Most a problémák helyett a megoldásokat kell meglátnunk

Most meg kell őrizni a saját lelki nyugalmunkat, mert most a problémák helyett a megoldásokat kell látnunk. Most sűríteni kell a partnerek felé a kommunikációt, nem szabad elszigetelődni a piacon, a termelést pedig nyomni kell.

  • Egy nagyvállalat intéztkedései válság idején.
  • Irodai munka hatékonysága.
  • Mi a helyzet az építőipar egészében?

Markovich Bélával, a MAPEI ügyvezető igazgatójával folytattunk roppant tartalmas beszélgetést a koronavírus építőiparra gyakorolt hatásairól, a jelenlegi helyzet kezeléséről, illetve az ilyenkor tanúsítandó vezetői magatartásról.

Gangel Péter: Mesélsz kicsit arról, hogy milyen volumenben, mekkora nagyságrendben dolgozik a MAPEI Kft.?

Markovich Béla: Jelenleg az egyik legbonyolultabb helyzet a miénk. Nemzetközi cég vagyunk, a központunk pedig Milánóban található. Építőipari, vegyianyagok gyártásával foglalkozunk. 202 munkatársunk van, köztük irodai dolgozók, a gyártásban tevékenykedők, raktári munkatársak, értékesítők. Tavaly közel 20 milliárd forint bevételt sikerült termelnünk, idén 22 milliárdos forgalmat terveztünk.

G.P: Milyen intézkedéseket vezettetek be cégen belül?

M.B: Fontos tudni, hogy nálunk is a munkatársak és partnerek egészségének a megóvása az elsőszámú prioritás. A második fő szempont pedig a termelés magas olyan szinten tartása, amilyen magasan csak lehet.

Azok a munkatársak, akik home office-ban is tudnak termelni, azok otthon vannak. Ez egyébként a cég egy komoly százaléka, köztük a marketingen, értékesítésben, vagy például a számlázás területén dolgozók.

A raktár és a gyártás viszont bent van, így náluk foganasítottunk sok biztonsági intézkedést. Bevezettük a két méteres távolságtartást. A gyártás, a logisztika, vagy a raktár területén kötelező a szájmaszk viselése, valamint a gumikesztyű. Ezekkel az eszközökkel egyébként ellátjuk a munkatársakat, továbbá C vitamint is biztosítunk a számukra. Fontos ugyanis, hogy a termelést mindaddig fenn tudjuk tartani és el tudjuk látni az építési piacot a szükséges termékekkel, amíg a rendelkezések megengedik ezt.

G.P: Olaszországban megy tovább a termelés?

M.B: A termelést nem állították le. Illetve szabadon dönthetett minden cégvezető, hogy folytatja-e a termelést. Nálunk cégcsoporton belül szigorú intézkedések mellett megy a munka, a sofőrök esetében például kötelező a lázmérés. Olaszországban működik az építőipar, tehát a megfelelő védekezés mellett a szakemberek mennek és csinálják a dolgukat, természetesen a fizikai kontaktust kerülve.

G.P: Hogyan jutnak el most az anyagok Olaszországból Magyarországra?

M.B: Ez jelenleg nem egyszerű feladat. A szlovén határ le van zárva, az osztrák oldalon pedig a sofőrt tesztelik, és két napig állnak az autók. A magyar oldalra érkezve pedig önkéntes karanténba kell vonulniuk 14 napra.

Szóval iszonyúan nehéz most a szállítás Olaszországból. Felkészültünk persze anyaggal, de a készletünk nem fog örökké kitartani. Bármi áron meg kell oldanunk, hogy érkezzen be anyag hozzánk. Egyszerűen muszáj, hogy az olasz szállítmányok bejöjjenek. 10 emberem a megoldáson dolgozik most.

G.P: Mi a helyzet az irodai munka hatékonyságával?

M.B: Mindenki otthonról dolgozik, ehhez a technikai oldalt biztosítjuk. Csak a munka helyszíne és a kommunikáció módja változott, a termelés nem, tehát a munkatársaknak termelniük kell. Nálunk ez a törvény, a termelést nyomni kell.

Egyszerűen kötelességem most, hogy az építőipari piacot segítsem. Segíteni kell a másiknak, bármilyen felmerülő probléma megoldásában. Egyedül az menthet meg minket, ha termelünk.

Vezetőként kiemelten fontos most, hogy őrizzük meg a nyugalmunkat. Nekünk ez a felelősségünk, mi nem pánikolhatunk. Keresni a megoldásokat, nekünk kell erőt mutatnunk. Mindig rengeteg megoldás áll rendelkezésre, most is keresni kell őket.

G.P: Fel voltatok készülve erre a mostani helyzetre?

