Abban látom a jövőnket, hogy többet beszélgessünk és többet segítsünk egymásnak bármiféle tranzakcionális érték nélkül

Az Ivanka Group vezetőjével Ivánka Ivánnal eddigi útjáról és tapasztalásairól, a HubHubról, a hazai befektetési környezet változásairól és egy izgalmas új lehetőségről beszélgettünk, amit Ivánka Iván nálunk tett nyilvánossá elsőként!

Amikor megkérdezzük Ivánt, hogyan foglalná össze röviden mit csinál, azt válaszolja: Ötletből pénzt. Összességében azt mondhatnám, hogy jó csapatoknak, jó embereknek segítünk egyről a kettőre jutni, de ez persze csak a rövid válasz. – mondja és mosolyogva belefog, hogy kicsit kibontsa. Az Ivanka Group egy New York-i székhelyű befektetési cég, akik elsősorban kis- és középvállalkozásoknak segítenek tőkebefektetéseket allokálni vagy épp kilépni a nemzetközi piacra.

Nevükhöz fűződik a világszínvonalú HubHub coworking irodalánc, amit Budapesten a VAM Design Centerben, ebben a komplex városi menedékben találhatunk. A HubHub meghitt közösségi életérzést kínál a betérőknek, isteni kávéval, óriási terekkel és sok zöld felülettel.

„Összességében azt mondhatnám, hogy jó csapatoknak, jó embereknek segítünk egyről a kettőre jutni.”

Ha valaki még nem ismerné Ivánka Ivánt, akkor álljon itt egy pár szó a fiatal vállalkozóról. Közgazdaságtant és marektinget tanult, dolgozott mikro vállalkozásoknál és nagyvállalatoknál. Szakmai karrierjét Torontóban kezdte, majd élt és dolgozott az USA-ban és az Egyesült Királyságban is. Ahogy ő fogalmaz, végigjárta azokat a desztinációkat, ahová szakmai szempontból érdemes volt mennie. Tanulmányai és útjai során többféle vállalkozási módszertant, kultúrát ismert meg, befektetéssel pedig Kanadában kezdett foglalkozni. 

Mikor és milyen okból tértél vissza Magyarországra?

Két éve költöztem vissza családi okokból, de bevallom, akkor nem gondoltam, hogy végleges lesz. Közben azonban rájöttem, hogy itthon is jó lenni, jó vállalkozni, hogy nagyszerű emberekkel találkozhatok és dolgozhatok együtt, így végül maradtam. A HubHubot, amiről ma talán a legtöbben ismernek, tizennyolc hónap alatt építettük fel olyan coworking irodaházzá, amit ma a legjobbak között tartanak számon.

 Sok nemzeti és régiós projektet vittünk a csapatommal, amik széles körben elismertté váltak, végül pedig Magyarországon is elkezdtem a befektetést és ma az a célom, hogy minden nap egy kicsivel jobbak legyünk.

Milyennek látod a hazai startupokat, a hazai befektetési környezetet a Covid-időszaktól eltekintve?

A legtöbb befektetési alap hazai és nemzetközi viszonylatban is visszahozta a veszteségeit, azaz jelenleg pluszos alapokról beszélhetünk. Azt látom, hogy itthon egy nagyon jó befektetési környezet alakult ki és, hogy a jelenlegi állami szerepvállalás igen előremutató, elég csak a Hiventuresre vagy a Széchenyi Programra gondolnunk.

Magyarországnak az a célja, hogy a régióból ide vonzza a vállalkozásokat, a tőkét. És természetesen meg kell említenünk az olyan kezdeményezéseket is, mint például a Tőkeportál, akik demokratizálják a tőkebefektetést, így a kisbefektetőknek is lehetőséget adnak.

Nagy általánosságban azt hallhatjuk, hogy aranyba, ezüstbe, nemesfémekbe érdemes fektetni. Én ezzel szemben emberekben és vállalkozásokban látom a jövőt, a jó befektetést.

