A jelenlegi, dinamikusan változó környezetben nem vezetheted úgy a vállalkozásodat ma, ahogyan tegnap tetted. Uralnod kell a változásokat!
A változás örök velejárója az életünknek. Nincs ez másként a cégvezetők mindennapjaiban sem. A felgyorsuló világban úgy tűnik, még sebesebben kell alkalmazkodnunk, hogy fejlődhessünk. Az elmúlt évek számos, gazdaságilag súlyos változást eredményeztek, melyek következményeivel a későbbiekben is számolni kell.
A kihívások növekedésével feltehetjük a kérdést: hagyjuk, hogy maguk alá temessenek a hullámok vagy megtanuljuk meglovagolni őket?
Idén 5. alkalommal rendeztük meg a Trust Summitot. A cégvezetői inspirációs és networking konferencián a kapcsolatépítés mellett a változásokat helyeztük a középpontba és azoknak nyújtottunk kézzel fogható megoldásokat, inspirációt és értékes tapasztalatokat, akik saját javukra fordítanák a változást és hatékonyabban reagálnának a jövő kihívásaira.
Az üzleti környezetben kiemelkedő és elismert konferenciára idén, közel 600 cégvezető látogatott el, akik inspiráló előadók gondolkodásmódjából és történeteiből merítkezhettek, szakértők segítségével cselekvési tervet készíthettek, valamint értékes vezetői kapcsolatokat építhettek egymással.
Gangel Péter, a Bizalmi Kör alapítója nyitóbeszédében elmondta, hogy az üzleti életet szívesen hasonlítják a sporthoz, azonban ezek a párhuzamok nem teljesen helytállók. Míg a sportmérkőzések jellemzően rögzített szabályok szerint, adott erőforrásokkal működnek és rendszerint a másik fél legyőzése a céljuk, addig az üzletben nem rögzítettek sem az erőforrások, sem a szabályok, a tét pedig nem valaki legyőzése, hanem a játékban maradás, ahol a következő napért, hónapért, a túlélésért küzdenek. Az elkövetkező évben a cégvezetők számára ez közös kihívást jelenthet majd, ezért fontos a támogatást nyújtó kapcsolati háló és a motiváció.
A változások megszelidítéséhez szükséges vezetői mindsetet, best-practiseket kiemelkedő előadók által ismerhették meg a résztvevők:
Az Trust Summit „Üzlet a háború után” című pódiumbeszélgetéséből a látogatók képet kaptak a háború gazdasági hatásairól, az ezzel járó cégvezetői kihívásokról és stratégiai szemléletmódról.
A beszélgetés egyik előadója Küllői Péter,filantróp volt, aki elmondta, nem először vett részt a Trust Summiton:
„Jól érzem magam az eseményen, hiszen sok múlik a gondolkodásmódon, az értékrenden, itt pedig olyan emberek vannak jelen, akik nyitottak, akik többek akarnak lenni és tudják, hogy az élet egy utazás. Akkor tudok több lenni, ha nyitott vagyok és próbálok tanulni. Ez a szemlélet uralkodik ezen a rendezvényen.”
Azt is elárulta, szerinte milyen kihívásokkal kell szembenéznie napjainkban a vezetőknek:
„Óriási változást jelent, hogy a cégvezetők által megszerzett tudás időtartama, ami régen akár 25 év is volt, ma már maximum 5 év. Ebből következik, hogy folyamatosan meg kell újulni. Ha egy stratégia működött 2 évig, nem jelenti azt, hogy a következő 8 évben is megfelelő lesz. Ezért nem érdemes 10 éves stratégiát készíteni, helyette egy dinamikus, mozgó stratégiát kell csinálni, néhány lecövekelt alappillérrel, amit folyamatosan szükséges karbantartani és módosítani. A megoldás kulcsa szerintem az, hogy mit tekintünk biztonságnak.”
„Ha sajátunkévá tudjuk tenni azt, hogy folyamatosan meg kell újulnunk és az állandó változás a norma, ha nem szorongunk, akkor erre lehet építkezni” – emelte ki.
Az elmúlt időszakban a mesterséges intelligencia (MI) egyre inkább hatással bír az üzleti életre, számos iparágban hozott forradalmi változásokat és úgy tűnik, alapjaiban változtatja meg a jelenünket és jövőnket.
„A mesterséges intelligencia – az üzlet része” című pódiumbeszélgetésen a résztvevők előrejelzéseket kaphattak arról, mi várható az MI térnyerésével.