M.B: Nem voltunk felkészülve, néhány munkatársunk dolgozott csak home office-ban eddig. Reagálnunk kellett, méghozzá gyorsan. Volt, akinek nyomtatót vettünk otthonra. Ez tipikusan az a helyzet, amikor ne gondold túl a dolgokat, egyszerűen csináld. Szerencsére otthon fantasztikusan dolgoznak a munkatársak, és termelnek.

“Vezetőként kiemelten fontos most, hogy őrizzük meg a nyugalmunkat.”

G.P: Hogy működik a kommunikáció cégen belül?

M.B: Igyekeztünk úgy kialakítani a kommunikációt, hogy minden úgy működjön, ahogy máskor is működne. Csak a helyszín változott meg. A Microsoft Teams kifogástalanul működik egyébként nálunk.

Fontos, hogy most a partnerek felé is sűríteni kell a kommunikációt. Mindent meg lehet oldani online, például az oktatást is.

G.P: Van-e bármilyen tanácsod a turizmusban és vendéglátásban tevékenykedőknek?

M.B: Jó ötletnek tartom, hogy az éttermek azonnal reagáltak, és elkezdték a kiszállítást. A szállodák esetében még nem gondolkoztam, megmondom őszintén. Valószínűleg nem az lesz a megoldás eredménye mint eddig. De ha akár egy kisebb dolgot is sikerül megvalósítani, akkor könnyebb lehet majd továbblépni.

Az biztos, hogy az elszigetelődés a halállal ér fel. Beágyazottság kell a piacon, meg kell találni azt a megoldást, amivel nem szigetelődünk el.

G.P: Mit látsz az építőipar egészét tekintve? Milyen folyamatokra számítasz?

M.B: Lassulni fog az építőipar, a jövőbeni beruházásokról folyó a tárgyalások is lassulni fognak. Most a védekezés és a távolságtartás a fontos.

Lassulni fognak a tervezések, a kivitelezések, emellett pedig termék hiány is előfordulhat. Érdemes már most tárgyalni a megrendelőkkel a kivitelezés átütemezésről. Fontos most egymást segíteni abban, hogy ezt a nehéz időszakot minél többen átvészeljük.

G.P: Cégvezetői szempontból mit tehetünk azért, hogy jól legyünk?

M.B: Ne hallgassunk olyan híreket, amik lerombolják a kedvünket. Nem mindegy ugyanis, hogy egy hírt valaki hogy tálal. Meg kell őrizni a saját lelki nyugalmunkat. Egyszerűen semmi nem éri meg, hogy a kedvünket elrontsa. Rosszkedvvel csak a problémákat látjuk. Nekünk pedig most a megoldásokat kell látnunk.

Ha az segít, akkor reggel hallgassunk lelkesítő zenét. Ne pizsamában üljünk otthon, hanem rendesen felöltözve, mintha munkába mennénk.

Továbbá meg kell nézni, hogy áll a cég pénzügyileg. Tárgyalni a beszállítókkal. Legyen arra pénzem, hogy a munkatársakat meg tudjam tartani. Amikor elmúlik ez a helyzet, akkor ugyanis kellenek majd az emberek.

G.P: Mit gondolsz, milyen hatásai lehetnek a koronavírusnak hosszú távon?

M.B: A kommunikáció meg fog változni. Sokkal többet használjuk majd az online kommunikációt. Egyúttal azt is várom, hogy jobb lesz a kapcsolat a munkatársak között.

Valószínűleg megfontoltabbá válnak majd a vezetők, és cégek jobbak fognak figyelni a tartalék képzésére. Prognosztizálható, hogy rugalmasabb szerződéseket kötnek majd. Változhat továbbá az életmódunk, a működésünk.

Olyan új üzleti modellek jönnek létre, amiket mostanáig el sem tudtunk képzelni. Ki kell szakadni a rutinból, és újra kell gondolni a helyzetet.

G.P: Mi lenne az egyetlen üzeneted a nehéz helyzetben cégeknek?

M.B: Tudjunk gondolkodni azon, hogy mit kell most csinálnunk. Higgadtnak kell maradni, azt kell nézni, hogy ebből mit tudunk most kihozni. A termelés maradjon meg, ahol csak lehet.  Továbbá most van itt az idő, hogy képezzük az embereket. Tegyük őket erősebbé a posztjukban, és emberileg is.

Emellett pedig maradjunk egészségesek. Sportoljunk és legyünk a szabad levegőn, amíg még lehet. Annyi rosszból felálltunk már, ebből is fel fogunk.

Béla egyébként felajánlotta, hogy egy általa ismert szájmaszk gyártásával foglalkozó cég elérhetőségét szívesen megosztja bárkivel. Az alábbi elérhetőségen tudjátok felvenni vele a kapcsolatot: markovich@mapei.hu


Szeretnél megismerkedni klubtagjainkkal? Kérj egy meghívót!


Recommended Posts