Borbély Letícia: „A külföldi partnereink már gyerekkoromban tudták, hogy nagy valószínűséggel én veszem át a céget”

Letíciával a harmadik generációs vállalkozásvezetés mikéntjeiről, miértjeiről, szépségeiről és nehézségeiről beszélgettünk. Olyan témákról, mint: milyen 26 éves fiatal nőként egy immár 30 éve fennálló vállalkozást vezetni, miért könnyebb a nagymama-unoka párosítás, mint az anya-lánya vagy, hogy hogyan képzeli el magát és a Medito Kft.-t a jövőben. Annyit elöljáróban elmondhatunk: Borbély Letícia rátermett vezető, és aki ezt kétségbe vonja, pár mondat után rájön mekkorát tévedett.

A vezetést 2020 januárjában vette át nagymamájától, Gabitól, aki annak idején, pontosan 30 évvel ezelőtt indította útjára a játéknagykereskedést. Azt meséli, egészen kislány kora óta vállalkozásvezetésre nevelték, már gyerekként is saját kis játszósarka volt az irodában, ahol 200 forintot kapott a nyugtatömbök bélyegzéséért. Ilyen és hasonló, korának mindig megfelelő játékos módokon vezették be a cég hétköznapjaiba, hogy 12 évesen már döntéseit is figyelembe véve vigyék el a hongkongi játékkiállításra, ahol tárgyalási trükköket tanítottak neki, és ahová egyébként ilyen korú gyerekeket hivatalosan be sem engedtek.

Később Sanghajban és Mannheimban folytatott üzleti tanulmányokat, majd a Corvinuson szerezte meg mesterdiplomáját vállalkozásfejlesztés szakon. A Medito Kft. az elmúlt évek során volt már nagyobb is, jelenleg importtal és nagykereskedelemmel foglalkoznak.

Mi változott az elmúlt időben a játékiparban, milyen irányba fejlődik a szektor és persze hogy látod Kína szerepét?

Korábban sokkal több magyar beszállító és gyártó volt a játékiparban, de sokan a privatizáció idején sajnos ahelyett, hogy eladták volna a gyáraikat, inkább bezárták őket, ennek eredményeképp pedig a magánszektor nagyon sok területről kiszorult. Szerencsére azért akadnak sikeres vállalkozások, akik velünk együtt indultak és ügyesen használták ki a lehetőségeket. Mellettük azonban egyre nagyobb lett az igény a kínai piac beengedésére, hiszen az áraik verhetetlenek voltak. Amit fontos kiemelni, hogy mára már minőségben is sokat fejlődtek, értik, hogy Európába nem hozhatnak gyenge anyagokból készült termékeket. 

A cégetek a tipikus családi vállalkozás mintapéldája: a nagymamád kezdte majd édesanyád folytatta, de végül te lettél az ügyvezető. Hogy zajlott ez a generációs ugrás?

Gabi, a nagymamám bennem látta azt az erős személyt, akinek szívesen átadná a cégét. Édesanyám mindig segítette a munkáját, de ő maga is azt mondta, hogy nem vezető típus, nem ő az az ember, aki a Medito-t egy fiatalos, modern irányba el tudná vinni, így a háttérből segít minket tovább. Talán szerencsésebb is ez a felállás, hiszen sokszor hallani, hogy az anya-lánya párosok közt több a konfliktus a közelség miatt, míg nagy általánosságban elmondható, hogy nagymamák és unokáik közt fesztelenebb a viszony. Ez ránk is tökéletesen igaz.

Nagyon tudatosan készültél a Medito vezetői szerepére. Felmerült valaha, hogy más irányt vesz az életed?

Természetesen igen. Az egyetemi évek alatt, mikor a szaktársaimat jobbnál jobb cégek bombázták jobbnál jobb állásajánlatokkal és azt láttam, hogy remek pozíciókat kapnak meg, impozáns kezdő fizetéssel, akkor én is elgondolkodtam. Szerencsére a szüleim, nagyszüleim ebben is épp úgy támogattak, mint mindenben, így kipróbálhattam magam más területen is. 

Fél évet dolgoztam az MKB Banknál, de hamar egyértelművé vált, hogy nem abban a szektorban szeretnék dolgozni. A vállalkozásunkat akartam még sikeresebbé tenni.

Milyen vezetőnek tartod magad? 

Hivatalosan január óta vezetem én a csapatunkat és szerettem volna megkérdezni őket erről, hogy releváns választ adhassak, ha felmerülne a kérdés. Nagyon igyekszem figyelni mindenkire és továbbvinni azt a családias hangulatot, ami a cégünket mindig is jellemezte. Mondhatjuk, hogy családtagként kezeljük a kollégákat, például ha valakinél baba születik teljesen természetes, hogy a születéshez igazítva adjuk ki a szabadságot és akár még extra napok is beleférhetnek abba az időszakba. Ugyanakkor, ha teljesíteni kell, nagy megrendelések futnak be, elvárjuk, hogy mindenki pontosan, a legnagyobb precizitással végezze a munkáját.

Mennyire nyert teret az online értékesítés a játékoknál és mennyire van még létjogosultsága az offline játékboltoknak? 

Azt tapasztaljuk, hogy mind az online, mind az offline nagyon erős a mi szektorunkban a mai napig. Két modellt figyelhettünk meg az elmúlt években: aki online-ból indult, az előbb-utóbb offline is elkezdett terjeszkedni és fordítva. A kisebb kereskedők sorban megnyitják azt a területet, ahol addig még nem voltak jelen, azaz aki csak offline működött, az online felületet nyit, aki csak online, az pedig offline boltot. Látni kell, hogy folyamatosan cserélődnek a piaci szereplők, hiszen aki viszont nem nyit, az előbb-utóbb tönkremegy.

