A 21. század legfőbb ereje

A legtöbb cégvezető magányos. Egyedül van a felelősséggel, a cégével. Egyedül kell megtalálnia az irányt, tervezni és megvalósítani. Minden a saját nyakába szakad, ha probléma van, és legtöbbjüknek ideje sincs a mély beszélgetésekre egy-egy tervről, ami alapján más nézőpontból is meg tudná vizsgálni azt.

Pedig, ha van valaki, aki bőven kilógnak az átlagból, azok a cégvezetők. Alkotnak, építenek,  jobbá teszik ezzel mindannyiunk környezetét. Átlag feletti tervekhez pedig átlagon felüli emberek és emberi kapcsolatok szükségeltetnek. Olyanok, akik már jártak ott, ahová mi tartunk vagy akik jelenleg is hasonló cipőben járnak. Nem véletlenül váltak manapság általánossá a networking szervezetek és megmozdulások. A 21. század embere újra szeretne tartozni valakikhez, újra szeretne közösség tagja lenni.

A tudásmegosztás, mint jelenség

A tudásmegosztás a haladás kulcsa lett. Konferenciák, blogok, énmárkák, előadások és információs csatornák  tucatjai épülnek arra, hogy minél hatékonyabban adják át emberek egymásnak a tudásukat valamely témá(k)ról, kezdve a TED konferenciáktól a különböző szakmai országos és nemzetközi rendezvényeken, vagy a céges blogokon, vállalkozói közösségeken és weboldalakon át a különböző rendezvényekre meghívott előadókig. A piac szakértőjének lenni és ezt mutatni alapvető fontosságú. Egyrészt kilépve a világba és a tudást átadva hiszik el a leendő vevők és a célközönség ténylegesen, hogy értesz ahhoz, amit csinálsz, másrészt egymás tapasztalataiból épülünk. Továbbá nemcsak az számít, mihez értesz, hanem az is, miért csinálod. Sőt, az is legalább ennyire számít, hogy miért dolgozol. Ma már (sajnos vagy sem), akinek nincs egy erős küldetése és nem szakértő a piac szemében, az nem tud érvényesülni.

Simon Sinek, nemzetközileg elismert szervezetfejlesztési szakértő a 2014-es TED konferencián  “Start with why” előadásában.
Kép forása: jewishbusinessnews.com

A mesterelme kiemelkedik

A különböző tapasztalatmegosztási lehetőségek között is rendkívül dinamikusan növekszik egyik különleges formátum: a mesterelme csoportok. Míg egy networking rendezvény fő célja elsősorban a kapcsolatépítés, a kapcsolati háló bővítése, addig egy mesterelme csoportban inkább a tagok összefogása, egymás kölcsönösen mélyebb megismerése és közös elősegítése a fő mozgatórugó. Az elv nagyon egyszerű:

“ha mindenki azon dolgozik, hogy az asztal közepén több legyen, akkor mindenkinek több is jut belőle.”

– fogalmazott Gangel Péter, a Bizalmi Kör alapítója.

Kép forrása: pixabay.com

Melyek a világ legnagyobb, legnívósabb vagy épp legdrágább mesterelme csoportjai?

Magyarországon még kevésbé elterjedt mesterelme csoportokba járni, de a világ már előrébb jár. Amerikában működnek a leggrandiózusabb mastermind csoportok. Az elsőszámú mesterelme rendszer sokak szerint Dean Graziosi és Matt Larson Organized Billions nevű szervezete. Ide szigorúan szűrik a jelentkezőket, a csatlakozáshoz távolról sem elég, ha megvan a zsebedben a szükséges évi 25.000$-os tagdíj.

De mégis mi az, amiért ennyit fizetnek az emberek? Miért éri meg? Évente kétszer rendeznek 2 napos vállalkozói ötleteléseket, egyébként havi képzések és titkos Facebook-csoport biztosított a tagok részére. Nagyjából ebben az ársávban mozog a többi csoport is a 10 legnagyobbat tekintve, már amelyeknek nyilvánosak az adatai. Ugyanis például Brendon Brunch vezetői csoportjába, a High Performance Mastermind szervezetbe való bejutáshoz nem is publikusak a feltételek, sem a díja, sem pedig a pontos bejutási kritériumok. Több szervezésben nemcsak mesterelme találkozókat biztosít az éves bérlet, hanem akár szűkkörű vállalkozói konferenciát is, mint a War Rom Mastermind. Joe Polish csoportjába pedig éves 9 millió dolláros forgalom az alap kritérium, a szűrés csak eztán következik. A top 10 csoport vezetői marketingesek és coachok. Közös vonás, hogy nemcsak az üzletre, hanem az emberre, a gondolkodásmódra és a magánélet összhangjára és fejlődésére is egyaránt fókuszálnak.

