősített elektronikus eljárás mögé kell tenni a bizalmi szolgáltatók részéről biztosított feltörhetetlenségre, az időbélyeg biztonságára, a dokumentum sértetlenségére, valamint a személy azonosítására vonatkozó felelősségbiztosítás értékhatárait.
Jól értjük-e, hogy az online teljesítési igazolások, szerződések azonos értékűek a papíron, kézzel aláírt szerződésekkel? Lehetőség-e ez arra nézve, hogy a cégek gazdasági működése a jelen körülmények között is tovább menjen?
Igen, ez pontosan így van. Az online teljesítési igazolások, szerződések azonos értékűek a papíron, kézzel aláírt szerződésekkel. Persze indokolt esetekben nem árt, ha másfajta dokumentumokkal is alátámasztjuk a megállapodást. Például a kereskedelemben előnyös lehet, hogyha az átvett áruról van egy másfajta bizonyíték is.
Üzennél-e még bármit a cégvezetőknek?
Nem kell félni ettől a digitális transzformációtól, mert segítünk, amiben csak tudunk. Azt tudom még javasolni, hogy tekintsük át alaposan, hogy milyen területen van szükségünk, pontosan milyen típusú digitalizációra.