30 napos vállalkozói vakáció megvalósítása [5 lépéses akcióterv]

A legtöbb ember időnként szabadságra megy. Ebben semmi különös nincs. Kivéve, ha az ember vállalkozó. Ebben az esetben ugyanis sokkal nehezebb vakációra menni – különösen, ha a cég működését veszélyezteti a tulajdonos kivonulása az operatív munkából. A Pongor Group vendégcikke.

Pedig vállalkozóként is lehet – sőt szükséges – szabadságra menni, feltöltődni. 

Napi 10-12 órát dolgozol. Feláldozod az egészséged és a kapcsolataid a vállalkozásod érdekében. (És ezzel nem vagy egyedül.) 

Vállalkozóként hajlandóak vagyunk azt hinni, hogy ez a siker motorja. De ez nem fenntartható életforma. A cégednek kellene támogatnia az életed, nem pedig fordítva. (Ironikus, hogy valójában minél kevesebbet dolgozunk, annál hatékonyabbak leszünk.)

Gondolj bele, ha soha nem lazítasz, hogyan gondolsz majd a vállalkozásodra 3, 5 vagy 10 év múlva? Megéri addig ütni a vasat, amíg teljesen kiégsz, és végleg megutálod, amit csinálsz?

Ugye, hogy nem?

Éppen ezért összegyűjtöttünk mindent, amit tudnod kell ahhoz, hogy felkészítsd a céged (és magad) a 30 napos vállalkozói szabadságodra.

Vágjunk is bele, vedd vissza az irányítást az életed felett!

Mi az a 30 napos vállalkozói vakáció?

Ahhoz, hogy megtervezzük az első 30 napos vakációd, előbb tisztázzuk, mi is ez pontosan.

A fogalom nem új keletű, bár itthon még kevesen ismerik. 

Nemzetközileg több nagykövete is van a kezdeményezésnek, például Mike Michalowicz, az Óramű című könyv, szerzője, aki a vállalkozások ciklikus működésével magyarázza a 30 napos (vagy ahogy ő nevezi, 4 hetes) vakáció fontosságát.

Ugyanis 1 hónap alatt szinte minden vállalkozás végigmegy egy teljes üzleti cikluson. Ügyfeleket szerez és szolgál ki, kommunikál, értékesít, utal, könyvel, bérszámfejt, és potenciálisan megold egy-két krízishelyzetet.

Ez azt jelenti, hogy ha a céged 30 napig kibírja a te közvetlen beavatkozásod nélkül, akkor nagyon közel jársz hozzá, hogy hosszú távon is képes legyen önjáróan működni.

És ennek tetejébe még pihenhetsz is egy jót.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a 30 napos vakáció alapja, hogy egyetlen napra sem vehetsz részt a cég működtetésében. 

Tudom, ez elsőre lehetetlen feladatnak tűnik, de olvass tovább, és rájössz, hogy egyáltalán nem ördögtől való a gondolat, hogy akár már jövőre te is elmehess a saját 30 napos szabadságodra.

Sőt, idővel a kollégáidnak is biztosíthatod a hosszabb egybefüggő vakációt.

A 30 napos vállalkozói vakáció 5 pozitív hatása a vállalkozásodra nézve 

A hosszabb elvonulás nemcsak rád és a környezetedre lesz jó hatással, hanem a cégedre is. Nézzük is meg, pontosan hogyan.

1. Jobb munkatársmegtartási arány

Ha olyan cégkultúrát teremtesz, ahol alapvetés a munka-magánélet egyensúlyának javítása, a munkatársak is lojálisabbak lesznek.

Elsőre talán visszás lehet, hogy épp az javítana a céges légkörön, hogy a főnök 30 napra eltűnik a cégéből, de ha jobban belegondolsz, ez egyáltalán nem elképzelhetetlen. Azzal ugyanis, hogy 30 napra „átadod” a céged a kollégáknak, mérhetetlen bizalmat és megbecsülést sugároz – különösen, ha ezt kommunikálod is feléjük.

Másrészről pedig a cégtulajdonos 30 napos vakációja csak a kezdet. Ez ugyanis egy üzenet is a kollégák felé, hogy a jövőben ők is úgy mehetnek el hosszabb vakációra, hogy egyetlen pillanatig sem kell aggódniuk a munkájuk miatt.

Végül pedig, azok a munkatársak, akik 30 napon keresztül önállóan tudták működtetni a bizniszed, elkezdenek egyre inkább tulajdonosi szemlélettel gondolni a cégre. És ez az eredményeken is meglátszik majd.

2. Készségfejlesztés és tudásmegosztás

A meghosszabbított szabadságok elegendő időt biztosítanak a munkavállalóknak arra, hogy személyes és készségfejlesztésbe fektessenek. 