Ahonnan az egész indult, lassan 100 éve

Nem egy újkeletű találmány a mesterelme vagy angol elnevezéssel mastermind. Már Napoleon Hill leírta a jelentőségét és dinamikáját Gondolkodj és gazdagodj című könyvében a múlt század elején, de egyesek szerint még régebb óta létezik. Napoleon Hill szerint, ha egy célért legalább ketten összefognak, hogy egymást segítsék, az már mesterelme.

A mesterelme találkozók fontos kritériuma a rendszeresség, továbbá az, hogy minden alkalommal az összes tag aktuális kérdéseire, kihívásaira sor kerül, a többiek saját tapasztalat alapján ötleteket, megoldási javaslatokat adnak rájuk.

Napoleon Hill a világhírű Gondolkodj és gazdagodj! című könyvével.
Kép forrása: masterkey.tv

Ha ezt a definíciót vesszük alapul, látszik, hogy már sokkal régebben is voltak mesterelme csoportok, csak máshogy hívták őket, és nem feltétlen voltak szervezettek. Például elég csak arra gondolni, ahogy annak idején Széchenyi Istvánék a reformkorban összefogtak a magyar ipar megerősítéséért. De kezdve az olyan helyi közösségektől, mint a női körök, fonók, számos helyen és módon tűntek fel mesterelme szerveződések egy-egy jó cél érdekében és egymás segítésére, valamint egy-egy baráti társaság összefogása ugyanúgy lehet mesterelme jellegű, mint egy vezetői csoport.

Kell egy csapat!

Jelen korunkban a régi szervezett közösségi formák megszűntek, újak nem alakultak ki. Ugyanakkor a folyamat változatlan maradt: valakihez fordul az ember segítségért, tapasztalat megosztásért, ha egy-egy ötletet meg akar futtatni, valamilyen tervet készít vagy megvalósít. Többfelől, hiteles személyektől kapott információt gyűjtünk össze és az alapján döntünk, legyen szó házépítésről, autóvásárlásról, nyaralásról vagy bármi jelentősebb projektről. A különbség csupán annyi, hogy a tanácsadók ilyen esetekben – általában – nem egyszerre ötletelnek. Szigetekként, magányosan vajmi kevés hatékonysággal tud az ember dolgozni, boldogulni, ahhoz képest, mintha kapcsolódna, együttműködne. Erről szól a mesterelme.

A mesterelme minden ember életében óriási jelentőségű lehet. Most mégis, egy bizonyos körrel, mégpedig a cégvezetőkkel foglalkozunk a továbbiakban. Ők azok, akik leginkább nagyban gondolkodnak, alkotnak, társadalmat formálnak. Céget pedig csak a vezetője tud sikerre vinni – fogalmazta meg Balogh Péter, népszerű hazai befektető, a Baconsult Kft. tulajdonosa.

Egyik mesterelme csoportunk közös programon

Amitől a mesterelme működik

Két fő összekovácsoló erő lehetséges egy szervezetben: a közös ellenség és a közös cél. Valahol azonban mindkettő ugyanarra mutat, mégpedig arrafele, hogy amikor együtt megmozdulunk valamiért, akkor többek vagyunk, és az erőnk megsokszorozódik.

„Egynek minden nehéz, soknak semmi sem lehetetlen.”

Széchenyi István
kép forrása: pixabay.com

A vállalkozóknak, cégvezetőknek pedig vannak céljaik. Nem is kicsik. Hegyeket mozgatnak meg, alkotnak, építenek, terveznek és mennek előre. Leginkább ebben a közegben tapasztalható látványosan, mennyi mindenre képes egy ember, ha akar. A mesterelme csoportokban pedig megmutatkozik, mit tud céltudatos, tettre kész vállalkozók egy csoportja, ha összefog.  Amikor egyszerre dobban valamiért a szívünk, azt semmi nem képes felülmúlni. És ha mindenki belead apait-anyait, azon dolgozik, hogy az egész csapat tortája minél nagyobb legyen, akkor sokkal gazdagabb lesz az összes csapattag és az egész környezetükre is pozitív hatást gyakorolnak. A vezetői csoportban, ha mindenkinek összeadjuk az eddigi vállalkozói tapasztalatát, alsóhangon 50, de inkább 80-100 év tapasztalatából merítünk. Ez pedig a mai, dinamikusan változó világban is megkérdőjelezhetetlen előnyt jelent.

