Hogyan indítsunk profitábilis webáruházat a jelenlegi körülmények között?

Mik a sikeres webáruház működtetés legfontosabb összetevői? Milyen termékkörben érdemes most webshopot indítani? Milyen webshop motort tegyünk az online boltunk alá, hogyan tereljünk forgalmat az oldalunkra, és miként javítsuk fel a konverziókat?

Surányi Ferenc, az MI Solutions ügyvezetője többek között a fenti kérdéseket is megválaszolta nekünk, gyakorlatilag kész forgatókönyvet adva a kezünkben egy sikeres webshop működtetéséhez.

Aki most szeretne webáruházat indítani, vagy épp az első lépéseknél tart, inkább webshop motorral kezdjen /pl. Unas, Shoprenter/, vagy kérjen egyedi fejlesztést? Mi az a nagyságrend, ahol már muszáj egyedi fejlesztést csinálni?

Jelenleg egy erőforrás biztosan nem áll rendelkezésre, az idő. Az egyedi webáruház fejlesztés viszont alsó hangon is eltart 3-6 hónapig, szóval most nem feltétlenül ez a megfelelő döntés.

Dobozos webáruház motorokból a Shoprentert és az Unast is jó szívvel merem ajánlani, ugyanis egészen nagy webáruházak igényeit is ki tudják szolgálni. Most induló webáruházak számára tehát ideálisak. Más szolgáltatókról személy szerint én nem rendelkezem komolyabb tapasztalattal.

Meddig tart ezeknek a dobozos webáruházaknak a kapacitása?

A legjobb tudomásom szerint akár 50-100 ezer terméket is elbírnak ezek a webshop motorok, persze nagyobb mennyiségnél érdemes előzetesen rákérdezni a kapacitásukra. Sokkal inkább az jelenthet megkötést, hogy mennyire fejlett integrációt szeretnénk.

Dobozos webáruházakról beszélünk, tehát vannak határaik. A legfontosabb előzetesen azt tisztázni, hogy milyen integrációra lesz szükségünk. Például a raktárkezelőhöz, az ERP rendszerhez, illetve sorolhatnám még a szoftveres megoldásokat.

Egyébként egészen felkészült rendszerekről beszélhetünk, szóval nem igazán tudunk olyat kérni, amit ők ne tudnának. Több milliárd forint éves forgalommal is használnak cégek Unast vagy Shoprentert, méghozzá teljes megelégedettséggel.

Tehát viszonylag gyorsan lehet saját webáruházunk. Jól sejtem ugyanakkor, hogy ennek ellenére nem érdemes önállóan nekiállni ennek?

Létezik egy olyan metódus, amelyet lépésről lépésre megvalósítva egy most még nemlétező webáruházzal is rekord bevételt lehet produkálni, méghozzá 14 napon belül. Ehhez a nulladik lépés cégvezetőként, hogy jelöljünk ki egy felelős személyt, aki az egészet koordniálja.

Amikor összeállt a webshop motorunk, mire kell figyelnünk például a termék megjelenítéseknél, illetve mi az, ami rombolhatja a konverziót?

Az eredményes működtetéshez úgy kell tekintenünk a webáruházunkra, mint egy útra. A folyamat egyes pontjai fogják meghatározni a sikerességet.

Az első lépés arra fókuszálni, hogy megfelelő mennyiségű ember érkezzen az oldalunkra. Tévhit egyébként azt gondolni, hogy ezt ingyenesen megoldhatjuk. A PPC kampányokra bizony költeni kell. Itt kell kiemelni az ár összehasonlító oldalakat, ahonnét egyébként a TOP ügyfeleink is a forgalmuk nagy részét szerzik.

Mi számít megfelelő mennyiségű látogatónak? Alsó hangon is napi 500 látogató szükséges ahhoz, hogy a webshop egy 3-5 fős céget el tudjon tartani. Ha ez a szám nincs meg, akkor dolgozni kell rajta.