Mennyire speciális a magyar játékpiac? Milyen különbséget látsz a külföldi versenytársakhoz képest?

Annyiban mindenképp speciális, hogy nálunk az átlag fizetések a meghatározóak. Magyaroszágon is mennek a márkás, tévében, interneten hirdetett játékok, de ezek mellett sok szülőt inkább az ár-érték arány érdekli. Mi épp ezt a vásárlói szegmenst vagyunk hivatottak kiszolgálni. Évente három-négyezer terméket hozunk be, amik esetében kifejezetten erre az ár-érték arányra figyelünk. Ez jó a fogyasztóknak, mert viszonylag megfizethető áron tudnak jó minőségű játékokhoz jutni és jó a kereskedőknek is, akik ezekkel a termékekkel profitábilisabbak lehetnek a nagyobb árrés miatt, amit egy márkás játékra nem tudnának rárakni. Külföldön ez fordítva működik, ott szinte csak márkás termékeket találni a játékboltokban.

Hogyan döntitek el, milyen játékokat forgalmaztok?

Eltekintve az idei évtől, amikor online kellett szemléznünk, ez úgy nézett ki, hogy évente kétszer-háromszor elutaztunk Kínába a partnereinkhez és végiglátogattuk őket. 

Hatalmas mintatermek vannak tele, amiket végigjárunk és egyesével megnézzük a játékokat, ellenőrizzük a fogyasztóvédelmi szabályokat, összehasonlítjuk ki, milyen áron kínálja ugyanazt a terméket… rengeteg háttérmunka zajlik a folyamatnak ebben a fázisában.

Idén nehezebb volt az online miatt, de mivel régóta dolgozunk már együtt a partnereinkkel, megbízunk egymásban, ők pedig tudják, milyen típusú játékokat kell ajánlaniuk nekünk. A végső döntést pedig ketten hozzuk meg Gabival, a nagymamámmal.

Hol látod közép és hosszútávon a Medito-t?

Rövidtávon a webes cégek, online kiskereskedéssel foglalkozó vállalkozások minél tökéletesebb kiszolgálását tűztük ki célul, valamint egy saját brand építését. Fontosnak tartjuk, hogy létrehozzunk egy márkát, amiről a vásárlóink tudják, hogy megbízható, jó ár-érték arányú termékeket forgalmaz. Direkt nem tervezünk kiskereskedői platformra lépni, a viszonteladóinknál lesznek megtalálhatóak ezek a termékek. A hosszútávról nehezebb beszélni. Biztosan átalakul a kereskedelem, lehetséges, hogy csak egy raktár leszünk vagy egy köztes cég, aki átfuttatja a termékeket és a raktározást is kiszervezzük majd másnak. Annyira gyorsan változik a technológia és az igények, én is szinte hetente kérek valami újat a fejlesztőinktől, hiszen le kell követnünk ezt a gyors iramot.

Az interaktív játékoknak mekkora a térnyerése, jobban szeretik az ilyen típusú termékeket?

Itt inkább az ár-érték arányra tudnék válaszolni. Mivel tőlünk a nem márkás termékeket viszik, ezért árfekvésben is az ilyen típusú játékokat keresik. Ami már tud valamit, az drágább, így ezek a játékok főleg karácsony előtt keresettek. 

A karácsony tényleg ekkora rali?

Az árbevétel 60-70%-át realizálják ilyenkor a kereskedők, szóval igen, tényleg az. Mi már augusztus végén elkezdünk dolgozni az árubemutatónkkal, azaz az új termékeket prezentáljuk a partnereinknek, felvesszük az előrendeléseket, akciókat csinálunk. Ahogy lemegy az iskolakezdés, máris mindenki elkezd készülni a karácsonyra. Mi tulajdonképpen már januártól készülünk rá minden évben. Egyedül a nyári szezon gyengébb, de a strandjátékok persze ugyanúgy fogynak, mint mindig.

Ilyen fiatal cégvezető, mint te nem nagyon van ebben az iparban. Ha tárgyalsz, érzel bármilyen hátrányt az életkorod miatt?

A külföldieknél nem, hiszen ők már gyerekkoromban is tudták, hogy nagy valószínűséggel én veszem át a céget, emellett pedig az évek alatt kiépült egy kölcsönös bizalom köztünk. Az itthoni partnerekkel előfordul, hogy amikor meglátnak engem, a fiatal nőt, ledöbbennek. Szerencsére, mikor elkezdünk beszélgetni, igen gyorsan rájönnek, hogy megvan a megfelelő hozzáértésem, szakmai felkészültségem és olyankor eltűnnek az előítéleteik.

Milyen vezetővé szeretnél válni?

Fontosnak tartom, hogy a munkavállalók akármikor bizalommal fordulhassanak hozzám. Szeretném, hogy felnézzenek rám és elismerjenek, ne csak azért, mert harmadik generációs vezető vagyok, hanem mert valamit le tudtam tenni az asztalra. Ezek a főbb meghatározók. Úgy gondolom, ha van egy jó csapatunk, abból lehet valami jót kihozni. Egy jó csapathoz pedig szükség van erre a hozzáállásra.


Szeretnél megismerkedni klubtagjainkkal? Kérj egy meghívót!


Recommended Posts