A folyamatos tanulás elősegítésével lehetővé tesszük a csapattagok számára, hogy bővítsék szakértelmüket, és értékes ismeretekkel gazdagítsák a céget.

Emellett a saját 30 napos elvonulásodon – bár nem foglalkozhatsz munkával –, rengeteg ötleted fog születni, ami megvalósítva óriási lökést adhatsz a cégednek, miután visszatértél.

3. A munkatársak „keresztképzése”

A hosszabb távollét alatt elkerülhetetlen, hogy a munkatársak jobban belelássanak egymás feladatköreibe. Amikor a csapattagok helyettesítik kollégáikat, új készségeket fejlesztenek és mélyebb megértést szereznek az üzletvitel különböző aspektusairól. 

Ez javítja az együttműködést, a csapatmunkát és fejleszti a munkaerő sokoldalúságát. Ezenkívül biztosítja, hogy egy csapattag távolléte ne zavarja meg a teljes munkafolyamatot, stabilitást és folyamatosságot biztosítva még a szabadságok alatt is.

4. Fokozott kreativitás és innováció

Az új élményekben való elmélyülés beindítja a kreativitást és az innovatív gondolkodást. A hosszabb szabadságok során lehetőséged van arra, hogy különböző kultúrákat és nézőpontokat fedezz fel, ami visszatérve friss ötletekhez és megoldásokhoz vezethet. 

Észrevettük, hogy ezeknek az új perspektíváknak a felvállalása elősegíti az innováció kultúráját kisvállalkozásokban, ami komoly versenyelőnyt jelent a legtöbb piacon – különösen napjainkban.

5. Megszűnnek a redundanciák és a szűk keresztmetszetek 

A keresztképzéssel és a feladatok elosztásával a hosszabb szabadságok alatt a kkv-k biztosítják, hogy a tulajdonos vagy egy alkalmazott távolléte ne zavarja meg az általános munkafolyamatot, és ne okozzon szűk keresztmetszeteket. 

Ha a csapat több tagja rendelkezik a különböző feladatok elvégzéséhez szükséges készségekkel és tudással, a vállalkozás zökkenőmentesen fenntarthatja működését, biztosítva az üzletmenet folyamatosságát. Ez csökkenti a késedelmek, hibák és visszaesések kockázatát, amelyek akkor fordulhatnak elő, ha egyetlen alkalmazott egyedül felelős a kritikus folyamatokért.

Lényegében ez az önjáró vállalkozás alapja.

De hogyan tervezheted és valósíthatod meg te magad is a 30 napos vakációd?

A 30 napos vállalkozói vakáció megtervezése és végrehajtása

Az alábbiakban 5 lépésben mutatjuk meg, hogyan vonulhatsz ki te is 30 napra a cégedből úgy, hogy az tökéletesen működjön a távollétedben is.

1. lépés: határozd meg a céged Méhkirálynő-szerepét

A Méhkirálynő-szerep azt a kritikus funkciót jelöli, amelytől a cég sikere függ. Ez garantálja, hogy teljesíteni tudod a vásárlóidnak és ügyfeleidnek tett ígéreted.

Tehát ahhoz, hogy megtaláld a céged Méhkirálynő-szerepét, azonosítanod kell a vállalkozásod első számú feladatát.

Gondolj például egy kórházra, ahol a vezető orvosok személyesen fogadják a betegeket, végzik el az adminisztrációs feladatokat, vizsgálnak, rögzítik a tüneteket, állítják fel a diagnózist, ír fel receptet, kezeli a pénzmozgást, kezeli a kórházi naptárat és ütemtervet, és még a beosztásokra is ő figyel.

Nem szívesen lennél páciens ebbe a kórházban, igaz?

Egy kórházban a beteg számára legfontosabb ígéret, hogy diagnózist és kezelési tervet kap, a vizsgálatok után. Ez tehát a Méhkirálynő-szerep egy ilyen intézményben.

Ha megnézed a fenti példát, jól láthatod, hogy minden egyes részlet fontos ahhoz, hogy ez az ígéret teljesüljön, de még véletlenül sem egy ember végzi.

A kórház teljes személyzete – mindenki a saját területén és a saját munkájával – felel azért, hogy a Méhkirálynő-szerep problémamentesen végbe menjen.

2. lépés: Kövesd nyomon mindenki idejét – és optimalizáld erre a céges folyamatokat

Ha megtaláltad a céged Méhkirálynő-szerepét, a második lépés, hogy mérni kezded, a munkatársaid milyen feladatokkal, és milyen arányban töltik az idejüket. 

Ebből látni fogod, mennyire hatékonyak a vállalkozásod egyes területei, és hol tudnál optimalizálni az időfelhasználáson. (Mert egy vállalkozó számára az idő a legfontosabb valuta.)

Próbálj az alapján mérlegelni, hogy a kollégáid milyen arányban dolgoznak olyan feladatokon, amelyek segítik a Méhkirálynő-szerep beteljesülését.

