Ha jön a második hullám, az online-ba való előremenekülés a legjobb stratégia

Farkas Zsolt az Evolut Agency vezetője mondhatni, állandó tanácsadónkká vált az elmúlt időszakban. Ezúttal arról beszélgettünk vele, mit és hogyan érdemes kommunikálni a nyári időszakban, van-e idén egyáltalán uborkaszezon vagy a vírus miatt egészen másképp néz ki a céges időszámítás, mit tehetünk, ha jön a második hullám és hogyan tartható fenn a törzsközönségünk figyelme. Szóba került a turizmus, az offline marketing és a cégeknek értékesítő cégek viselkedéskultúrája is.

Az idei év első fele nagyon más volt, így kérdés, hogy egyáltalán a szokásos időszámítás szerint érdemes-e ránézni a jelenre, az elkövetkező hónapokra. Bizonyos cégek esetében – ide főként a B2B vállakozások, az online marketingesek tartoznak – a hagyományos uborkaszezon időszak indult el, míg mások – jellemzően a vendéglátás, turizmus iparágban tevékenykedők – kemény hónapokon vannak túl és kemény hónapok elé néznek. Ők azon igyekeznek, hogy stabilizálják magukat, visszahozzák a kieséseket. Tehát bizonyos csoportok esetében a béke és a szokásos nyári időszámítás köszönt be, míg másoknál nagy a pörgés, a veszteségek ledolgozása. 

Nézd vissza a beszélgetést

A koronavírus egyértelműen a turizmust és a vendéglátóipart sújtotta legnagyobb mértékben. Lássuk, mit javasol e terület szereplőinek Farkas Zsolt!

  • A szállásadóknak érdemes a belföldi turizmust célzó kampányokat tervezni.
  • A vendéglátósoknak érdemes kitelepülni olyan helyszínekre – más városokba akár – ahol jelen helyzetben tudnak szolgáltatni.

Kitelepülés esetén mindenképp értesítsük a célközönségünket!

  • Figyeljünk az offline marketingünkre! Használjunk olyan design elemeket, amik megfogják a tekintetet, legyen szó az asztaldekorációról vagy a menükártyákról akár.
  • Érdemes a felhasználók általi tartalomkészítésre (user generated content) is rámennünk, akár egy teljesen új díszlet építésével (lásd Vintage Garden), akár az instagram táblák használatával.
  • A social media terekben a következőkkel érhetünk el sikereket: kitelepülés esetén a helyszín egy kilométeres körzetében jelentessünk meg facebook kampányt, ami hozzánk irányítja a célközönséget; instagram kontent gyártásakor figyeljünk rá, hogy az insta saját funkcióit használjuk! A helyszín megjelölése, a helyi hashtagek használata különösen fontos, mert minél többször használták adott megjelölést, annál valószínűbb, hogy azt a helyet választja majd a reménybeli vendégünk, aki a nyaralása előtt instagramon is tájékozódik.

Extra tipp: 

Vigyünk egy kis játékosságot a kitelepülésünkbe! Adjunk annyi százalék engedményt, ahány fokot a hőmérő mutat. Még az is előfordulhat, hogy az emberek arra várva állnak majd a standunk előtt, hogy 26 fokról 27-re menjen fel a mutató. A gamification abszolút plusz szimpátia-faktor! Használjuk!

A törzsközönség-kérdéskör

Érdemes-e elkezdeni most listát építeni azoknak, akiknek még nincs? A válasz az, hogy mindenképp, hiszen most akár más típusú vendégkört is elérhetünk. Természetesen előnyben vannak, akik úgy mentek bele ebbe a nehéz időszakba, hogy megvolt a levelező vagy egyéb listájuk a törzsvendégeikkel, de mivel az elmúlt hónapokban megnőtt a visszajelzések jelentőssége és különösen fontos, hogy a megfelelő emberekhez eljuttassuk a megfelelő információt, nem hibázhatunk, ha elkezdünk listát építeni.

A korrektség most különösen kifizetődő

Cégek esetében a korrektséget, az emberséges hozzáállást emelte ki Zsolt. Aki most korrektül jár el a vásárlóival, ügyfeleivel szemben, az hosszútávon tapasztalhatja ennek jótékony hatásait.

