Hogyan erősíthető a bizalom a digitális térben?

Hogyan építhető bizalom online? Milyen megközelítésmódot igényel a bizalom online térben történő erősítése? Illetve mi mindent nyerhetünk azzal, ha sikerül elsajátítanunk a bizalomépítés digitálisan is célravezető gyakorlatát?

Ezekről a kérdésekről beszélt nemrégiben a Bizalmi Kör klubtagjai előtt Dr. Rab Árpád, egyetemi docens és jövőkutató. Bár az ő elképesztő karizmáját és előadói varázsát nem egyszerű írott szövegen keresztül közvetíteni, az alábbiakban mégis összefoglaltuk az előadás leiratát.

A kultúra és a technológia közötti szoros összefüggés

A kultúra nem más, mint az emberi faj által a túlélés céljából választott stratégia. A technológia ennek a stratégiának egy hatékony eszköze. A technológiai evolúció mentén pedig időnként újra és újra programozzuk a társadalmat, a gazdaságot, az uralkodó világszemléletet.

A történelem során többször ment már végbe forradalmi változásokat előidéző technológiai innováció. Most is egy ilyesfajta váltás küszöbén állunk, hiszen a mesterséges intelligencia előretörése izgalmas kérdéseket generál.

Miközben mesterséges intelligencia nélkül képtelenség volna megoldani a növekvő népesség és a felgyorsult társadalom kihívásait, a digitális kultúra alapvető viselkedésmintákat is átformál. Ebbe a körbe tartozik a bizalom kérdése is.

Hogy működik a bizalom?

Miközben bizalom nélkül elképzelhetetlen a tartós boldogulás, ezzel együtt a bizalom működése meglepő változásokat mutat. Régen geo lokális alapon működött a bizalom, vagyis abban bíztunk, akit ismertünk.

Aztán az urbanizáció hatására külső validáció útján kezdtünk el bízni egy ismeretlenben. Ha például egy NAV ellenőr megmutatta az igazolványát, akkor elhittük, hogy jobban járunk a céges papírok megmutatásával.

Digitálisan viszont hiába is próbálnánk érzékszervekkel validálni a másik fél hitelességét. Újfajta megközelítésre és gondolkodásra van tehát szükség.

Ma már az információs írástudás önmagában nem elég

Mellette az online bizalmi írástudásra /röviden OBI/ ugyanúgy szükség van a tartós eredményekhez. Az online térben való érvényesüléshez több kell a „mi a feladat”, „mi hiányzik nekem”, „mire van szükségem” tényezők tűpontos megfogalmazásánál.

Miközben a digitális tér a túlélésünk kulcsa, ez a környezet teljesen szembe megy a bizalom megszokott működésével. Üzleti környezetben pláne fokozottan nehéz dolog a bizalom alkalmazása, felvetve olyan kérdéseket, minthogy

  • kivel dolgozzunk együtt?
  • miként válasszunk üzleti partnert?
  • miért bízhatok a másik félben?

Milyen úton és módon építhető a bizalom digitálisan?

Mindenekelőtt fontos leszögezni, hogy digitálisan is erősíthető a bizalom. Persze másfajta megközelítést kíván, sokkal inkább a rendelkezésre álló adatokra építve.

Tudni kell, hogy ma már az internet tartalmának kb. 30%-át gépek írják, 40%-át pedig gépek olvassák. Marketing szempontból például nem árt felkészülni arra a feladatra, hogy a jövőben robotoknak kell majd eladni a termékünket vagy szolgáltatásunkat.

Márpedig egy algoritmus szemszögéből sokkal inkább adatokra támaszkodva erősödhet a bizalom szintje, mintsem bármiféle érzékszervi validáció által.

A következő pillérekre alapozva erősíthető online a bizalom

Idő, algoritmusok és hálózatok. Ezek azok a betonbiztos pillérek, amelyekre alapozva eredményesen építhető majd online a bizalom az előttünk álló években. Az idő a kulcstényező, hiszen már most is az idő körül forog minden.

A megfelelő időben, a megfelelő embert megszólítani, ez a mesterséges intelligencia komoly kihívása. Ez lesz a következő 10 év nagy játszmája és aki bizalmi környezetet képes teremteni, rendkívül sokat nyerhet.

Persze ne higgyük, hogy a feladat könnyű lesz. A digitális kultúra ugyanis rombolja a bizalmat, ettől annyira nehéz érvényesülni a digitális térben. Ideje tehát paradigmát váltani és alkalmazkodni az online tér kihívásaihoz.

Már csak annak a tényét felismerve is, hogy a digitális bizalom működteti a társadalmat.


Szeretnél megismerkedni klubtagjainkkal? Kérj egy meghívót!


Recommended Posts