Találkozók dinamikája

A találkozók a legtöbb mesterelme szervezetben személyesen történnek, bár nemzetközi szinten online kezdeményezések is akadnak. Időtartamuk nagyon változó, pár órától kezdve akár több napos elvonulásokig mindenféle rendezvényeket szerveznek. Magyarországon még kevésbé divatos mesterelmézni, de már vannak kezdeményezések és több éve működő mesterelme csoportok is.

Közös mindegyik mesterelme találkozóban, hogy a csoport összes tagja hoz kérdést, a cégében éppen aktuális céljához kapcsolódó kihívást, és mindenki meghatározott rendszer szerint sorra kerül. A többiek pedig együttes erővel ötletelnek, adnak előrelépési és megoldási javaslatokat. Saját tapasztalataikat és kapcsolatrendszerüket bevetve segítenek egymásnak nemcsak akkor, ha probléma van, hanem azért is hogy egy adott célt gyorsabban elérjen a másik. Minden találkozón az összes jelen lévő cégvezető kérdésköre terítékre kerül.

kép forrása: pixabay.com

Léteznek általános és tematikus mesterelme csoportok is. Általános mesterelme csoportba mindenki hozza az aktuális kérdéskörét, ami lehet bármi, például szervezetfejlesztés, HR, bérkérdés, marketing, új üzletág nyitása, nemzetközi terjeszkedés mikéntje, vagy egy ütős ajánlat összeállítása. Tematikus mesterelme csoportok – a nevükből is fakadóan – kifejezetten egy-egy téma kérdéseit járják körbe, például a cégvezetői döntések folyamatát, a marketinget, az árazást vagy a szervezeti hierarchiát. Legfőbb különbség, hogy az általános mesterelme csoportok szinte mindig több alkalomra szólnak, akár évekre is, míg a tematikusok között gyakoribb, hogy csak egy vagy pár alkalommal találkoznak a résztvevők. Általános mesterelme csoportnak érdemes legalább 3, de inkább 6 alkalmat adni, hogy kiderüljön, valójában mennyire hasznos a csoport. Ilyenkor ugyanis általában 2-3 találkozó után mélyülnek el a témák és izgalmas egymás folyamatainak, terveinek megvalósulását nyomon követni.

Bármelyiket választod, mindkettőből lehet rengeteget profitálni.

Csapatok összetétele, kiválasztás folyamata

Ahhoz, hogy egy mesterelme csoport jól működhessen, mindenképpen meg kell szűrni a tagokat előzetesen. Komoly bizalmi kérdésekről beszélünk minden alkalommal, amit nem lehet megosztani bárkivel. Másrészt, a szervezőnek gondoskodnia kell arról, hogy olyan emberek kerüljenek egy csoportba, akik nagy valószínűséggel tudnak segíteni egymásnak. Az az ideális, ha nagyjából hasonló méretű cégek és szervezetek vezetői kerülnek egy csoportba, legfeljebb egy valaki „lóghat ki a sorból”, de ő is csak úgy, hogy valamennyivel kisebb, növekedésben lévő szervezetet képviseljen. Azért fontos, mert a mesterelme csoportokban mindenkinek nagyjából azonosan jó, ha segít és segítenek neki. Az arányok viszont ellenkező esetben könnyen eltolódhatnának, mivel alapvetően nagyobb cégben más jellegű kihívások és célok aktuálisak.

kép forrása: pixabay.com

Elsőre meglepőnek tűnhet, hogy mit keres egy építőipari cég vezetője és egy informatikai vállalkozó, meg egy HR-es és egy könyvelő egy csoportban. Az a tapasztalat, hogy ha vannak kapcsolódási pontjaik, illetve azonos jellegű növekedésben vannak, akkor nagyon is jól tudnak együttműködni. Sőt, az az igazán előnyös, ha minél sokszínűbb az összegyűlt társaság
ebben a vezetői csoportban. Más oldalról látnak rá a tagok egy-egy kérdésre, és a többféle meglátásból több és jobb ötleteket tudnak hazavinni a kérdezők. Alapvetően egy mesterelme csoport tagjaira, mint lehetséges együttműködő partnerre és nem pedig potenciális ügyfélre érdemes tekinteni. Hiszen a fókusz nem az értékesítésen, hanem a hosszútávú megoldásokon van.