A beszélgetés egyik részvevője Bessenyei István, a Laurel Kft. tulajdonos-ügyvezetője volt. Elmondta, hogy mindig izgatottan várja a Trust Summitot, egyrészt az érdekes előadások miatt, másrészt azért, mert az eseményen sok barátja vesz részt. Azt is elárulta, hogy technológiai cégének fókuszában a folyamatos megújulás és innováció áll:
„Most van egy nagy apropó, ez a mesterséges intelligencia, amibe elég rendesen beleástuk magunkat. Szeretnénk átadni ezeket a tapasztalatokat, megmutatni az embereknek, hogy mit kezdjenek vele, hiszen a csapból is ez folyik.
Izgalmas kérdés, hogy mit csináljak a mesterséges intelligenciával, jó-e ez nekem, veszély vagy lehetőség? Ebben igyekeztünk a kollegákkal felkészülni és átadni néhány szempontot. Anno az okostelefonok megjelenése is megváltoztatta az életünket, véleményem szerint az MI még nagyobb változást fog hozni.
Két dolgot tud tenni egy cégvezető: ha a cégek valamilyen szolgáltatást vagy gyártást végeznek, meg tudja nézni és analizálni azokat a fő üzleti folyamatokat, amiben ők erősek. Ki tudja deríteni, hogy abban a folyamatban hol tud hatékonyságot hozni a mesteréges intelligencia.
Ez az egyik terület, a másik az, hogy a cég belső működésében hol tud segíteni. A legnagyobb hiba, amit az emberek elkövethetnek, hogy nem foglalkoznak vele. Ha valaki versenyben akar maradni, akkor időben és okosan kell tudnia használni az új elemeket. Ebben akár szakértő és tanácsadó cégek is segíthetnek” – tette hozzá.
Krizsó Szilvia, tréner, kommunikációs tanácsadó, a Krizshow Business & Art Kft. ügyvezetője a „Hiteles, hatásos és hatékony kapcsolódás jelenlegi és jövőbeli üzleti és magánéleti partnereinkhez” című előadásában többek között választ kaphattunk arra a kérdésre, hogyan lehet jól kapcsolódni másokhoz úgy, hogy ne tűnjünk számítónak, mégis megtaláljuk a számításainkat:
„Az eseményen számos értelmes ember figyel oda egymásra, csillogó szemmel. Tanulni akarnak a másiktól és kapcsolatot építeni. Szerintem ebben van a jövő.”
Arról is mesélt, mik lehetnek a cégvezetők kihívásai napjainkban a kommunikáció területén:
„Sokaknak más a személyisége. Vannak, akik introvertált alkatok és nehezebb számukra kapcsolatokat építeni. Ebben lehet és kell is fejlődni. Nyilván az is fontos, hogy megtaláljuk azt, hogy kire van igazán szüksége az üzletünknek és velük hogyan tudjuk felvenni a kapcsolatot, őket hogyan tudjuk meggyőzni arról, hogy ránk van szükségük.
Ebben a rohanó világban nagyon nehéz tartani a kapcsolatot, viszont e nélkül nem maradnak meg az üzletek és szerintem a 21. században a kapcsolatok jelentik a túlélés zálogát” – hangsúlyozta, majd azt is elárulta, milyen tanácsod adna a cégvezetőknek:
„Azt gondolom, hogy fejleszteni és erősíteni kell a saját önbizalmunkat. Ennek megvannak a technikái, ez nem könnyű út. Akinek már van önbizalma, annak az önkifejezésen kell dolgoznia, hogy minél hatékonyabban, hitelesebben és hatásosabban tudja átadni az üzeneteit. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy én a kommunikációt mindig kétoldalúnak tartom, ahol beszélgetünk egymással.”
„Sokszor a hallgatásnak, az odafigyelésnek nagyobb ereje van, mint annak, hogy magunkról beszélünk” – emelte ki.
Az „MI korában a bizalom az új olaj” című pódiumbeszélgetésen Bombera Krisztina kérdezte Tilesch Györgyöt, a Szilicium völgyben dolgozó MI szakértőt és tanácsadót, a PHI Institute for Augmented Intelliegence alapitó elnökét a mesterséges intelligenciával járó változásokról.
A beszélgetést követően Tilesch György elárulta, mi a véleménye a Trust Summitról:
„Pompásan érzem magam, mert úgy látom, hogy ez a kör olyan emberekből áll, akik legalább annyi hangsúlyt fektetnek arra, hogy olyan emberekkel üzleteljenek, akikben megbíznak, mint amennyire én ezt meghatározónak tartom a magam üzleti praxisában.”
