Hogyan tudunk hatékonyan ügyfeleket szerezni jelenleg? Miként állítsuk a cégünk szolgálatába az értékadáson alapuló tartalommarketinget az eredményes működés érdekében? Mi az, amire a sikeres marketinghez szükség van jelenleg?
Farkas Zsolt, az Evolut Marketing és Tanácsadó ügynökség ügyvezetője a felsoroltakon kívül is rengeteg hasznos tanáccsal lát el minket annak érdekében, hogy a cégünk marketing tevékenységét az aktuális igények szerint alakítsuk át:
Te miként látod az elmúlt időszakban kialakult online cunamit?
Olyan, mintha megnyomtunk volna egy „forward” gombot és előrejöttünk volna 5 évet az offline – online átállás tekintetében. Amíg a digitális transzformáció egészen 2019-ig egy kedves kis „buzzword” volt, most konkrétan elnyerte a jelentését. Izgatott és lelkes vagyok, egyúttal várom, hogy mi lesz most.
Kicsit foglald össze kérlek, hogy Ti céges szinten az online jelenlét melyik részével foglalkoztok?
Alapvetően két nagy részre bontom az Evolutot. Az egyik a stratégiaalkotással, kreatív koncepciógyártással és kommunikációs irányok meghatározásával foglalkozó előkészítő funkció.
A másik pedig a full service, vagyis a megvalósító divízió kampánymenedzsmenttel, UX/UI designnal, weboldalépítéssel vagy automatizációval. Az egyik nagy szegmensünk a B2B lead generálás, a másik pedig az e-kereskedelmi cégeknek a konverzióoptimalizálás.
Tegyünk egy kicsit rendet annak kapcsán, hogy egyrészt a hirdetési költségek csökkentek, miközben sok cég helyezte át a tevékenységét online felületre. Hogy néz ez ki ténylegesen?
Azt látom, hogy sok hirdető húzta be a kéziféket, vagy legalábbis radikálisan csökkentette a költését. Emiatt keletkezett egy űr most a piacon, ami kiváló arbitrázs lehetőséget biztosít. Sokkal olcsóbb most tehát kattintásokat vagy leadeket generálni. Ha valaki most fektet hirdetésekbe és új ügyfelek szerzésébe, akkor jól járhat.
Mikor érdemes a Facebook, és mikor a Google felületén hirdetni? Illetve ki segíthet a megfelelő üzenet megfogalmazásában?
Kiemelten fontos pontosan ismerni a felhasználóink viselkedését, vagyis mindent mérni kell. Google-re például az tud menni, akinek a terméke vagy a szolgáltatása kapcsán van online keresési volumen.
Van nálatok egy mondás: ha nincs elég adat, akkor abból nehéz célzást csinálni. Hogy érdemes ezt elképzelni a gyakorlatban?
Nyilván adottnak tekinthető egy weboldal, illetve egy közösségi média felület is. Számolhatunk továbbá egy hipotetikus közönséggel is, akik az adott termék vagy szolgáltatás iránt érdeklődhetnek.
Fontos, hogy a háttérben minden lényeges mérés be legyen állítva. /Google Analytics, Facebook Pixel/ Így monitorozni lehet majd, hogy pontosan mi történik az egész marketing tölcsérben.
Elindul egy validációs időszak, futnak a kampányok, közben pedig látni lehet a konverziós arányokat. Amikor az arányszámok megvannak, akkor el lehet kezdeni az optimalizálásukon dolgozni.
Miben vagytok Ti különlegesek, miért éri meg például veletek terveztetni egy ilyen funnelt?
Egyrészt csak senior szintű munkatársakkal dolgozunk, akiket rendszeresen képzünk. Nagy érték, hogy összeszokott csapatot alkotunk már évek óta, az egyes divíziók pedig egymással összhangban tudnak dolgozni.
Ennek is köszönhetőn, hogy közép- és nagyvállalatok számára is „end to end”, 360 fokos megoldást tudunk biztosítani komplexebb problémákra is. Mélységben le tudunk menni akár az üzleti modellig, emellett pedig a kivitelezésben is tudunk segíteni.
Van olyan kedvenc kampány, ami tanulságos lehet, és mindenképp kiemelnéd?
Inkább egy típust emelnék ki. Elég sok B2B szolgáltató cégünk van az ipari szektorokban, pl. ipari klimatizálás, szagtalanítás, cad cam tervezés területen. Ezeknél a cégeknél viszonylag alacsony az online verseny, és pusztán Google-el és tartalmakkal 3-5 hónapon belül online értelemben piacvezetőkké tudjuk őket tenni.
Elérhetők-e az online bemutatókhoz hasonló újszerű, friss és érdekes internetes megoldások, amelyek az e-kereskedelem hatékonyságát most jelentősen növelhetik?
