A transzparencia növeli a bizalmat? Nem, valami ennél is jobbat csinál

Korábban azt gondoltam, hogy a transzparencia fokozza a bizalmat. Az utóbbi hónapokban azonban egészen új megközelítésből kezdtem el nézni a dolgot.

Kilenc éve foglalkozom a bizalommal. Üzleti, cégvezetői szemüvegen keresztül nézem a témát, mert a bizalmat az elkövetkező évek valutájának látom. Mivel úgy véltem, a transzparencia növeli a bizalmat, azt is gondoltam, hogy a transzparencia hiánya növeli a bizalmatlanságot, és ha az üzletben és a politikában nőne a transzparencia, akkor nőne a bizalom is.

Van egy dolog azonban, amivel nem számoltam:

Társadalmunk bizalmi szintje alapvetően alacsony.

Mindegy, hogy a politikát, a civil szektort, vagy az üzleti világot nézem, mindenhol bizalomhiányt látok.

De ez a bizalomhiány egyáltalán nem az átláthatóság hiányából fakad.

Ahhoz, hogy ezt megértsük, képzeljük el egy pillanatra, hogy holnaptól minden teljesen átláthatóvá válik. Kiderülnek az egyéni érdekek mentén kötött alkuk, a megtévesztések, a korrupciós ügyek. Ha az alacsony bizalmi szintű társadalomban növeljük az átláthatóságot, az káoszhoz vezet, ahol senki nem érzi magát biztonságban, hiszen a jó és a rossz dolgok egyaránt napvilágra kerülnek.

A Wikipédia szerint a bizalom az ismeretlenhez való magabiztos hozzáállás.

Sokszor azt hisszük, az “ismeretlen”, a “titok” a bizalom ellentéte. De mindenkinek vannak titkai. Nem ismerhetünk mindent teljes egészében. Be kell lássuk, az ismeretlen a bizalom része.

A bizalom ellensége a megtévesztés. Amikor nem tudunk “magabiztosan állni az ismeretlenhez”. Az ismeretlen ugyan ismeretlen marad, de a szándékok, a hozzáállás, vagy a cselekedetek bizonytalanítanak el. Valójában a megtévesztés az, ami szétrombolja a bizalmat.

A transzparencia nem növeli a bizalmat, hanem megszünteti annak szükségességét.

Azzal, hogy az ismeretlen ismertté válik, a hozzáállásunk is szükségszerűen magabiztos lesz. A döntéseink tényeken alapulnak, gyorsak és egyszerűek.

Az üzleti életben a transzparencia növekedése egy új kultúra kezdetét jelenti. Minél több területen transzparens egy vállalkozás működése, annál könnyebben tudnak hozzá kapcsolódni partnerek, hiszen már nincs ismeretlen, nincs bizonytalanság.

És, hogy bizalomra szükség lesz-e?

Természetesen, hiszen minden nem tud transzparens lenni. Egy partnerkapcsolat elején, amikor még nincs elég információ vagy tapasztalat, nagy szükség van a bizalomra. Amikor nincs idő minden információt beszerezni. Hiszen mindig lesznek ismeretlen tényezők. Nem láthatunk bele a másik fejébe, vagy egy vállalkozás legmélyére.

A filmekben a “bízz bennem” kezdetű történetek ritkán végződnek jól. Cégvezetőként az egyik legnagyobb lehetőségünk, hogy növeljük a transzparenciát a piacunk vagy a munkatársaink felé, hogy minél kevesebb területen kelljen kérnünk az ügyfeleink bizalmát.

És tegyük a dolgunkat úgy, hogy ahol bizalomra van szükségünk, ott méltók legyünk rá.

A cikk eredetileg a Forbes.hu-n jelent meg.

Gangel Péter

Bizalmi Kör, alapító
BIX, ügyvezető


Szeretnél megismerkedni klubtagjainkkal? Kérj egy meghívót!

Recommended Posts