Akadtak olyanok, akiknek az elmúlt hónapok nemhogy nehézséget nem okoztak, de sikeresebben tudtak kijönni belőlük, mint ahogyan nekivágtak. Természetesen ebben az esetben ez erősen szektorfüggő is, ugyanakkor a tapasztalatok, amiket a MiniCRM szerzett hatékonyan adaptálhatóak lehetnek bármely más iparágban tevékenykedő vállalat számára is. Egerszegi Krisztián a karantén utáni első offline találkozónkon osztotta meg velünk sikerének receptjét.
A Mini CRM vezetője „A ballasztot kidobtad-e?” címmel tartott előadásának elején emlékeztetett minket arra az általános igazságra, amit fontos lenne talán többször felidéznünk, jobban szem előtt tartanunk:
Azzal foglalkozz, amire hatással vagy, hatással lehetsz. Esetünkben ne a vírussal, hiszen arra ott vannak a virológusok és egyéb szakemberek, hanem a cégeddel, annak vezetésével a jelenlegi helyzethez való minél jobb, gyorsabb, hatékonyabb adaptálódással.
A MiniCRM abban a – a jelenből visszatekintve – szerencsés helyzetben van, hogy válságban született, válságokon edződött és most épp egy újabb válságot túlélve növeli ügyfeleinek számát hónapról hónapra. Egerszegi Krisztián a gyors reakcióidőben látja sikerességük egyik kulcsát. A másik fontos összetevő a megosztónak tűnő: „készülj a legrosszabbra”- felfogás. Hogy hogyan is segítette őket a gyorsaság és a felkészültség a ballaszt kidobásában? Lássuk!
Csökkentsd a költségeket! De hogyan?
Semmiképp se a marketinget állítsd le, hiszen akkor nem fogsz tudni haladni. A kérdés egészen pontosan úgy hangzik, hogyan spórolhatsz úgy, hogy ne essen a színvonal? A MiniCRM az irodai illetve toborzási kiadásait vette górcső alá, illetve a marketingre fordított összegeket is átvizsgálták, átértékelték a marketing kommunikációjukkal együtt. Végül úgy voltak képesek nagyságrendileg tízmillió forintot megspórolni, hogy nem kellett fizetéseket csökkenteni és emberektől megválni a vírus miatt. Akiktől mégis elköszöntek, azokat – Egerszegi elmondása alapján – a nem megfelelő teljesítményük miatt küldték el. A vezető úgy fogalmaz: szemfelnyitó pillanat egy ilyen helyzet. Kiderülhetett ki az, aki csak akkor tud működni, mikor a gazdaság szárnyal, akit csak akkor bír el a cég, és ki az, aki válságos időkben is keményen dolgozik.
„Aki visszahúz, annak nincs nálunk helye. Egy ember nagyon drága kincs, de nagyon drága mulatság is, ha nem tud azonosulni a céges céljaiddal.”
A cég egy hét kérdésből álló felmérést is készített ügyfelei közt június elején, ahol arról szerettek volna többet megtudni, mit gondolnak partnereik az újranyitás biztonságosságáról és mikor terveznek nyitni, hogyan változott az árbevételük, mikorra realizálják a válsághelyzet előtti árbevételt, miben látják a legnagyobb kihívást, hogyan segítik cégüket a jelen helyzetből való kilábalásban és mit tettek volna másképp, ha biztosan tudják, hogy bekövetkezik a baj.
Voltak meglepő válaszok, meséli Krisztián. 48% mondta azt, hogy újranyitna, mert nincs komoly veszély, 40%, hogy még pár hónapig semiképp és 12% azt, hogy csak akkor, ha már lesz gyógyszer. Nagyjából a megkérdezettek fele tehát az újraindulás mellett van. Több mint 70%-nak csökkent a bevétele, de a cégek 85%-a le sem állt vagy már újra is indult. Az árbevételt illetően 72%-a a megkérdezetteknek a nyár végére látja magát ott, ahol korábban voltak, tehát a cégek egyértelműen úgy gondolják, kemény hónapok állnak előttük. A hangulat pozitív, a számok kijózanítóak.
Legnagyobb kihívás?
- ügyfelek megtartása, új ügyfelek szerzése,
- munkatársak visszaszerzése
- cash flow stabilizálása
Mit teszel a kilábalásért?