Érdekes kérdés lehet még a hölgy és férfi tagok aránya. A tapasztalat azt mutatja, hogy többféleképpen sülhet el egy-egy összeállítás, figyelni kell rá. Nem szabad, hogy verseny alakuljon ki sem a hölgy, sem a férfi tagok között önkéntelenül.

Szempont még a mesterelme csoport célja ugyanúgy, ahogy az épp várhatóan előkerülő témák jellege, valamint, hogy tematikus vagy általános mesterelme csoportról van-e szó.

Akik a legtöbbet tudnak a mesterelméből profitálni

Rövid válasz az lenne, hogy mindenki. Mert mindenkinek van olyan helyzete, kérdése, amit ha megosztana másokkal, több erőt és lendületet kapna a megvalósításhoz. Viszont, hogy igazán ráérezz a lényegre és tényleg kihozd belőle a maximumot, kell egyfajta hozzáállás és személyiség.

Mert egy-egy mesterelme alkalmon sok minden történhet és meg is történik. Kiderülhet, hogy nem is az a fő kérdésed, amin eddig gondolkoztál, vagy bár kérdés nélkül mentél egy találkozóra, de sok időközben előjött kérdésedre kaptál választ. Alapvetően fontos, hogy nyitottan állj a csoporthoz, a csoport tagjaihoz. Nézd meg, ki szervezi a találkozót, és hogy megtörténik-e a csoporttagok gondos összeválogatása, de utána bízz benne, hogy jó csoportba kerültél. Akkor tudsz profitálni belőle, ha te is beleadsz mindent, amit tudsz. Az ötletelésből vedd ki a részed és merj kérdezni! Lehetséges együttműködéseket, közös szálakat keress a csoporttagokkal.

kép forrása: pixabay.com

Hátulütők, buktatók és akiknek nem való

Olyankor nem ajánljuk a mesteremét, amikor a leendő tagjelölt nem nyitott kellően mások véleményére vagy kerüli a legtöbb olyan helyzetet, ahol vita alakulhat ki. Nem egyszer alaposan megkérdőjeleződik egy-egy ötlet és olyankor fontos bírni a kritikát és az építő szándékot nézni a beszélgetésben. A találkozókon és már előtte is létfontosságú a bizalom kialakítása. Amennyiben ez valamely okból nem jön létre vagy a leendő csoporttagok, csoportvezető iránt vagy rosszabb esetben a szervező fél felé sem, akkor nem ajánljuk a részvételt. Egyik csoportban sem fordulhat elő ötletlopás és nem is jó, ha van olyan tag, aki ettől fél. Ez esetben javasolt inkább más csoportot keresni vagy még érlelni a csoporttagság kérdését. Ugyanis bizalmas témák kerülnek elő a cég egy-egy szegmensét illetően, nélkülözhetetlen, hogy a valós megoldási javaslatokhoz az ahhoz szükséges összes részletet meg merje osztani a tag. Továbbá ha épp olyan projektben van egy leendő tag, ahol szorítja az idő és nem tudja megígérni, hogy a találkozókon pontosan részt vesz, akkor is érdemes először inkább azt elrendezni és csak utána csoporthoz csatlakozni. Időhiányt illetően viszont érdemes mérlegelni, hogy járhatott-e már más hasonló cipőben, aki megoldotta és érdekes lehet-e a tapasztalata? Gyakori ugyanis, hogy az időhiányt meg lehet oldani már szervezéssel, illetve lehet gyorsítani a projekt megvalósulásán más tapasztalatából okulva. Ebben az esetben pedig az a pár óra maximálisan megtérül és érdemes rászánni.