Hogy látod a folyamatban lévő befektetéseket, illetve a startuppereket? Milyen volt a felkészütségi szintjük?

Az emberek egyszerűen rá voltak kényszerítve a felkészülésre, de még ezzel együtt is akadtak, akik hatalmas potenciáljuk ellenére elvéreztek a rugalmatlanságuk miatt. Látnunk kell, hogy az intézményi nagybefektetők másképp működnek most és sok kisbefektető is megmérettetett. Itthon már 1-5 millióval is lehet innovatív vállalkozásba fektetni és ez a kisbefektetői réteg jelentős is Magyarországon, főként a demokratizálódás óta, mióta egyre többeket érdekel ez a terület.

Egyértelmű, hogy az emberek sokkal nyitottabbak és megértik, hogy mást kell keresniük. Ha aranyba fektetek, akkor csak áll a vagyonom, őrizgetem és aggódhatok, hogy elvész, míg ha egy működő vállalkozásba teszem a pénzem, többszörös megtérülésre számíthatok, hiszen az anyagi javakon túl egyéb hozzáadott értéket is kaphatok.

Mennyire könnyű itthonról nagy világcéggé nőni? Kedvez a hazai környezet a világpiacra lépésnek?

Kettős válaszom van. Egyrészt sok esetben kevesebb induló startup van, mivel az angol nyelv még mindig problémát okoz sokaknál. Ha startupozni szeretnénk, meg kell értenünk, hogy az angol ismerete alap és nem árt, ha a célország nyelvét is beszéljük. Másrészről igenis van lehetőség és példa is a világcéggé való növekedésre.

Amit tanácsként mondhatok, hogy senkit ne tántorítson el a hiányos nyelvismeret, mert igenis meg lehet tanulni angolul (vagy bármely más, a célunkhoz szükséges nyelven), illetve, hogy engedjük el azt a képzetet, hogy mindenhez értenünk kell. Egy dologhoz kell értenünk, de ahhoz nagyon, a célunk megvalósításához pedig egy jó csapatra van szükségünk, akikkel előre tudunk lépni, hiszen a startupoknál nem a szelet számít hanem, hogy mekkora maga a torta.

Azt kell felfognunk végre, hogy az érték és a megtérülés hosszútávú. Ne várjunk hat hónapon belül hasznot. Minél többen megértik ezt, annál jobb lesz Magyarországon is vállalkozni.

Alapvetően menedzsmenttel és marketinggel foglalkoztok. Mi a fő csapásirány nálatok, miben tudtok segíteni a hozzátok fordulóknak? 

Mi elsősorban startupokkal foglalkozunk és a többi tevékenységünk is ezt igyekszik megtámogatni. Három fő vonalon mozgunk: digitális marketing szolgáltatások nyújtása A-tól Z-ig; egy capitol rész, aminek ernyője alatt egyelőre még másokkal összeállva tudunk csak befektetni, de már dolgozunk azon, hogy a törvényi előírásoknak megfelelve egyedi befektetőként is tevékenykedhessünk, valamint csapatokat készítünk fel arra, hogy nagyobb, akár 5-10 millió eurós finanszírozásokat is be tudjanak húzni maguknak. 

A harmadik esetben egyfajta konzultingról beszélünk, de ez jóval összetettebb, mint egy hagyományos tanácsadói folyamat, hiszen mi fogunk egy problémát és segítünk ezt megoldani. Nagyságrendet lépünk például alkalmazotti létszámban vagy másik piacra léptetjük ki a partnert. Hogy egy példát mondjak, egy termékgyártással foglalkozó cég árbevételét egy hat hónapos időszak alatt meghatszoroztuk. Itt ugyanakkor muszáj, ha csak említés szintjén is kitérni arra, hogy az sem szerencsés, ha túl jól sül el egy kampány. Fontos jól felmérni, hogy mennyi megrendelést tudunk teljesíteni!

