Nemcsak a koronavírus-járványnak van evolúciós görbéje, hanem a munkáltatói reakcióknak is. Erről kevesen rendelkeznek annyi kézzelfogható tapasztalattal itthon, mint Ureczky Balázs, az egyedi csapatépítésekre specializálódott Instant Teams alapító-ügyvezetője. Elárulta, nem csak cégük szolgáltatásai változtak sokat a lassan egyéves jubileumát „ünneplő” járvány alatt, hanem a megbízói igények és elvárások is. Az alábbiakban három fázison keresztül mutatja be, mekkorát is ugrottunk az időben – csupán egy év alatt.
„Sokat poénkodtunk az elején, hogy otthon is [ugyanúgy] lehet dolgozni. Aztán elkezdtek jönni a nehézségek. Már egy éve ilyen körülmények között dolgozunk, és ez már nem öröm” – mondta Johan Driessens, az Oddball munkáltatói márkaügynökség vezetője nemrég egy online HR-konferencián. Felesleges kihívás lenne ennél jobb leírást keresni arra a furcsa helyzetre, amin a munkáltatók és munkavállalók az elmúlt közel egy évben keresztülmentek. Igaz, az asztal (Zoom hívás…) más-más oldalán ülve.
1. Hullámvölgy csupán?
A pandémia tavaszi kitörése először a munkahelyeken is leginkább hitetlenkedést váltott ki (vagy éppen önfeledt nevetést, a B-kategóriás thrillerek örökzöldjeire gondolva, ahogyan korábban fogalmaztunk). Bár a mosoly hamar ráfagyott a társadalom arcára, HR-szempontból még messze voltunk a katasztrófahelyzettől: a munkavállalók fellélegeztek, a legtöbb helyen végre megszűnt az állandó kötélhúzás a home office körül. Johan Driessens és csapatának poénkodása általános érvényűnek számított.
A rendezvényszervező szakma földbe állásával természetesen a csapatépítések is megszűntek. Az Instant Teams (korábbi nevén PánIQ Instant – a szerk.) portfóliója és szolgáltatásai hirtelen érvényüket vesztették. Pontosabban fogalmazva: megrendelés igen, helyszín viszont nem maradt a csapatépítések megtartására. Ahogy lenni szokott, a szektor hibernálással vagy fejlesztéssel reagált, számunkra pedig nem volt kérdés, hogy csak az utóbbi a járható út.
Az első hullám okozta hullámvölgy (…) hónapról-hónapra mélyült szakadékká a rendezvénypiacon, mellékiparágunkban pedig egyre kevésbé tűnt furcsának az a szóösszetétel, hogy „online csapatépítés”. A kis- és középvállalkozások döntéshozói, a nagyvállaltok HR-vezetői érdeklődve fogadták a pre-Covid időszak sikeres csapatépítő programjainak online platformokra adaptált változatát. Ma már látjuk, hogy a technológia használata ekkor még nem volt kiforrott, mégis azok idegenkedtek a helyzettől leginkább, akiknek profitálniuk kellett volna belőle: a cégek dolgozói, a munkavállalók.
2. Akik a második hullámban érkeznek
2020-ban a hagyományos nyári szünet a járványveszély intenzitásánál is bekövetkezett, egyedül a home office maradt érintetlen a legtöbb nagyvállalat munkavégzésében. Tegyük gyorsan hozzá: egyre kevesebbek örömére. Az egykor a vágy tárgyát jelentő otthoni munkavégzést az év második felére sokan már teherként élték meg, egyre többeknél kopogtatott a HR-es kollégák mumusa, az engagement (munkahelyi elköteleződés) bezuhanása. A megrendelői igények mégsem változtak jelentősen az online csapatépítések esetében.
A hagyományos szeptemberi (októberi, novemberi…) céges rendezvény elmaradásának – „valamilyen” – pótlása, az esetek többségében nagyobb fókuszt kapott, mint a végeláthatatlan Zoom meetingek passzivitásának ellensúlyozása. A csapaton belül felerősödő generációs különbségek, a sokszor radikálisan eltérő otthoni munkakörnyezet állandósult negatív hatásainak fel- és megoldása a csoportvezetők és HR-vezetők agendájában gyakran inkább kérdőjelekkel és nem célzott igényként szerepelt.
3. A hullámvasút vége
Közel egy évvel a pandémia kitörését követően egyre világosabbnak tűnik, hogy munkáltatói oldalon a fordulat mégis megelőzte a járvány harmadik hullámát. Az immár eleve online platformokra tervezett és gyártott csapatépítő programokkal összhangban mára a megrendelői oldal is tudatos hozzáállást mutat az egyeztetéseken. Az elhúzódó home office által okozott elidegenedés, egyes kollégák demotiválódása pontosan körülírt jelenségekké váltak, a megfelelő briefelés pedig félreértések helyett eredményekben mutatkozik meg.
A legnagyobb változás mégsem a szolgáltatások színvonalában, vagy a megrendelői oldal tudatosságában érhető tetten. Az igazi fordulat a munkavállalóknál látható, akik nemcsak a home office-ra, hanem az online jelenlétükre is radikálisan másképp tekintenek, mint egy évvel ezelőtt. A Zoom fatigue (az online egyeztetések és platformok okozta motivációvesztés és kiégés) természetesen nem szűnt meg, az első hullám(ok) online csapatépítésein látott lámpaláz viszont igen. A dolgozók oldaláról, csak hogy tisztázzuk.
A jelentősebb partnerkapcsolatokkal rendelkező vállalatok 2021-re sokszor előnyükre is tudták fordítani a pandémiás helyzet elhúzódását. A kómába esett rendezvénypiacon hagyományosan drágának számító (színpad)technikák alkalmazása online környezetben látványos újításokkal – jelentősen kisebb befektetésből – pótolható. A partnerek pedig nemcsak értékelik, szomjazzák is a figyelme(ssége)t: egy színes online előadással, és nem utolsó sorban prémium italokkal tarkított borkóstoló-rendezvény megszervezésében aligha van rizikó. Poszt-Covid elköteleződés annál inkább.