Szervezeti ombuds egy olyan bizalmas vállalati konfliktuskezelő, aki megkönnyíti és időben előre jelzi a szervezet tagjai által megfogalmazott aggodalmak, panaszok rendszerszerű és méltányos kezelését. A szervezeti ombuds minden vállalati egységtől független és pártatlan személyként, teljes titoktartásban segíti átbeszélni egy kötetlen (informális) folyamat keretein belül a felmerülő problémákat, és feltárni a lehetséges opciókat. Az egyéni fókuszon túl, szisztematikusan jelzi az ismétlődő, káros folyamatokat, a rendszer problémáinak feltárásával támogatja az ügyvezetőt és HR-t. A cikk első részét itt olvashatod.
- Korai jelzőrendszer
Meghatározza a potenciális új tendenciákat, feltárja a szervezetben előforduló érzékeny kérdéseket, előre jelzi és megakadályozza a munkahelyi konfliktusok eszkalációját. Olyanokat, mint például :
- A rossz irányítást.
- A tisztességtelen bánásmódot.
- A homályos munkaköröket és felelősségi köröket.
- A nem megfelelő képzést.
- A gyenge kommunikációt.
- A rossz munkakörnyezet.
- A egyenlőség hiányát, kivételezés meglétét.
- A zaklatást és megfélemlítést.
- Jelentős változásokat a termékekben, a szervezeti diagramokban, az értékelésekben vagy a fizetési rendszerekben.
A felsorolt pontok a munkahelyi konfliktusok leggyakoribb okai.
- Tájékoztatást nyújt
Az informális csatornán beérkező információknak köszönhetően tájékoztatást nyújt a döntéshozóknak a szervezetben rosszul működő folyamatokról, a szervezeti morálról és az általános légkörről. Teljesség igény nélkül néhány olyan aggodalom, panasz, amelyekben az emberek inkább a bizalmas (teljes titoktartás) és informális platformot részesítik előnybe:
- Teljesítményértékeléssel kapcsolatos kérdések
- Csapat és/vagy kolléga közötti kapcsolat
- Fizikai és mentális egészség
- A munkát befolyásoló családi válság
- Áthelyezéssel kapcsolatos aggodalmak
- Gondolkodás a felmondásról
- Kompenzáció, bónusszal kapcsolatos kérdések
- A vezetői döntések
- Etikátlan magatartás, kivételezés, diszkrimináció
- Kultúra, értékek, normák, etika
A felsorolt témákban a szervezeti ombuds működési elveiből adódóan olyan egyedi információkkal rendelkezik, amellyel senki más a szervezetben.
- Költséget csökkent
Tudtad hogy egy 10 fős cég havonta 962.250 forintot dob ki az ablakon a meglévő konfliktusaik miatt? Nem pedig a konfliktuskezelésére! A számításról bővebben itt tudsz olvasni.
Szervezeti ombuds egyik fő feladata a szervezetben kialakult feszültségek és kialakult konfliktusok rendezése, aminek eredményeképpen csökkennek a felsővezetők terhei, így idő és kapacitás szabadul fel, tehát nő a termelés.
Egy konfliktus nem, vagy nem megfelelő kezelésének hatása a munkavállaló teljesítményére az alábbiakként hat, amely pedig extra költséget jelent a vállalat részére.
- csökken a munkamorál,
- nő a személyes sértések, beszólások és támadások eseteinek száma,
- nagyobb eséllyel és számban mondanak fel a kollégák, azaz nő a fluktuáció,
- sok esetben az érintett személy(ek) beteget jelentenek elkerülve a konfliktus hatásait,
- az osztályok, csoportok közötti ellenétek, konfliktusok számának növekedése, ezáltal nem hogy segítenék egymás munkáját inkább hátráltatják,
- a munkavállalók döntéseinek minősége megromlik,
- a projektek pedig több esetben sikertelenül záródnak.
- Objektíven visszatükröz
A funkciójának megfelelően működő szervezeti ombuds a szervet teljes egészére rálát, tisztában van az elakadásokkal, a problémák forrásaival. Mivel minden szervezeti egységtől független, pártatlan és nem rendelkezik döntési jogkörrel, így teljesen neutrális és objektív képet képes mutatni a cégvezetés részére. Olyat, amelyet senki más a szervezetben. Mindezeken felül a fennálló konfliktusok kockázatairól is beszámol.
A mai változó világban az lesz sikeres és versenyképes, aki tisztában van a szervezetében zajló eseményekkel, így képes gyorsan reagálni a fennálló helyzetre. Konfliktus minden szervezetben van, azonban nem mindegy, hogy mikor és milyen formában kezelik őket. Amennyiben szeretnéd felmérni a szervezeben elforduló konfliktusokat és megismerni azok kockázatait keresd bizalommal Mosonyi Dianát a Szervezeti Ombuds Egyesület Elnökét, és Business Excellent Solution Közép-Európai régió képviselőjét.
Mosonyi Diana
„A rosszul kezelt vállalati konfliktusok drágák és veszélyesek.”
+36 30 487 00 31
mosonyidiana@szervezetiombuds.hu
https://bizexteam.com
http://szoe.hu