Farkas Gedeon személyében ismét új csatlakozót köszönthettünk a Bizalmi Klub vezetői között. Gedeon a Varsányi Pincészet Kft. vezetőjeként fáradozik nemcsak a cég sikeres működésének, hanem a magyar borok pozitív megítélésének elősegítésén is.
Egy meglehetősen érdekes és izgalmas piac kulisszatitkaiba engedett betekintést akkor, amikor a bemutatkozó interjút készítettük vele:
„A Varsányi Pincészet 1991-ben indult családi vállalkozásként az Egri borvidéken, Verpeléten. Idén ünnepeljük tehát a 30 éves fennállásunkat, és az eltelt évtizedek alatt elég sok mindent tapasztaltunk, ami a szőlőhöz és borhoz köthető.
Egyébként apósom alapította a pincészetet, én pedig a három lánya közül a legkisebbet vettem el, mint a mesében. Így kerültem tehát a családi vállalkozás kötelékébe és igyekszem legjobb tudásommal segíteni a fejlődést.
A kezdetektől fogva próbáltunk újdonságokat behozni a hazai piacra. Fehér, vörös és rosé borokat egyaránt készítünk, képletesen szólva mindegyikből került egy-egy a Varsányi Pincészet zászlajára.”
Természetesen a borok bemutatására külön is kitértünk a beszélgetés keretei között:
„A rosé borunkra nagyon büszke vagyok. 1994 óta a rosénk Magyarország legjobb újbora is volt, de hoztunk el vele aranyérmet Franciaországból, illetve az Egri borvidék roséja címet is többször kiérdemelte.
A fehér és vörös borok között az Egri Csillag és az Egri Bikavér emelhető ki leginkább.
Az angol királyi vacsoráknál egyébként egészen az 1980-as évekig nem hiányozhatott Debrői Hárslevelű az asztalról, de sajnos a nem megfelelő minőség miatt kikerült onnét. Most azon dolgozunk, hogy legalább a Buckingham-palota környékére visszakerüljön a Debrői Hárslevelű.
A Varsányi Pincészet kisebb vagy nagyobb rendezvények helyszíneként is ideális választást jelenthet:
„Mintegy 90 hektáros terület áll rendelkezésünkre. A környéken szóba jöhető valamennyi szőlőfajta rendelkezésre áll, 14 fehér és 12 kékszőlő fajtából készülnek a boraink.
A Tradíció és Jövő borháza elnevezésű bemutató termünk, felső részén akár 80 fős borbemutatók, kisebb esküvők, céges rendezvények is kényelmesen lebonyolíthatók.
Az alsó részen pedig 10-12 fős borbemutatók tarthatók kényelmesen, rendkívül hangulatos közegben. A vendéglátó egységünk a Covid-19 válság miatt nem készült még el. 2023-24 környékére remélhetőleg már sikerülni fog a megvalósítás.
Annál is inkább, mivel az általunk megvásárolt parkban két régi platánfa árnyékában tudunk majd nyugodt közeget teremteni. Terveim szerint a vezetői meetingeket is itt fogom majd tartani.”
Gedeonnál a termelési volumenről, illetve az értékesítés számairól is érdeklődtünk:
„Harminc fővel dolgozunk a pincészetnél. A borászunk és termelésvezetőnk külsős, mert mi sem tudhatunk mindent és a legmagasabb szintű tudást szerettük volna úgymond szerződtetni.
A pénzügy, logisztika és marketing családi kézben működik, a kereskedelem pedig részben külsős szakember segítségével. 2200 palacknyi bort tudunk termelni óránként, éves szinten pedig mintegy 1,4 millió palackot értékesítünk.
Ennek egyébként kb. 45-50% export értékesítés, elsősorban a cseh és lengyel piacra. Amire büszke vagyok, hogy
- 2014-ben sikerült a Bag in boxot ötletként behoznunk Magyarországra;
- ennek köszönhetően a Budapest Parkban és a Barbanegra szórakozóhelyén is Varsányi bor folyik a csapokból;
- 2017-ben pedig elkészítettük a pincészet prémium sorozatát.
Négy traktorosunk van egyébként és amit lehet, gépesítünk a hatékonyságot és a környezettudatosságot szem előtt tartva.”
Fentebb is utaltunk már rá, hogy részben a Covid-19 helyzet miatt is akadnak azért kihívások a szektoron belül:
„Igazából teljes bizonytalanság van jelen a szektorban, az újdonságokat nehezebben fogadják be, legyen szó új termékről vagy új borászatról. A Covid-19 generálta helyzetet egyébként tavaly megúsztuk 4%-os árcsökkenéssel.
A 2021-es év kicsit rosszabb és nehezebb, köszönhetően a piacon uralkodó bizonytalanságnak. Egyébként szeretnénk az export piacot erősíteni. Főként Erdély a cél, ugyanis a magyarlakta területeken szeretik a magyar borokat.”
A Varsányi Pincészet ügyeinek intézésén túl Gedeon arra is figyel, hogy a családra, a kikapcsolódásra és az önfejlesztésre is jusson ideje:
„A szabadidőmet legszívesebben a családommal töltöm. Három gyermekem van, akik iskolás és óvodás korúak. Szeretek velük horgászni, illetve a sporteseményeiket is rendszeresen megnézem.
Szeretem a marketinggel és a hozzá kapcsolódó képzésekkel foglalkozni. Tagja vagyok egy mastermind csoportnak is a barátaimmal, akik előrébb tartanak vezetéselméletben, de tanulni sosem késő.
Érdekel továbbá minden, ami cégvezetéssel, illetve az újkor kihívásaival kapcsolatos. Az ilyen témájú könyveket szeretem leginkább olvasni.”