Elektromos hajók építése minőségi szolgáltatás nyújtása mellett

Stickl Tamás, a STICKL YACHTS KFT. tulajdonosának személyében újabb értékes taggal bővült nemrégiben a Bizalmi Kör 500+ Deák Vezetői Klub csapata. Úgyhogy Tamást is felhívtuk egy bemutatkozó interjú erejéig abból a célból, hogy kicsit jobban megismerjétek őt és a vállalkozását:

„Elektromos hajók fejlesztésével, gyártásával és forgalmazásával foglalkozunk. Röviden felhasználóbarát hajót építünk, vagyis a többi gyártóval ellentétben a hajónak nem egy-egy tulajdonságát tesszük speciálissá, hanem egy teljesen új elgondolás mentén tervezünk a családoknak elektromos hajót.

A teljesítményben és a minőségben nem kötünk kompromisszumot, ezért rendkívül stabil, siklásra is képes, rendkívül praktikus beltérrel rendelkező hajót kínálunk a népszerű 6-8 méteres méretekben. Jellemzően olyan orvosok, ügyvédek és vállalkozók választják a hajóinkat, akik maguk építették fel a vállalkozásukat.

Alapvetően bármilyen elektromos hajót megvehetnének, de Ők alaposan meggondolják, mit választanak. Értékelik a Stickl hajókban meglévő lehetőségek egyedi kombinációját, és persze azt is, hogy itt egy „családhoz” tartoznak majd, mivel szokatlanul nagy hangsúlyt fektetünk az after-sales szolgáltatásra.  Egyébként fontosabb beszállítóink is családi vállalkozások, velük hosszú évek óta működünk együtt.”

A vállalkozás létrejöttének a története is egészen izgalmas, erről is mesélt nekünk Tamás:

„Mindig a minőségi szolgáltatásban hittünk, korábban egyébként autó márkakereskedésekkel foglalkoztunk. Még a 2008-as válság előtt értékesítettük ezeket az érdekeltségeinket és feltettük magunknak a kérdést: mi az, amit kedvünk lenne csinálni? Mi az a terület, ami hűen tükrözi azt, akik vagyunk?

Hobbiból egyébként már elkezdtünk hajókat építeni, a különböző átépített elektromos hajókkal pedig kapásból sikerünk volt. Szerettük csinálni, nekünk ez a fajta minőségi szolgáltatás belülről jön, úgyhogy belevágtunk komolyabban is.

Nem árt persze tudni, hogy az elektromos hajó fejlesztése és építése közel tízéves távlatban megtérülő befektetés. Mondhatjuk tehát, hogy erre a tevékenységre tettük fel az életünket.”

A Stickl hajók első körben még a nemzetközi vizeket szelték, később indult be csak igazán a haza értékesítés:

„Az első általunk fejlesztett modell volt az Evolution, aminek 2012-re indult meg a sorozatgyártása. Igazán Stickl stílusú hajónak számított, amit az utolsó csavarig mi terveztettünk egy tervező irodával. 

Kezdetben egyébként exportra szántuk, a német és osztrák piacon gyorsan jöttek a sikerek, már az első évben 10 hajót exportáltunk és néhány év alatt megszorongattuk az osztrák konkurenciát sőt volt, hogy ki is szorítottuk az egyik legnagyobb osztrák kereskedésből . Közben kérlelhetetlenül fejlesztettünk, gyakorlatilag háromszor-négyszer teljesen átépítettük a hajót. A relatíve kis sorozat előnye, hogy hajóról hajóra tudtunk fejleszteni, javítani, optimalizálni.”

Tamás elmondása szerint a járványhelyzet és a karantén időszak változásai náluk épp, hogy a kereslet növekedését eredményezték:

„Az elmúlt időszakban jelentősen megnőtt a kereslet az elektromos hajók iránt. Eddig is jó fél évre megvoltak a vásárlóink, de most jelentősen megélénkült a forgalmunk, jövő októberig be van táblázva a gyártás.

Emiatt sokszor rosszul érzem magam, hiszen ha egy éven belül nem tudok hajót adni az ügyfélnek, akkor ő csalódott lesz. Persze amit csak lehet, sztenderdizálunk a cégen belül. Igyekszünk anélkül növelni a legyártott darabszámot, hogy közben minőségromlás következne be.

Mindemellett felmerült az igény a szervíz szolgáltatás iránt, ezért ebben is segítünk az ügyfeleknek. Vagyis igény szerint átnézzük, téli tároljuk és karbantartjuk a hajóját, aki ezt kéri tőlünk.”

Ahol növelni kell a kapacitást, ott bizony a szervezetfejlesztés generál megoldandó kihívásokat:

„Összeségében 16 fős a csapatunk. Sok munkát kiszervezünk, mivel abban hiszünk, hogy az évtizedes tapasztalat pótolhatatlan. A folyamatosan bővülő szervezetünk működtetése viszont okoz némi kihívást.

Szerencsére most azt tapasztaljuk, hogy könnyebb jó munkaerőt találni. Nálunk egy teljes év, amíg valaki ténylegesen termelni fog. Így olyanokkal szeretünk együtt dolgozni, akik megbecsülik magukat, szívesen dolgoznak, cserébe pedig mi is szívesen invesztálunk a fejlesztésükbe.

Kihívást jelent továbbá az is, hogy több olyan vezető legyen a cégünkben, akinek nyugodt szívvel delegálhatunk feladatokat, így gondoskodva a szervezet folyamatos fejlődéséről.

Végül a feltöltődés, illetve kikapcsolódás kedvelt módjairól kérdeztük Tamást:

„Számomra a síelés, vitorlázás, no és persze az elektromos hajózás ☺ jelenti a feltöltődést, vagy a kikapcsolódást. Ezeket a tevékenységeket tehát előszeretettel művelem. Szeretek olvasni is, legutóbb Kaszás Péter: Beosztottból szövetséges című könyvét olvastam.”

Recommended Posts