4 érv egy szervezeti ombuds mellett

Szervezeti ombuds egy olyan bizalmas vállalati konfliktuskezelő, aki megkönnyíti és időben előre jelzi a szervezet tagjai által megfogalmazott aggodalmak, panaszok rendszerszerű és méltányos kezelését. A szervezeti ombuds minden vállalati egységtől független és pártatlan személyként, teljes titoktartásban segíti átbeszélni egy kötetlen (informális) folyamat keretein belül a felmerülő problémákat, és feltárni a lehetséges opciókat. Az egyéni fókuszon túl, szisztematikusan jelzi az ismétlődő, káros folyamatokat, a rendszer problémáinak feltárásával támogatja az ügyvezetőt és HR-t. A cikk első részét itt olvashatod.

  1. Korai jelzőrendszer

    Meghatározza a potenciális új tendenciákat, feltárja a szervezetben előforduló érzékeny kérdéseket, előre jelzi és megakadályozza a munkahelyi konfliktusok eszkalációját. Olyanokat, mint például :
  1. A rossz irányítást.
  2. A tisztességtelen bánásmódot.
  3. A homályos munkaköröket és felelősségi köröket.
  4. A nem megfelelő képzést.
  5. A gyenge kommunikációt.
  6. A rossz munkakörnyezet.
  7. A egyenlőség hiányát, kivételezés meglétét. 
  8. A zaklatást és megfélemlítést.
  9. Jelentős változásokat a termékekben, a szervezeti diagramokban, az értékelésekben vagy a fizetési rendszerekben.

A felsorolt pontok a munkahelyi konfliktusok leggyakoribb okai.

  1. Tájékoztatást nyújt

    Az informális csatornán beérkező információknak köszönhetően tájékoztatást nyújt a döntéshozóknak a szervezetben rosszul működő folyamatokról, a szervezeti morálról és az általános légkörről. Teljesség igény nélkül néhány olyan aggodalom, panasz, amelyekben az emberek inkább a bizalmas (teljes titoktartás) és informális platformot részesítik előnybe:
  • Teljesítményértékeléssel kapcsolatos kérdések 
  • Csapat és/vagy kolléga közötti kapcsolat
  • Fizikai és mentális egészség
  • A munkát befolyásoló családi válság
  • Áthelyezéssel kapcsolatos aggodalmak
  • Gondolkodás a felmondásról
  • Kompenzáció, bónusszal kapcsolatos kérdések 
  • A vezetői döntések 
  • Etikátlan magatartás, kivételezés, diszkrimináció
  • Kultúra, értékek, normák, etika

A felsorolt témákban a szervezeti ombuds működési elveiből adódóan olyan egyedi információkkal rendelkezik, amellyel senki más a szervezetben. 

  1. Költséget csökkent

Tudtad hogy egy 10 fős cég havonta 962.250 forintot dob ki az ablakon a meglévő konfliktusaik miatt? Nem pedig a konfliktuskezelésére!  A számításról bővebben itt tudsz olvasni.  

Szervezeti ombuds egyik fő feladata a szervezetben kialakult feszültségek és kialakult konfliktusok rendezése, aminek eredményeképpen csökkennek a felsővezetők terhei, így idő és kapacitás szabadul fel, tehát nő a termelés.

Egy konfliktus nem, vagy nem megfelelő kezelésének hatása a munkavállaló teljesítményére az alábbiakként hat, amely pedig extra költséget jelent a vállalat részére.

  1. csökken a munkamorál,
  2. nő a személyes sértések, beszólások és támadások eseteinek száma,
  3. nagyobb eséllyel és számban mondanak fel a kollégák, azaz nő a fluktuáció,
  4. sok esetben az érintett személy(ek) beteget jelentenek elkerülve a konfliktus hatásait,
  5. az osztályok, csoportok közötti ellenétek, konfliktusok számának növekedése, ezáltal nem hogy segítenék egymás munkáját inkább hátráltatják,
  6. a munkavállalók döntéseinek minősége megromlik,
  7. a projektek pedig több esetben sikertelenül záródnak.
  1. Objektíven visszatükröz

A funkciójának megfelelően működő szervezeti ombuds a szervet teljes egészére rálát, tisztában van az elakadásokkal, a problémák forrásaival. Mivel minden szervezeti egységtől független, pártatlan és nem rendelkezik döntési jogkörrel, így teljesen neutrális és objektív képet képes mutatni a cégvezetés részére. Olyat, amelyet senki más a szervezetben. Mindezeken felül a fennálló konfliktusok kockázatairól is beszámol.

A mai változó világban az lesz sikeres és versenyképes, aki tisztában van a szervezetében zajló eseményekkel, így képes gyorsan reagálni a fennálló helyzetre. Konfliktus minden szervezetben  van, azonban nem mindegy, hogy mikor és milyen formában kezelik őket.  Amennyiben szeretnéd felmérni a szervezeben elforduló konfliktusokat és megismerni azok kockázatait keresd bizalommal Mosonyi Dianát a Szervezeti Ombuds Egyesület Elnökét, és Business Excellent Solution Közép-Európai régió képviselőjét. 

Mosonyi Diana

„A rosszul kezelt vállalati konfliktusok drágák és veszélyesek.” 
+36 30 487 00 31
mosonyidiana@szervezetiombuds.hu
https://bizexteam.com
http://szoe.hu


A Bizalmi Kör megnyitotta blogját vendégszerzők előtt, új felületet biztosítva arra, hogy megoszthassatok sikereket, tapasztalatokat és történeteket, melyekből mások is tanulhatnak.

Szeretnél megismerkedni klubtagjainkkal? Kérj egy meghívót!

Recommended Posts