Azt is elmondta, óriási technológiai forradalom kezdődött el a mesterséges intelligenciával:
„Ez számos vállalatvezetőben olyan reakciót szülhet, hogy, – Na, akkor még egy dologgal meg kell küzdenünk a digitalizációban -. Szerintem mindenkinek meg kellene látnia a lehetőséget, és azokat a kockázatokat is, amiket felelős vezetőként szükséges kezelnie, ugyanis a mesterséges intelligencia a vállalatok életében is kétélű kard, ami már itt van velünk.
Exponenciális versenyelőnyöket képes generálni, ugyanakkor a másik oldalon olyan szintű mély tájékozottságot, körültekintést és morális determináltságot követel a vállalatvezetőktől, amire nem voltak korábban felkészítve. Így nagyon-nagyon gyors felkészülésre van szüksége mindenkinek, aki vállalatot irányít.
Úgy gondolom, fontos a tájékozottság, annak felismerése, hogy mekkora ez az erő, ami most megérkezett a világba. Érdemes felismerni azt, hogy a mesteréges intelligencia nem csupán egy technológia, hanem a természetes kiterjesztése az üzleti stratégiának.”
„Ha valaki ezeket mind meg tudja ugrani, akkor nyertesként képes kikerülni a mostani hullámból” – hangsúlyozta.
A „Fejben dől el – cégvezetés változó környezetben” című pódiumbeszélgetés a változó környezetben szükséges vezetői gondolkodásmódot állította fókuszba.
A beszélgetésben résztvevő Juhász Attila, az Újház Zrt. igazgatóságának elnöke elmondta, szenzációsan érzi magát a rendezvényen, hiszen olyan vállalkozókkal lehet együtt, akik fejlődni vágynak és inspirációt akarnak szerezni egymástól. Akik azt szeretnék, hogy az a vállalkozás, amit vezetnek, jobb legyen.
Hozzátette, a pódiumbeszélgetésen sok hasznos gondolat elhangzott előadótársaitól is:
„Ha valamit ki kellene emelnem a beszélgetésből, akkor az lenne, hogy mennyire fontos összhangba hozni a munkatársi motivációt a vállalat stratégiájával. Szükséges fókuszban tartani a kollégáknál azt a célt, víziót, küldetést, ahova el akarunk jutni és ehhez kell igazítani a motivációs rendszerüket.
Mi kereskedelmi cég vagyunk, tehát nyilván nálunk a változást alapvetően az indukálja, ha a forgalomban, illetve az árbevételben valamilyen negatív trend van. Azonban az igazi változás az, ha mi magunk tudunk tenni azért, hogy ezt megfordítsuk, adott esetben pozitívvá varázsoljuk. Hiszem azt, hogy azok a vállalkozások sokkal sikeresebbek lesznek, akik nyitottak a változásokra és képesek megújulni, függetlenül a cégmérettől.
Emellett fontosnak tartom, hogy legyünk érzékenyek és fogékonyak arra, hogy a munkatársak hogyan vélekednek a saját cégünkről. Kérdezzük meg tőlük. Nekünk erre van egy nagyon jó rendszerünk, és hihetetlenül remek érzés az, hogy mindig ismerem a munkatársaim érzelmi állapotát, valamint a céghez kötődő kapcsolatát.”
„Jó érzés tudni azt, hogy szeretnek itt dolgozni, illetve szívesen ajánlják a cégünket az ismerőseiknek, mint munkahelyet” – avatott be minket.
Habár sokak fejében élhet a kép, hogy az eredményes cégvezetők kikövezett úton jutottak el a csúcsra, a sikerek mögött mindig állnak kudarcok, hiszen ők is emberek, akik hibázhatnak.
Míg mások mélyebbre süllyednek a kudarctól, vannak, akik építkeznek belőle.
A „Fuck-Up Stories” előadásokon két kiemelkedő vezető mesélt kendőzetlen őszinteséggel a korábbi ballépésekről, a mélypontokról és arról, hogyan álltak újra talpra. Hiszen utólag visszagondolva minden „baklövés” egy tanulság lehet a későbbiekre nézve, amennyiben hatékonyan fel tudjuk használni azokat a fejlődés érdekében.