Tekinthetünk erre egyfajta brand-építéséként is. Ez az időszak kiválóan alkalmas hosszútávú elköteleződések megalapozására. Ha valaki a járvány következtében kialakult vis maior helyzetben sem tett engedményeket az jó esélyjel tapasztalhatja meg, hogy a jövőben elfordulnak tőle addigi partnerei.

Megtehetjük még cégünkért a következőket:

  • Barterezzünk! Weblapkészítés megjelenésért cserébe például.
  • Hirdessünk, hiszen most adott összegért több kattitást kaphatunk a piac alulárazottsága miatt.

Tartalomgyártás és figyelemfenntartás

A nyári hónapokban amellett, amit a fentiekben elmondtunk, azaz, hogy ha csak tehetjük legyünk emberségesek, mindenképp figyeljünk a közönségünk, a partnereink figyelmének fenntartására. Lazább, könnyedebb tartalmakat érdemes gyártanunk, hiszen nyáron egészen más a befogadói szemléletmód, a state of mind. A tartalmak, amiket most megosztunk elsősorban azoknak szóljanak, akik már ismernek bennünket, de még nem feltétlenül köteleződtek el, akik a márkánkkal való ismerekedés kezdeti fázisában vannak.

Tartalmak nyárra:

  • Dokumentáljuk a céges életünket a social media felületeinken! Ha liveoltunk facebookon, osszunk meg erről egy helyszínmegjelöléssel, releváns hashtagekkel és rövid szöveggel ellátott posztot, vágjunk a liveból párperces IGTV videót. (Csekkoljuk Gary Vaynerchuk egy tartalomból 64 másikat legyártó ötletbörzéjét!)
  • Nativizáljuk a tartalmainkat, azaz igazítsuk őket a csatornáinkhoz. LinkedIN-re például ne posztoljunk laza, kisszíneseket. 
  • Tartalmainkat a következő 1-2 hónapra készítsük elő, de ne szaladjunk túlságosan előre, hiszen a kontextus gyorsan változik, a tartalomgyártás pedig – ha igazán jó minőségben csináljuk – rengeteg energiaforrást igényel. Bánjunk okosan ezekkel!

„Az egyik kulcs, hogy  következetes, tudatos tartalomelőállítás legyen minden cégnél. El kell dönteni, hogy ki végzi ezt és mennyi időt szán rá adott cég.”

Arról, hogy a tartalomgyártás mekkora felelősséget, extra feladatköröket és elköteleződést igényel, hogy mára már minden cégnek egyben marketing céggé is kellett alakulnia, Farkas Zsolt a következő gondolatokat osztotta meg velünk:

Nagyon kevés cég van felkészülve arra, hogy tartalom előállítóvá is kéne válnia. Mára már egy csomó social media felületet kell tudnunk működtetni és ez elképesztően nagy feladat. Mi az egészséges ebben? Nem bízhatunk rá mindent egy tartalomgyártó cégre, ugyanakkor fontos a kiszervezést valahogy megoldani. Valójában minden elhatározás kérdése. Ha adott cégvezető belátja, hogy az online olyan mértékben teret nyert mára, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni, onnan már csak egy lépés, hogy beleálljon az elhatározásba. Minimum 1-2 folyamatosan frissülő social media felülettel rendelkeznie kell egy cégnek 2020-ban. Akinek nincsenek ilyen felületei, az lemarad.”

Végül pedig, mert a koronavírussal továbbra is fontos foglalkoznunk, hogy felkészültek és éberek maradhassunk, arról beszéltünk, mit tanácsolna Zsolt egy esetleges második hullám esetére. Azt mondja, ő nem foglalkozott igazán a vírushelyzettel, szerencsére olyan szektorban tevékenykedik, amit nem érintett igazán mélyen a válság. Azonban, ha mégis mondania kell valamit, akkor a következőt tartja kiemelten fontosnak: 

Ha jön a második hullám, az onlineba való előremenekülés a legjobb stratégia, hiszen ha megint otthon kell lennünk, akkor újra erre a területre kerül a fókusz. Az online óriásit ment most, tehát látható, hogy mindenképp érdemes megerősítenünk a jelenlétünket ezen a területen/felületen!


Szeretnél megismerkedni klubtagjainkkal? Kérj egy meghívót!


Recommended Posts