- céges folyamatok fejlesztése
- szorosabb ügyfélkapcsolatok
- jobb értékesítés
Mit tettél volna másképp?
- fejlesztette volna a céget
- átláthatóbbá tette volna a folyamatokat
- produktívabbá tette volna a csapatát
Egerszegi Krisztiánéknál a home office-ot illetően az a tapasztalat, hogy nem jön be az embereknek. A MiniCRM munkatársai vágytak az irodába, a közös térbe. Ezt fokozatosan és komoly szabályrendszer bevezetésével tették lehetővé számukra. Többek között mindenkinek felelősségvállalási nyilatkozatot kellett aláírnia és jelenleg a megszokott közösségi élet sem működik az irodai falain belül, hiszen első a biztonság. Mindenki a számára kijelölt, illetve az előre lefoglalt egyszemélyes terében dolgozhat az irodán belül. Krisztián kiemeli, mennyire fontos, hogy minden cégnek legyen home office szabályzata, mert a magyar törvények ezt számonkérhetik egy munkaügyi ellenőrzés során.
A tanulságokat és a fókuszáltságra vonatkozó jótanácsokat, melyeket Krisztián érzékletes példákkal adott át nekünk, pontokba foglalva továbbítjuk a könnyebb emészthetőség kedvéért. Ahogyan a Mini CRM vezetője elmondta, az egyik legfontosabb a gyors reakcióidő, mi pedig reméljük a lehető leggyorsabb információfeldolgozáshoz járulhatunk hozzá ezzel a kis listával.
Tanulságok
- Évek óta húzódó dolgok oldódtak meg váratlan gyorsasággal.
- Hatékony változtatások sikeres bevezetése.
- Fókuszáltabb működés képességének felfedezése.
Hogyan lehet fókuszáltabb a működésünk?
- A fő célunk legyen fókuszban, csak arra összpontosítsunk.
- Felejtsük el a számonkérést, negatív alaphangulatból nehéz motiváltságot kicsikarni.
- Tisztázzuk, mire van szükségünk ahhoz, hogy nyerjünk.
- Tudatosítsuk kollégáinkban pontosan mi a feladatuk. Amit nem értünk, azt nem csináljuk szívesen, ezért kiemelten fontos, hogy logikus és értelmezhető legyen minden folyamat.
- Gondolkodjunk folyamatokban: mit akarunk megvalósítani, ehhez milyen út vezet, és hogyan kötődik a fő célhoz a megvalósítani kívánt részcél.
- Delegáljuk a feladatokat és tegyük ezt felelősen. A cégvezetés nem mikromenedzselés.
- Vezessünk be napi rutint. A Mini CRM-nél hétindító és hétzáró beszélgetések, napi vállalások és napzáró miniriportok formájában jelenik ez meg.
- Írásban osszuk ki a feladatokat!
- Legyenek következmények. Foglalkozzunk a finomhangolással és a hibák kijavításával!
- Tanuljunk meg nemet mondani! Ha ezt jól csináljuk, gyorsan megmutatkozik az eredményeinkben. A Mini CRM-nél már látjuk, hogy ennek köszönhetően mennyivel jobb számokat produkálunk, mint tavaly.
- A célkitűzésen a csapattal együtt dolgozzunk. Ha egy vezető felülről erőlteti rá a döntést csapatára, akkor lemondhat a sikerről, hiszen törvényszerűen ellenállásba fog ütközni. Fontos, hogy közösen találjuk ki a célokat, ugyanakkor természetesen a jó vezető felelőssége, hogy minden cél a fő céges célt támogassa.
- A számokat reálisan lőjük be.
- A nagy célokat bontsuk lépésekre.
- Készítsünk egy végtelenül egyszerű erdményjelző táblát, amin követhetjük a részfeladatokat, illetve azt, ki hol tart ezen feladataiban és mit kell még tennie, hogy elérje a kitűzött heti/napi célt.
“Egy cég működésének kulcsa, hogy hisznek-e adott vállalkozásban dolgozók a cég elsődleges céljában. Ha a kollégáink nem értik a célunkat és nem tudnak hinni benne, akkor képtelenek lesznek kapcsolódni és jól működni.“