Csíkos Attila személyében nemcsak a SZEPLAST Zrt. alapítóját, hanem egy tapasztalt vállalkozót és nem utolsó sorban ízig-vérig gyakorlott golfjátékost is köszönthetünk a Bizalmi Körön belül.
Attila a közelmúltban csatlakozott a Bizalmi Kör csapatához, ezért fogadjátok szeretettel a vele készített bemutatkozó interjút:
Cégünk fő tevékenysége PVC granulátumok széles skálájának gyártása és műanyagfeldolgozó cégeknek történő értékesítése. Termékeink a legkülönfélébb (PVC alapú) műanyag termékek fő alapanyagaként szolgálnak.
Az általunk fejlesztett és gyártott különböző granulátumokból leginkább építőipari termékeket állítanak elő, de jelentős mennyiségben szállítunk alapanyagot mezőgazdasági, autóipari, élelmiszeripari vagy akár egészségügyi gyártók számára is.
A tevékenység megértése után sejthető, hogy a SZEPLAST működése igen komplex technológiai hátteret igényel:
Európai szinten is nagyon kevesen foglalkoznak műanyag granulátum gyártással, pontosan azért, mert speciális műszaki és vegyipari tudást, szerteágazó nyersanyagbeszerzést, de mindenekelőtt rendkívül összetett gyártási és fejlesztési technológiát igényel. Ezért is vagyunk rá büszkék, hogy a közép-európai régió egyre meghatározóbb szereplői vagyunk és kezdünk felnőni a nagy nyugat-európai konkurensek színvonalához.
Ahány féle végtermék, annyi féle PVC granulátumra van szükség, ráadásul a piaci/vevői igények is folyamatosan változnak, nem egyszer pedig egyedi igényeket is kiszolgálnunk, így kiemelt fókuszt helyezünk a receptfejlesztésre és K+F tevékenységünkre.
Attila elmondása szerint sikeres fejlesztésekkel és megfontolt bővítéssel van tér a jelentősebb fejlődésre is.
Jelenleg 5 gyártósoron folyik a termelés, tevékenységünk éves volumene pedig meghaladja a 12 ezer tonnát, ami ~ 15 millió eurós fogalmat jelent. Nagyon stabil hazai vevőbázisunkon kívül immár több mint 16 országba szállítjuk termékeinket, melynek köszönhetően mára exportunk aránya meghaladja a 60%-ot.
A jövő évben jó esélyünk van megközelíteni a 15 ezer tonnás teljesítményt, a továbbiakban pedig egy – a rövidtávú terveinkben szereplő – kapacitásbővítés után 20-25 ezer tonnára szeretnénk bővíteni a volumenünket.
Jelen pillanatban nagyságrendileg 52 fő dolgozik nálunk, mely létszám dedikált üzemi, logisztikai, kereskedelmi, fejlesztési és adminisztrációs csapatokból tevődik össze.
A SZEPLAST Zrt. alapításának és organikus fejlődésének története kiváló példa arra, amikor egy piaci igényt sikerül megfelelő érzékkel kiszolgálni:
A vállalkozás indítása egészen 1992-ig nyúlik vissza. Kezdetben műanyag árnyékolástechnikai profilokat gyártottunk, azonban visszatérő problémát jelentett, hogy kizárólag import alapanyagot volt lehetőségünk beszerezni. A problémában rejlő lehetőséget felismerve született az ötlet, hogy a szükséges alapanyag előállításával mi magunk is megpróbálkozzunk.
Annak köszönhetően, hogy a magyar piacon más gyártó cégeket is érintett a probléma, megkezdtük a már meglévő hazai igényeket is kiszolgálni. Fokozatos fejlődéssel és a termékportfólió szélesítésével évről-évre sikerült bővülni és egyre jelentősebb volument produkálni, mára a nemzetközi színtéren is jegyzett szereplővé váltunk.
Attilát az aktuális kihívásokról és megoldásra váró nehézségekről is kérdeztük:
Az évek során megtapasztaltam, hogy a vezető/tulajdonos vízióján túl, a céget végsősoron az itt dolgozó csapat munkája határozza meg. Minél többen dolgoznak a szervezeten belül, úgy egyre nagyobb hangsúlyt kell helyezni a kollégák motiválására, a munkakörülményekre, és egyre tudatosabban kell a vállalkozás működését megszervezni. Különösen igaz ez egy ennyire heterogén szervezetben, mint a SZEPLAST.
Folyamatosan fejlődünk, a piaci környezet állandó változásban van, nekünk pedig további növekedési céljaink vannak. Ahhoz, hogy ezekkel a kihívásokkal megbirkózzunk tudatosan felépített struktúrát és megfelelően szervezett/szabályozott, ezáltal pedig a jövőben skálázható mechanizmusokat kívánunk kialakítani. Ez sokszor azért nehéz, mert nem elég hatékony folyamatokat kitalálni, a vártnál nagyobb energiába és hosszabb időbe telik mire ezeket a kollégák a napi rutinjuk során is alkalmazni tudják.
A Bizalmi Körön belül preferált szabadidős tevékenységekhez minden bizonnyal remekül passzol majd az a hobbi, aminek Attila immáron 15 éve hódol:
A szabadidőm minél nagyobb részét próbálom a családommal tölteni. Három gyermekem van, és bár a nagyobbak egyre függetlenebbek, amennyire a lehetőségek engedik, igyekszünk minél több közös programot szervezni.
A másik nagy szerelem a golf, mely véleményem szerint nem is nagyon különbözik az üzleti élettől: fókuszálást, jó stratégiát és a körülményekhez való alkalmazkodást igényel mindkettő. A golf esetében ez egészül ki az aktív mozgással és a természet közelségével, ami így nagyon vonzó kombináció számomra. Lassan 15 éve, hogy aktívan játszom, és a mai napig próbálom csiszolni a technikámat és felfedezni a környék vagy a kár a távolabbi országok pályái kínálta lehetőségeket.