Balogh Petya cápa, befektető és optimista nevét nem kell bemutatni. Történetével motivációt nyújtott a hallgatóság számára, majd kérdéseinkre válaszolva azt is elárulta, mi a legnagyobb kihívás a cégvezetők életében:
„Szerintem az, hogyan tudják megtalálni önmagukat, a magabiztosságukat, a bátorságukat egy gyorsuló világban, mert kísérletezni és próbálkozni kell. Egyre gyorsabb a tempó, úgyhogy egyre több kockázatot kell vállalnunk és egyre rugalmasabban kell néznünk a jövőbe. Aki ezt nem tudja megtalálni magában, aki fél a változástól, fél a jövőtől, annak biztos, hogy nehezebb lesz minden év.
Arccal előre kell menekülni azaz, amitől félünk, amitől viszolygunk, amit nem ismerünk, amiben még nincs meg a bizalmunk, azt ki kell próbálni, be kell építeni, kísérletezni és menni előre. Az elmúlt évtizedek sosem fognak már visszajönni, egy egészen más világ érkezik most.”
„Muszáj előre tekinteni és rengeteget tanulni ahhoz, hogy relevánsak tudjunk maradni” – emelte ki.
A „Fuck-Up Stories” másik előadójaként Shane Tusup csúcsteljesítmény coach, motivációs előadó és üzletember osztotta meg történetét. Az előadást követően kérdésünkre válaszolva kiemelte, a Trust Summit fantasztikus élmény a számára:
„Nem tudtam, mire számítsak,számos eseményen voltam korábban, de a Bizalmi Körben remek hangulat uralkodik. Olyan, mint egy család, akik igyekeznek támogatni egymást és ágazatokon átívelően segíteni. Megosztják a tudásukat és mindenki örül a másik sikerének.”
„Megtiszteltetés számomra, hogy itt lehetek” – hangsúlyozta, majd elárulta, szerinte mi a legnagyobb kihívás a cégvezetők életében és mit tanácsolna számukra:
„Rajtad áll, hogy olyan célt tűzöl-e ki, amelyet a csapat el tud érni. Te vagy a vezető, ez a te döntésed. Te vagy az, akinek elől kell állnia és a csoport tagjaként mutatni az irányt. Nehéz, mert egyensúlyozni kell, inspirációt adni és mindenkit megérteni. Ez lehetséges, de ha irreálisan magasra tesszük a lécet, ha elkezdünk lehetetlen dolgokon gondolkodni, akkor rossz irányba terelhetjük őket. Ez a cégvezető felelőssége.
Ha egyedül vagy, akkor nem kell félned a merészségtől, attól, hogy megpróbálj megvalósítani valamit, amit eddig lehetetlennek tartottak. Vezetőként ez egy keményebb harc, igazán biztosnak kell lenned magadban. Ha van mögötted több száz ember, bátornak kell lenned, hogy magasra tedd az elvárásokat, mégis magabiztosan vezesd őket. Ez egy nagy kihívás lehet sokak számára.
Úgy gondolom, a nap végén készen kell állnunk arra a lehetőségre, hogy elbukunk. El kell fogadnunk, hogy ez egy valós esély és megértenünk, hogy ez az utazásról szól, nem a célról. A bukás lehetséges opció, de nem olyan ijesztő, ha felteszed magadnak a kérdést: Mi a legrosszabb, ami történhet?”
„Ha elfogadod azt az eshetőséget, hogy elbukhatsz, képes leszel meghozni a jó döntést és felépíteni a helyes stratégiát” – emelte ki.
A Trust Summit résztvevőinek lehetőségük volt nagymértékben bővíteni vezetői kapcsolati hálójukat és felidézni saját bukásuk történetét, levonni a szükséges tanulságokat. Jövőbeli énjük valószínűleg hálás lesz ezekért, amikor egy év múlva a Bizalmi Kör csapata kipostázza számukra az általuk írt leveleket. Van, hogy a hibák erősebbé tesznek és ezek felvállalása mások számára reményt jelenhet.
Éppen ezért a konferencia végén minden levélíró egy színpadon állt a történetüket felvállaló, kiemelkedő előadókkal. Reméljük, jövőbeli énjük építkezik a hibákból, sőt, talán az előadások segítségével a következő „ballépések” többségét el is kerüli.
Az 5. Trust Summit lehetőséget biztosított, hogy minden oldalról felvértezzük magunkat a jövő kihívásaival és változásaival szemben, magabiztosan uralhassuk őket. Bízzunk benne, hogy jövőre is sok csillogó szempár tekint egymásra és támogatást nyújtva mesélnek sikereikről, valamint azokról a történetekről, amelyek által erősebbé váltak.