Jelenleg az úgynevezett user generated content, vagyis a felhasználók által generált tartalom teljesít remekül. Minden céget buzdítok rá, hogy ilyeneket kérjenek be. Nagyszerűen javítja ugyanis a hitelességet, emellett pedig tartalmat is szolgáltat.
Azt látom még, hogy olyan feltörekvő csatornák válnak mainstream iránnyá, mint például a TikTok, a Twitch vagy a Zoom. Ezek a platformok gyakorlatilag bekerültek a nagyok közé. Az Ad Age honlapján egyébként számos kreatív kampányt találhatunk, ha inspirációra van szükségünk.
Az elmúlt időszakban komolyan megszaporodtak a videós, illetve az élő videós tartalmak. Hol van ezeknek a helye a rendszerben?
Akik itthon eddig ódzkodtak a webinar használatától, azok most ráébrednek, hogy a webinar lett az egyik legfontosabb kommunikációs eszköz. De ugyanúgy említhetem a Bizalmi Kör által készített Facebook élő videókat.
A cégek részéről most megfigyelhető az adakozó hozzáállás, vagyis sokan adják oda most ingyen a szolgáltatásukat. Ne felejtsük el azonban, hogy a nap végén bizony szükség van bevételre is.
Nem szabad tehát elajándékozni az összes terméket és szolgáltatást. Sokkal inkább másfajta megállapodást célszerű kidolgozni, akár részletfizetéssel, vagy másfajta díjazással.
Mi a user generated content, illetve a social proofok jelentősége egy online értékesítési folyamatban? Jelenthetnek-e döntést vásárlásokról?
Abszolút, mivel a bizalom jelentősége most még inkább felértékelődött. Tehát minden bizalmat és hitelességet építő eszköz növeli az értékesítés hatékonyságát. Egy social proofok nélküli ajánlat már nem feltétlenül elfogadható.
Szerintem most kiváló időszakot élünk ahhoz, hogy valaki nagy előnyre tehessen szert a saját piacán. Régóta követtem olyan nemzetközi gondolkodókat, akik prognosztizáltak egy bizonyos jellegű válságot, ezért most nagy lehetőséget látok benne.
Aki most bizalmat épít, illetve konzisztensen hiteles tartalmat állít elő, az kvázi piacot vehet el a konkurenciától.
Mit kezdjen az, aki most fog márkaépítésbe?
Számomra kifejezetten aktuális ez a kérdés. Személy szerint több fronton kezdtem meg képletesen szólva a hadműveletet. A most induló blogunkon már törekszünk arra, hogy valós értéket adjunk vállalatvezetőknek és döntéshozóknak.
Az elmúlt két hétben a mostanihoz hasonlóan négy másik interjúhoz is volt szerencsém, amelyek szintén segítenek eljutni minél több emberhez. Írok vendég cikkeket, csinálok kutatásokat, illetve kérdőívezem az ügyfeleink mellett azokat a cégeket, akikkel jó kapcsolatot ápolunk.
Folyamatosan posztolok LinkedIn-en, napi tartalmat gyártok. Elkezdtem tehát aktívabb lenni sok csatornán, konzisztens módon, lehetőség szerint a legtöbb értéket adva.
Hogyan érdemes megtervezni az egyes csatornákon folytatott kommunikációt? Létezik erre bármilyen ökölszabály?
Leginkább a tesztelésben hiszek. Például LinkedIn-en vagy Instagramon is tesztelhetjük, hogy a finomabb vagy az erősebb állításokat tartalmazó posztokkal érünk el több reakciót. Illetve van még egy fontos gondolat itt.
Ha valaki most szeretne új ügyfeleket szerezni, akkor az úgynevezett account based sales metódus lehet kifizetődő. Vagyis gyűjtsük le az adott iparágban a cégeket, készítsünk személyre szabott videókat, és azokat küldjük el.
Tehát a személyre szabott, igényesen kidolgozott és videós formában tálalt megkeresés komoly mértékben tudja javítani a válaszadási arányt.
Van-e bármilyen terület, amit nem érintettünk, de fontos lehet?
Talán a gyors döntéshozatal fontosságát. Az eddig megszokott sebesség ugyanis nem működik már. Hiszen akár egy-egy nap alatt is elavulttá válhat egy-egy kampány üzenete a jelenlegi körülmények között.
Folyamatosan figyelni kell tehát a piac visszajelzését, iterálni kell, a gyors döntéshozatal képessége még nem volt ennyire fontos a marketingben.
Releváns a gondolat, miszerint nem baj, ha nem tökéletes egy marketing eszköz, csak legyen készen?
Nehéz kérdés, hiszen fontosnak tartom, hogy jó minőségű kampányokat, landing oldalakat és tartalmakat tegyünk ki. De ugyanolyan fontos a gyorsaság is. Ha az adott oldal működik, jól néz ki és kellő minőséget képvisel, akkor nem kell az egyedi fejlesztés. A gyorsaság ugyanis most elképesztően fontos.