A digitalizációt nem meglovagolni kell, hanem hajózni vele – Felpörgött az online szerződéskötés piaca

2020 tavaszán egy meglévő iparág indult gyors növekedésnek és döntötte el más iparágak digitalizáció által fenyegetett sorsát. Ahogyan az EU valamennyi tagállamában és az Egyesült Államokban is, az online szerződéskötés és az elektronikus aláírások használata már nem csak költségcsökkentő tényező, hanem a fizikai, földrajzi és karanténhelyzet miatt korlátokon túlmutató szolgáltatásként bevett gyakorlattá vált.

Az elektronikus aláírások globális piaca a 2018. évi 1,2 milliárd USD-ről 2023-ra 5,5 milliárd USD-ra növekszik, az előre jelzett időszakban az összetett éves növekedési ráta (CAGR) 36,7%.* Ezt támasztja alá az olyan hazai piaci szereplőknél látható növekedés is, mint a TrustChain Systems Kft., ami a TrustChain online szerződéskötő platformot fejleszti. A TrustChainnél a digitális szerződéskötést használó ügyfelek száma néhány hónap alatt 100-ról ugrott fel 1500-ra.

Sokan tanácstalanok, rosszabb esetben megijednek, ha olyan kifejezéseket hallanak, mint bizalmi szolgáltató vagy minősített elektronikus aláírás. Ezért különösen nagy a felelőssége az olyan szereplőknek, akik a technológai szolgáltatók és az emberek, egyéni vállalkozók, cégek között vállalkoznak a tolmács szerepére.

“A digitalizációhoz szükséges technológia, alapinfrastruktúra már a pandémia előtt is a cégek rendelkezésére állt, mégis a krízishelyzet hozta el az áttörést minden olyan digitális szolgáltatás használatában, amelyek bevezetéséhez a komfortzónánkból kellett kilépni”

– mondta Szekeres Balázs, a Quadron Kibervédelmi Kft. technológiai vezetője. 

Ugyanakkor továbbra is problémát jelentett, hogy a munkavállalók, partnerek már távolról is el tudták érni az IT erőforrásokat, de maradtak olyan folyamatok – mint pl. egy szerződés aláírása – amelyeket nem lehetett távoli hozzáféréssel megoldani, mert fizikai jelenlétet igényeltek, illetve természetükből adódóan több szereplőnek kell részt vennie a folyamatban. A példánál maradva egy szerződés aláírásához is minimum ketten kellenek egy helyen, egy időpontban. A vállalkozások ezért elkezdtek olyan digitális megoldások felé orientálódni, amelyek a személyes jelenléttel egyenértékűnek minősülnek. Mindez azonban nem csak jogi, technológiai, hanem információbiztonsági kérdés is.

Míg egy szerződés aláírásánál a fizikai jelenlét garantálja, hogy valóban az írja alá az adott dokumentumot, aki ténylegesen ott van, addig egy távoli szerződéskötésnél mi garantálja, hogy aki a gombot távolról megnyomja, valóban az-e, akinek mondja magát? Az aláíró eszközök természetéből adódóan kizárt annak megakadályozása, hogy ahhoz más is hozzáférjen, ugyanakkor a szolgáltatóknak felelősséget kell vállalniuk érte, hogy az azonosításhoz, aláíráshoz használt eszköz révén – végponti védelmétől függetlenül – garantálható legyen a felhasználók/aláírók beazonosíthatósága, hiszen a jogi felelősség is ehhez kapcsolódik. 

“Véleményem szerint az lesz a nyertes a digitális szolgáltatások piacán, aki olyan megoldást tud nyújtani, amely a végfelhasználó számára egyszerű és könnyen érthető. Ezzel az a probléma, hogy a felhasználóbarát megoldások és a biztonság sokszor egymás ellentétjeiként jelennek meg. A megfelelő ügyfélélmény, és ezzel párhuzamosan az adott kockázati szinttel arányos biztonság azonban nem zárja ki egymást, sőt törekedni kell, hogy ezeket párhuzamosan teljesüljenek. Viszont az ügyfélélmény miatt nem áldozható fel a biztonság, ezt mindig szem előtt kell tartani”

– teszi hozzá Szekeres Balázs.

A szakértő szerint az összes digitális szolgáltatónak figyelmet kell szentelnie arra, hogy ezt a biztonsági garanciát be tudja építeni a rendszereibe, például egy olyan “cyber fraud monitoring” megoldást, amely a csalásokat azonosítja. Annak érdekében, hogy a kívánt biztonsági szint elérhetővé váljon, a digitális szolgáltatóknak és a kiberbiztonsági cégeknek szorosan együtt kell működnie, ahogy a TrustChain és Quadron teszi. 

“2020 tavaszára a Platformon keresztül több száz szerződést írtak alá, de a világjárvány teljesen új korszakot nyitott: tömegek kezdték el az online megoldásokat azonnal használni”

– mondta dr. Romhány Gergely, a TrustChain Systems Kft. ügyvezetője. 

A járvány jelentősen megnövelte a keresletet, az ügyfelek szó szerint megrohamozták a TrustChaint, mivel az üzleti tevékenység folytatásának egyetlen módja az online üzletelés és ehhez kapcsolódóan az online szerződéskötés maradt. A körülményekre gyorsan reagálva, 2020 áprilisa óta a TrustChain szolgáltatásai 38 országban váltak elérhetővé. Az ügyfélforgalom is megsokszorozódott: idén február óta a felhasználók száma 100-ról 1500-ra nőtt. A Platformon aláírt dokumentumok száma is exponenciálisan nőtt, február és július között 300-ról 4100-ra. Ezt a trendet és igényt ismerte fel a Quadron is, amikor stratégiai partneréül választotta a szolgáltatót.

„A Quadron fontosnak tartja kihangsúlyozni a fenntarthatósági szempontokat is egy-egy hasonló szolgáltatás ajánlásakor, hiszen a digitális megoldások használata nem csak a járványidőszak alatt hasznos, fontos lenne megőrizni ezeket a jó gyakorlatokat a hétköznapokban is. Amellett, hogy biztonságossá tehetjük vele az üzleti folyamatainkat, nincs szükség több nyomtatásra és személyes találkozóra. Az okostelefonján már bárki folytathat banki tevékenységet, online számlákat fizethet, miért ne egyszerűsítené üzleti életét is? A TrustChain által kínált online szolgáltatásokkal okostelefonjával, digitális és mégis jogilag biztonságos módon írhat alá dokumentumokat, így hozva létre kikényszeríthető, joghiteles okiratokat”

– tette hozzá Szekeres Balázs. 

*https://financesonline.com/25-essential-e-signature-statistics-analysis-of-trends-data-and-market-share/

Köszönjük a tartalmat klubtagunknak, dr. Romhány Gergelynek!


A Bizalmi Kör megnyitotta blogját vendégszerzők előtt, új felületet biztosítva arra, hogy megoszthassatok sikereket, tapasztalatokat és történeteket, melyekből mások is tanulhatnak.

Szeretnél megismerkedni klubtagjainkkal? Kérj egy meghívót!


Recommended Posts