A legtöbb vállalkozót ma az foglalkoztatja, miként lehet egy vállalkozás válságálló. Ez a cikk azért született, hogy erre a kérdésre te is könnyen megtaláld a választ.
Ebben az útmutatóban Pongor-Juhász Attila tapasztalatainak és meglátásainak segítségével megmutatjuk azokat a területeket, amelyeket egy cégtulajdonos vállalkozónak fejlesztenie kell a saját cégén, ha túl akarja élni a válságot – esetleg profitálni is szeretne belőle.
(Módszerek, eszközök, tudnivalók, amelyek kedvezőtlen gazdasági helyzetben alapfeltételei a pénzügyi stabilitás megteremtésének.)
Lássuk a legfontosabb lépéseket.
Mi okozhat gazdasági válságot?
Pontosan sosem tudhatjuk, mi okozza a következő válságot, de a korábbi tapasztalatok alapján a járvány, a háborúk vagy épp az elszabaduló energiaárak a fő okok között vannak. Bár minden válság más, de vannak bizonyos állandó elemek. (Ennek köszönhetően fel tudunk készülni a közelgő krízisre is.)
Most pedig lássuk, mi a válságálló vállalkozások sikerreceptje.
A válságálló cég 3 fő jellemzője
Sok dolog együttállása szükséges ahhoz, hogy egy cégnek ne kelljen bedobnia a törölközőt krízis idején.
Van azonban 3 dolog, ami közös ezekben a cégekben.
- Tudatos tervezés hosszú távra
- Tartalékképzés
- Képesség állandó és gyors változásra
Az 5 lépéses válságálló koncepció
Az alábbiakban bemutatjuk, mi az az 5 lépés, amivel válságállóvá teheted a céged.
1. Helyzetfelismerés és mentális felkészültség
Ezek alapvetően is a sikeres vállalkozó fő tulajdonságai, de válság idején még inkább.
Ha megfigyeled az emberek (különösen a vállalkozók) reakcióit a COVID-19 járvány korai szakaszában, feltűnhet, hogy a legtöbben megpróbálták figyelmen kívül hagyni. Úgy gondolták, Európában nem lesz nagy hatása a járványnak.
Néhányan pánikoltak és emiatt nem tudták, merre tovább.
És akadt néhány vállalkozó, akik elkezdték még a pandémia magyarországi megjelenése előtt átalakítani a tevékenységeiket. Maszkok és higiéniai szerek beszerzésébe kezdtek, esetleg elkezdték lefektetni az otthoni munkavégzés és az online szolgáltatás biztosításának alapjait.
Vagy épp felismerve, hogy a jelenlegi termékeik és szolgáltatásaik a pandémia során még kelendőbbek lesznek, tovább növelték a marketing- és termékfejlesztési erőfeszítéseiket. (Gondoljunk csak az ételszállító és futárcégekre.)
Felismerték ugyanis a helyzet adta lehetőségeket.
Az első és legfontosabb tehát, hogy a krízis beköszöntével is tudd megőrizni a nyugalmad és a fókuszáltságod.
Ehhez azonban nem elég, ha jó vállalkozó vagy. A magánéletedben is mindennek rendben kell lennie.
Most különösen fontos a családtagjaiddal, barátaiddal való kapcsolat. Az egészséges életmód, a változatos étrend és a rendszeres testmozgás.
És az önbizalom – ami részben a fentiekből is táplálkozik.
Elcsépeltnek hat, de igaz: el kell hinned, hogy képes vagy a legnagyobb vihar idején is biztonságos vizekre kormányozni a cég hajóját.
2. Pénzügyi kontroll megteremtése
Bár az önbizalom belülről fakad, van néhány módszer, amivel megtámogathatjuk. Ilyen például a pénzügyi kontroll és stabilitás megteremtése.
Ehhez vedd végig, belülről kifelé (a családi kasszától a cég széfjéig), hogy mennyi tartalék áll rendelkezésre.
Azok a cégvezetők, akik otthon és a cégben is rendelkeznek 3-6 hónap megtakarítással, sokkal nagyobb nyugalommal várhatják a válságot, mint azok, akik nem képeztek tartalékot az elmúlt években.
De itt még nincs vége.
Válság idején még inkább igaz a mondás: Cash is King (vagyis a készpénz a király). Ez azt jelenti, hogy a pénz (készpénz) értékesebb, mint bármely más befektetési eszköz, például részvények vagy kötvények.
És ha ez így van, a cashflow a királyné.
Mi a cashflow?
A vállalkozások egyszerre termelnek kiadást és bevételt. Ezt nevezzük pénzáramlásnak. A cashflow pedig nem más, mint a cég pénzállományának változása, amely megmutatja, hogy az adott pillanatban mennyi felhasználható pénze van a vállalkozásnak.
Ha ez megvan, sokkal könnyebb alkalmazkodni a váratlan eseményekhez is.
3. Értékes munkatársak felismerése és megtartása
Bár a válságot sokan a tömeges elbocsátással azonosítják, a kettőnek nem kell kéz a kézben járnia.
Persze, számtalan esettel nem számolhatunk előre, de a legtöbbször azok a cégek kezdik tucatjával elbocsátani a munkatársakat, akik a válság előtt nem fordítottak kellő figyelmet a munkatársaik teljesítményének figyelésére és a kiemelkedő munkatársak megtartására.