kép forrása: pixabay.com

Tipikusan jól mesterelmézhető témák

Ha ilyen sokrétű a mesterelme, akkor milyen témákra kaphatok választ, ötletet? Alapvetően majdnem mindenre. Először lehet inkább arról az oldalról megfogni, hogy mire nem jó elsődlegesen, ez pedig az az értékesítés. Kérdéskör lehet egy ajánlat ellenőrzése, értékesítési tölcsér, módszer összeállítása, kiváló ötleteket kaphat rá a cégvezető, viszont ne a csoporttagok legyenek az elsődleges értékesítési közösség. A tagok egymásnak egy szempontból mentorai, tanácsadói, így olyan kérdések legyenek terítéken, amelyekben így várnánk segítséget. Rutinos mesterelméseink szerint minden jelentős ötletet és lépést érdemes megvitatni egy jó csoportban, mert könnyen kiderülhet, hogy tudja sokkal eredményesebben és gyorsabban véghezvinni a projektet. Konkrét témákat illetően ide tartozhat a nemzetközi terjeszkedés, az új üzletág nyitása, a generációváltás, a szervezet bővítése, az értékesítési tölcsér optimalizálása, ötlet marketingre, munka-magánélet összehangolása, csapatépítés… és a sor bőven folytatódik.

Egy mesterelme csoportba tartozás és a tagokkal való együtt fejlődés nagyobb elkötelezettséget épít a cégvezető saját cége, saját élete iránt is. Egyszerűen ritmust adnak az alkalmak, mert van egy hely, ahová rendszeresen ellátogat és megvitatja az aktuális kérdéseit. Ahová készül. Másrészt élvezetes drukkolni egymásnak és szinte mindig alakulnak az egyes tagok között barátságok és közös projektek is.

Önszerveződő vagy központilag szervezett?

Nagyon jól hangzik, és alakítanál saját mesterelme csoportot? Ha vagy olyan szerencsés helyzetben, hogy időd-energiád rá tudod szánni a szervezésre, és a környezetedben is akadnak olyanok, akiket érdekel, akkor vágj bele nyugodtan. Számos ilyen önszerveződésről tudunk, amelyek jól működtek. Azonban mivel mindenkinek változik az élete folyamatosan, ezek az egyénileg alakult mesterelme csoportok gyakran 2-3 találkozó után elhalnak, mivel nincs mögötte rendszer, szervezet, stabil háttér. Szervezett keretek között magával a rendezéssel sem kell annyit foglalkoznod, levesszük a terhet a válladról. Mást tud adni a folyamat, ha elsőre ismeretlenekkel kerülsz össze és fizetsz érte. Új nézőpontokat ad és elkötelezettebbé tesz. Téged is, a többieket is, így bizton számíthatsz rá, hofy ott lesznek, amikor a Te témád kerül sorra. Nem kell foglalkoznod a technikai kérdésekkel, és szakemberek választják ki a csoport tagjait, ahol már akár az első alkalommal is mély beszélgetések tudnak ugyanúgy kialakulni. „Van olyan csoportunk, ahol már a közösen megírt bakancslistájuk kipipálásán is dolgoznak.” – Ojtó Szabolcs, Bizalmi Kör mesterelme üzletágvezető.

Továbbá a szervezett keret azért arra is ad teret, hogy több más mesterelme csoporttagot is megismerj. Erre vannak rendezvények, és hatalmas löketet ad, hogy végső soron nemcsak egymásért dolgoztok, hanem közösen alkottok egy nagyobb célért.

Életkép a mesterelme irodából

Amiért tulajdonképpen csináljuk

Mert végső soron nemcsak az egyéni vállalkozók, cégek jólléte a cél. Az erős cégek, a stabil, jó profitot termelő vállalkozások tudnak csak fejlődni. Az államosítás miatt a szocialista időszak nem a vállalkozói kultúra fejlődését segítette. Utána, a privatizáció idején kezdett szaporodni a vállalkozások száma, de sokáig akkor sem volt egy vállalkozónak tekintélye. Mivel javarészt ezért első vagy második generációs vállalkozók dolgoznak ma, akiknek egy része kényszervállalkozóként kezdte, ezért még nagyobb kincs minden tapasztalat. Egy mesterelme csoportban, ha mindenki beleadja az eddigi vállalkozói éveinek számát, akkor akár 100 év tapasztalata is összegyűlhet, és elképesztő erővel segíthetjük egymást mind emberi, mind vezetői, mind céges szempontból. Ezáltal tudnak adni az egész társadalomnak együttes erővel és az egész magyar gazdaságot, a magyar társadalmat szolgáljuk.

Recommended Posts