3. lépés: Találd meg és számold fel a szűk keresztmetszeteket

Ha minden munkakörhöz (szerephez) mutatószámokat társítasz, és rendszeresen ellenőrzöd ezeket, átfogó képet kapsz a céged hatékonyságáról.

Ehhez első lépésként tisztáznunk kell, hogy minden vállalkozás gyártó – még a szolgáltatók is. Hiszen lépések sorozatával visszük egyik szakaszból a következőbe az ügyfeleinket.

És mindegy, hogy autómosó, fogorvos, coach, vagy webshop-tulajdonos vagy, a vállalkozásodnak négy fő lépést kell végrehajtania, hogy működőképes maradjon:

  1. Attract (Bevonzás): potenciális ügyfeleket hozol be.
  2. Convert (Konvertálás): Vevőkké alakítod őket.
  3. Deliver (Teljesítés): Terméket és/vagy szolgáltatást adsz nekik.
  4. Collect (Beszedés): Az elvégzett munkáért fizetséget kapsz.

Ezt nevezzük ACDC-modellnek. 

És hogy miért fontos ez számodra?

Mert a céged Méhkirálynő-szerepével kiegészülve, ezek lesznek a céges eredményjelződ mérőszámai.

Egyszerűen csak fogd a 5 terület előrehaladását legjobban jelző mérőszámokat, és máris tudod, milyen riportokra van szükséged – lehetőleg hetente, nem csak havonta.

4. lépés: Menj el egy rövidebb, de valódi szabadságra

Egyszerűen hangzik, de valójában itt bukik el a legtöbb cégtulajdonos vállalkozó.

Ugyanis fogalmuk sincs, hogyan kell valódi szabadságra menni:

  1. Szakadj el az irodától fizikailag. 
  2. Virtuálisan is szakadj el az irodától. (Tipp: kérj meg egy kollégát, hogy változtassa meg az üzleti fiókok jelszavait, hogy biztosan ne tudj belépni a szabadságod alatt.)
  3. Hagyd, hogy a vállalkozásod egész idő alatt a beavatkozásod nélkül működjön.

Ha tényleg szkeptikus vagy, hogy a vállalkozásod nélküled is képes működni, építsd fel szakaszosan a 30 napos vakációd.

Előbb menj el 1 teljes napra. Majd 3 napra. Vegyél ki egy hetet. Menj el 2 hétre, és végül jöhet a 4 hetes vakációd.

5. lépés: Menj el a 30 napos vállalkozói szabadságodra

Ahhoz, hogy valóban el tudj menni a 30 napos vakációdra, az alábbi ütemtervet érdemes követned:

  1. Válaszd ki az időpontot, lehetőleg 18-24 hónappal korábban, hogy legyen időd megtervezni és optimalizálni a céges rendszert, ami nélküled is működteti a céged.
  2. Kommunikáld munkatársaid, családod és üzleti partnereid felé a 30 napos vakációd időpontját. Íg ugyanis kisebb valószínűséggel ütemezed majd át, amikor közeledik a határidő – újra és újra. 
  3. Legalább 1 évvel a 30 napos vakációd előtt kezdd el csökkenteni az operatív „benne dolgozásod” mértékét a cégedben.
  4. 8 hónappal a vakáció előtt jelöld ki a helyettesítőket, akik biztosítják, hogy a hiányod sem a munkatársak, sem az ügyfeleid nem érzik majd meg.
  5. Kéthavonta teszteld néhány nap teljes kivonulással, hogyan működik a céged nélküled.
  6. Menj el a 30 napos vakációdra, és miután visszatértél, üljetek le a csapattal, és értékeljétek ki a tapasztalatokat, optimalizáljátok a rendszert, és kezdjétek el kidolgozni a vezetőid hosszabb elvonulásának tervét, valamint a te következő 30 (vagy több) napos szabadságod is.

Egyszerű, de nem könnyű elmenni életed első 30 napos vakációjára

A fentiekben minden megkaptad az alapokat ahhoz, hogy te is elmehess életed első 30 napos vállalkozói szabadságára.

A lépések valóban egyszerűek, de egyáltalán nem könnyűek. Különösen azért, mert a legtöbben stresszhelyzetben azonnal visszatérünk a korábbi mintáinkhoz – legyenek azok hatékonyak vagy kontraproduktívak.

Ezért komoly kitartást és fókuszt igényel a 30 napos szabadság megvalósítása.

A legfontosabb, hogy légy magadhoz (és a csapatodhoz) türelmes a megvalósítás során. Biztosan akadályokba ütköztök majd, de ezek egyike sem leküzdhetetlen.

Sok sikert és kitartást kívánunk a 30 napos vállalkozói vakációd megvalósításához!

Recommended Posts