Egy izgalmas bejelentést ígértünk…

Nagyon nagy örömömre szolgál, hogy bejelenthetem: a Szilícium Völgy-i központi helyszínnel rendelkező Founder Institut Magyarországra is eljön. Egy tizennégy hetes bootcampet indítunk csapatok és magánszemélyek részére, amely bootcamp keretében a kiválasztottakat eljuttatjuk arra a szintre, hogy finanszírozást tudjanak elhozni és valamennyi, a projektjükkel kapcsolatos problémát kiküszöböljük. A csapatok befektetési ajánlatot is kapnak majd, ami azt mutatja, hogy már külföldről is látható, Magyarország igenis jó hely. Nem kellett sokat győzködni az amerikai partnereket, hogy szálljanak be ebbe a projektbe.

Ha valaki azon gondolkodik, hogy a válság kapcsán/ alatt megtanuljon-e egy új hobbit, akkor csak azt tudom mondani, hogy igen és ez legyen a startupperség és a vállalkozás! Ha belegondolunk, a legtöbb nagy siker válság idején született.

A tervek szerint mikor indul ez a program, hány embert vártok, mi a jelentkezés menete?

Abban reménykedünk, hogy még idén elindulhatunk, de a járványhelyzettől függően felkészültünk arra is, hogy ez januárra csúszik vagy, hogy online formában kell megtartanunk a bootcampet. A legtöbb mentort és partnert, köztük nemzetközi neveket is, már sikerült megnyerni magunknak. A programra első körben 60-80 embert várunk, elvárás az angoltudás és természetesen egy kiválasztási folyamatban vizsgáljuk majd a jelöltek alkalmasságát és motivációit.

Ezzel a lehetőséggel egyik legfontosabb célunk az edukáció, illetve abban szeretnénk segíteni a majdani résztvevőknek, hogy 3-5 éven belül a piacon legyenek. Az fi.co oldalon már fel lehet iratkozni, a következő hetekben pedig több bejelentésre is számíthatnak tőlünk az érdeklődők.

Neked mik a személyes motivációid, mit szeretnél elérni?

A kezdetekben az volt a célom, hogy élesszük fel a magyar játékipart. 24 éve játszom számítógépen, 8 évet félprofi szinten is nyomtam és ezzel a felkiáltással jöttem haza, de aztán rájöttem, hogy ez mégsem igazán az én terepem. Marketing területen sokkal jobb vagyok. 

Tudást és erőt szeretnék átadni az embereknek ahhoz, hogy elkezdjék megvalósítani az ötleteiket, hogy olyan közösséget építsenek maguk körül, ami segíti, támogatja őket, hogy az utukon maradjanak.

Nem kell mindenkinek milliárdos céget alapítani. Van, akinél ez társadalmi elhivatottság, ahogy részben a mi esetünkben is például. Minél több sikeres cég van, annál több sikeres tulajdonos és annál több sikeres alkalmazott is, vagyis annál jobb hely lesz itt élni. Végső soron abban látom a jövőnket, hogy tényleg többet beszélgessünk, többet segítsünk egymásnak mindenféle tranzakcionális érték nélkül, csak úgy. Végeredményben ezért jött létre az Ivánka Group, hogy jó ötlettel rendelkező embereknek segítsünk megvalósítani az ötleteiket.

Hol látod magad 5-10 év múlva?

Nem tudom. Öt éve sem gondoltam, hogy itt fogok ülni veled. Nagyon remélem, hogy olyan helyen leszek ahonnan, ha visszatekintek, azt látom majd, hogy sok kis-és középvállalkozást segítettem, segítettünk hozzá, hogy régiós szerepet töltsenek be és mondjuk azt olvasom, hogy a szlovák és osztrák cégek hozzánk jönnek befektetni.


Szeretnél megismerkedni klubtagjainkkal? Kérj egy meghívót!


Recommended Posts