Egy jól működő szervezetben a munkatársak mind hozzájárulnak a cég fejlődéséhez – ezzel garantálva maguk számára is a stabil, biztonságos munkakörnyezetet.
(Az egyre népszerűbb „job hopper” jelenséget most hagyjuk, mert válság idején a munkavállalók is szívesebben maradnak egy helyben, többek között épp a krízis okozta csökkenő munkaerő-kereslet miatt.)
Érdemes tehát a munkatársak teljesítményét is mérni. És ha azt látod, hogy egyes kollégák nem hozzák a várt eredményeket, még akkor sem kell azonnal elbocsátani.
Ilyenkor szükséges átgondolni, hogy, hogyan tudod segíteni őket a fejlődésben, javíthatsz-e a jutalmazási rendszereden, és hogy munkavállalói motiváció terén is minden rendben van-e a cégedben.
Sok esetben ugyanis nem azért nem tudja kihozni magából a maximumot egy munkatárs, mert a hozzáállásával vagy a képességeivel gond lenne. Hanem azért, mert a rendszer, amiben teljesítenie kell, nem elég következetes.
4. Vevőszerzés optimalizálása
A következő kérdés, hogy megfelelő-e az új vevők megszerzésére és a meglévők megtartására fordított erőforrásuk aránya.
Rengetegen helyezik fókuszba az újvevő-szerzést, az ügyfélmegtartás kárára. Ez hiba.
Ha ugyanis végiggondoljuk, az új vevők megszerzése mindig komolyabb erőfeszítés és költség.
Arról nem is beszélve, hogy az elégedett vevőid szívesen ajánlják a terméked, szolgáltatásod másoknak. (És ez gyakorlatilag ingyen van, de legalábbis nagyságrendekkel olcsóbb, mint új vevőt szerezni.)
Fontos azonban megjegyezni, hogy bizonyos iparágakban (pl. szervizek) sokkal nehezebb dolgunk van, amikor ügyfélmegtartásról beszélünk. (A használati tárgyaink ugyanis bár kiszámítható időközönként, de ad hoc jelleggel hibásodnak meg.)
Az ilyen piaci helyzet természetesen korlátozza a lehetőségeinket. Ugyanis a pénzügyi stabilitás fenntartásához folyamatosan új vevőket kell behoznunk.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy hűség- és ajánlói programokkal ne növelhetnénk a visszatérő és az ajánlásra érkező ügyfelek arányát. Ezzel is csökkentve a vevőszerzési költségeinket.
És van még valami, amire érdemes figyelni.
Meg kell vizsgálnod, hogy jelenleg a bevételeid hány százaléka származik egyetlen tevékenységből, terméktípusból vagy ügyféltől.
Ha ugyanis a bevételed több, mint felét egyetlen szolgáltatás vagy termék értékesítése, esetleg egyetlen vevő hozza, jó eséllyel túl nagy a kitettséged. Hiszen az erre irányuló kereslet csökkenésével a bevételeid is drasztikusan csökkenhetnek.
És itt jön a képbe az utolsó lépés, amivel egy vállalat válságálló lehet.
5. A biznisz újragondolása
A gazdasági válság, amellett, hogy sokak számára komoly kockázatot jelent, néhányak számára a kiemelkedés lehetőségét is magában foglalja.
De csak azok számára, akik készen állnak rá.
Hogy ez pontosan mit jelent? Azt, hogy megújulásra, innovációra van szükség.
Emlékszel még a bevezetőben felhozott példára a maszkokat és fertőtlenítő termékeket árusító vállalkozásokról vagy a futárcégekről? Vagy azokra a cégekre, akik a fizikai térből az online világba vezették át a szolgáltatásaikat?
Ők mind gyorsan és jól reagáltak az adott helyzetben és képesek voltak megújulni.
A következő időszakban neked is erre kell koncentrálnod.
A feladat, hogy modellezd, majd optimalizáld a meglévő profit- és üzleti modelled, majd tisztázd az új céges folyamatokat, amelyek a megváltozott piaci körülmények között is bevételt hoznak a cégednek.
És mi a helyzet a hitelek terén?
Sok cégvezető gondolja, hogy a hitelek biztos védelmet nyújtanak válság idején.
Bár a hitel valóban jó opció lehet, de egyrészt közel sem az egyetlen (és pláne nem a legjobb) megoldás. Másrészt pedig nem is minden vállalkozás engedheti meg magának a hitelfelvételt.
Mindenképp fontos megfontoltan dönteni és hitelfelvétel esetén nem bedőlni a forró pénz ígéretének.
Ha viszont a fennmaradáshoz, tartalékképzéshez vagy újpiac-nyeréshez van szükség pénzre, jó ötlet lehet a hitelfelvétel.
Összegzés
Összességében tehát elmondható, hogy bár minden válság valamiképpen más, mégis van néhány közös vonás, amelyek mentén fel tudunk készülni a következőre.
Az a vállalkozás fogja túlélni – sőt, akár felemelkedéssel zárni – a válságot, amelyik:
- magabiztos, stabil háttérrel rendelkező, tudatos vezetőt tudhat magáénak;
- pénzügyileg stabil és vannak tartalékai;
- következetes, jól működő rendszerekben dolgozó, motivált munkatársakkal rendelkezik;
- megfelelő arányban épít az új és a meglévő vevőkre, és emellett nincs túl nagy kitettsége egyetlen vevő, ügyfél, termék- vagy szolgáltatástípus felé.