Ha megvan a látogatószám, akkor a webáruház konverzióit kell feljavítanunk. Ehhez elengedhetetlen egy fejlett kereső funkció. Szintén esszenciális a kategória fa esztétikus felépítése, méghozzá úgy, hogy könnyű legyen rajta eligazodni. Ennek PC-n és mobilon egyaránt jól kell kinéznie. 

Kerülni kell a sztenderd képek és leírások használatát, továbbá legyen egyszerű a kosárba tétel. A legfontosabb pedig az úgynevezett check out folyamat optimalizálása. Ezt PC-n és mobilon is érdemes alaposan kitesztelni.

Mindenképp javasolni tudom az olyan hőtérképes szoftverek használatát, mint például a CrazyEgg vagy a MouseFlow. Ezek a szoftverek videót készítenek a látogató képernyőjéről, így a segítségükkel tűpontosan láthatjuk a webáruházunk gyengepontjait.

Mindezek mellett kiemelten fontos még a webáruházukban intenzíven listát építeni. Így megszüntethető a kitettségünk a Google és Facebook irányába, és könnyedén el tudjuk érni a követőinket.

Ha új webáruházat indítanál most, milyen termékkört választanál?

Rövidtávon és hosszútávon is gondolkodhatunk. Rövidtávon minden szóba jöhet, ami az otthon lévő emberek biztonságérzetét növelni tudja. Például légtisztítók, fertőtlenítők. Biztosan nem termékkört forgalmaznék, hanem egy problématudat kiszolgálására hoznék létre webáruházat.

Termékkör helyett tehát egy problémakört elégítsünk ki. Termékkört ugyanis egyszer tudunk értékesíteni, a problémakör kielégítése viszont több eladást eredményezhet.

Hosszabb távon gondolkozva az a kérdés, hogy miben tudunk specialisták lenni. Véleményem szerint minden olyan dologgal eredményesen lehet kereskedni a weben, amit sokkal jobban csinálunk másoknál. Nem hiszek abban, hogy olyat kell csinálni, amit mindenki más. A választott területünket lényegesen jobban kell csinálnunk a többieknél.

Akad még egy fontos jelenség, amit érdemes megemlíteni. Mindegyik iparágban észrevehető, hogy eltűnt a középréteg. Vagy a nagyon olcsó, vagy pedig a prémium termékek iránt mutatkozik élénk kereslet. Ha tehát a webáruházunkban a középrétegre célzunk, akkor érdemes elmozdulni valamelyik irányba.

Egy lokális hatáskörű kisvárosi étteremnek van szüksége listára? A kérdés aktualitása, hogy mert nem jellemző erre a szegmensre a hírlevél küldés.

A válasz igazából benne van a kérdésben. „Nem jellemző erre a szegmensre a hírlevél küldés.” Óriási lehetőség, szóval egyértelmű igen a válasz. Ha az éttermünkben éppen nincsenek sokan, gyakorlatilag bármikor kiküldhetünk egy emailt a listánkra, és máris meglódul a forgalom.

Létezik-e optimális, illetve elhibázott tartalom hírlevélnél?

Kicsit másként válaszolnék a kérdésre. Az emaileknél szerintem 4 dologra kell kimondottan odafigyelni. Az első a kiküldés minősége, amit külsős szoftverrel egyszerű megvalósítani. A második a tárgymező. Gyakorlatilag ezen múlik, hogy az emailt megnyitják-e.

A harmadik a tartalmi rész, aminek kapcsán tévhit, hogy azt végig fogják olvasni. Scannelve olvassák, ezért a legfontosabb gondolatokat ki kell emelni. Végül legyen egyértelmű, hogy mit kérünk az olvasótól. Például „kattints ide”, „nézd meg”, „jelentkezz”.


Szeretnél megismerkedni klubtagjainkkal? Kérj egy meghívót!


Recommended Posts