Legyen bármennyire is nehéz a helyzet a koronavírus következtében, vezetőként felelősséggel tartozunk a munkatársakért, és meg kell őket védenünk. A szellemi munkaerő ugyanis komoly értékkel bír, ezért meg kell óvni. Mindezek mellett összefogásra van szükség, vagyis az együtt most fontosabb a profitnál.
- Mi lesz most a boltokkal?
- Hogy megy a webshop?
- Milyen intézkedések történtek?
- Mi most a legfontosabb?
Csonka – Jagasics Hedviggel, a Sugarbird tulajdonosával beszélgetett Gangel Páter, az őket aktuálisan érintő kihívásokról:
Mesélsz nekünk kicsit arról, hogy Ti most mekkora csapattal dolgoztok?
2007-ben alapítottam a céget, azóta vagyunk a piacon. 50 alkalmazott dolgozik nálunk, emellett szintén működik 50 márkaüzletünk, és franchise partnerekkel is dolgozunk együtt itthon és az online üzlet kapcsán nemzetközi viszonylatban is. Mi tervezzük a ruhákat, aztán legyártjuk őket, majd pedig a kereskedelmi és marketing oldalt is mi valósítjuk meg.
Ha jól tudom, akkor az offline üzletek plázákban találhatók meg.
Így van, az üzleteink 80%-a plázákban található. Hozzáteszem, hogy a cégben dolgozó 50 munkatárs mellett a varrodai dolgozók munkával való ellátása is a mi felelősségünk.
Tehát 50-nél is több kiszolgáltatott kollégám van, ők azok, akiket meg kell védenem. Ez egy roppant nehéz szituáció. A legtöbb cégvezető próbál most jól eljárni, persze az teljesen más kérdés, hogy kiből mit hoz ki a pánik vagy a kétségbeesés.
Az első gondolatom egyébként az volt, hogy anyatigrisként kell védenem a csapatom. Arra keresem tehát a megoldást, hogy miként tudom őket megvédeni, vagyis a biztonságérzet elvesztése ne történjen meg az esetükben.
Az online webshop milyen eredményességgel működik most?
Sajnos az online forgalmunk is drasztikusan lecsökkent. Az embereknek most nem a ruhavásárlás az elsődleges gondolata, emiatt érthető a visszaesés. Egyszerűen ez az a pillanat, amikor nekem vezetőként vezetnem kell a csapatom, vagyis képletesen szólva nekem kell utoljára kiszállnom ebből a hajóból.
Azért is érzek magamban extra motivációt, mert kollégáim szakmai tudása egy érték, amit meg kell menteni. A szellemi munkaerő komoly értékkel bír, ezért kell gondoskodnom róla, hogy biztonságban érezze magát.
Biztosan nálatok is vannak konkrét intézkedések. Mesélsz ezekről kicsit?
Természetesen a fertőtlenítés megtörtént, de a helyben végzett fizikai munka nálunk gyorsan befejeződött, és hazamentek a munkatársak. A sales és a HR home office-ban is tud dolgozni, de a tervezés és a kreatív munka most nem működik. Tehát jelenleg nem tudunk szabni, vagy varrni sem. Jobb híján próbálunk kicsit feltöltődni, erre felhasználni a felszabaduló időt.
Milyen gazdasági intézkedéseket tettetek a helyzet kezelésére?
Egyeztettünk a könyvelőkkel a rendelkezésre álló opciókról, igyekeztünk az összes munkavállalónak a lehető legjobb opciót megtalálni. Ennek megfelelően mindenkit egységesen minimálbérre módosítottunk.
Így tudtunk gondoskodni róla, hogy minél tovább túlélhessük az átmenetei időszakot, méghozzá együtt. Minden munkatárssal egyenként leültünk, és megkérdeztük mire van szüksége pontosan. Ezt a partnerekkel is igyekszünk megtenni, természetesen a megegyezésre törekszünk. Minden eddigi partnerünkkel méltányos további együttműködést igyekszünk fenntartani.
Jó azt látni egyébként, hogy iparágtól függetlenül az együttműködésre törekednek a cégek. Jelenleg az együtt fontosabb, mint a profit. Egyszerűen nincs értelme más alól elvágni a talajt. Mindannyiunknak érdeke, hogy fennmaradjunk. Ezért összefogás kell, és szerencsére kifejezetten nagy összefogást is tapasztalok.
Évtizedek óta dolgozom a versenyszférában, sok nehéz helyzettel néztünk már szembe, de mindannyian tudjuk, látjuk, érezzük: ami most történik a világban, valószínűleg legtöbbünk számára minden eddiginél nehezebb. Ráadásul bizonytalan ideig.Ugyanakkor mint alapító-tulajdonos és ügyvezető, szeretném felhívni a figyelmet egy kiemelten fontos szempontra, amelyet nekünk, cégtulajdonosoknak és vezetőknek szem előtt kell tartanunk. Igen, mindannyiunk számára ez egy kiemelten nehéz és bizonytalan időszak – és döntéseket kell hoznunk. Tudom, hogy nem könnyű, de fontos lenne megállnunk egy pillanatra, venni egy nagy levegőt és átgondolni, hogy tudunk most a legméltányosabbak lenni, hiszen nekünk most kiemelten felelősen kell viselkednünk. Nem ismétlem el azt, amit szakértők és a nálam ehhez sokkal jobban értők már elmondtak a higiéniáról, az otthoni munkáról, de amellett, hogy az ő ajánlásaikat szigorúan betartjuk, azaz mindent megteszünk azért, hogy vigyázunk magunkra és egymásra, nagyon fontos, hogy MUNKAVÁLLALÓINKAT, KOLLÉGÁINKAT KÉRLEK NE TASZÍTSUK A SEMMIBE, ne lehetetlenítsük el az életüket teljesen azzal, hogy elküldjük őket a kilátástalanságba! Kérlek titeket, hogy ne az azonnali elbocsátásokat válasszátok, hanem beszélgessetek el munkavállalóitokkal, mérjétek fel mi az a minimum, amelyre szükségük van alapvető létfenntartásukhoz, és igyekezzetek ezt cégetek kereteiből rájuk fordítani annyi ideig, ameddig csak lehetséges! Fontos a cégetek jövője, de álljatok meg egy pillanatra ebben a bizonyos „mostban” és SEGÍTSETEK AZOKNAK, AKIK EDDIG TITEKET ÉS CÉGEITEKET SEGÍTETTÉK, dolgoznak veletek együtt évek óta, mert most erre nagyon nagy szükség van! Bízom benne, kedves versenyszférában dolgozó tulajdonos/vezető társaim, hogy ti is erre, rájuk fordítjátok „lehetőségeitek” nagy részét, hogy átvészelhessétek ezt az időszakot MINDANNYIAN, EGYÜTTMŰKÖDVE!
Köszönöm!
Csonka – Jagasics Hedvig facebook bejegyzése
Mi az, amit a jelen helyzetben még tudtok csinálni?
Csak a jövőre tudunk koncentrálni, emellett pedig szükség van rá, hogy lenyugodjunk. A kreativitást ugyanakkor nem lehet visszafogni. Most lesz idő alaposan kidolgozni egy-egy ruhát, ezért el fogunk kezdeni tervezni.
Te személy szerint hogy bírod a nyomást? Mit teszel a lelki egyensúlyod fenntartásáért?
Meglepően jól bírom, jól jön most a nagy teherbírásom. Egyébként főzéssel vezetem le a stresszt, illetve futok, sportolok, és próbálok észnél lenni.