Tartalommarketing: Lépj most! Ne tervezd túl! Mindig maradj hiteles!

Milyen tartalommal érdemes piacra lépni? Hol és hogyan érhetjük el hatékonyan reménybeli új partnereinket, növelhetjük célközönségünket és tarthatjuk meg már meglévő közösségünket? Hogyan kezeljük jól a jelenleg elérhető társas média platformokat tartalommarketing szempontjából? Mi az a tartalommix vagy tartalomfelhő? Ilyen és hasonló kérdéseket vitattunk meg Jagodics Rita kereskedelmi marketing szakértővel, a Kereskedelmi Marketing ügynökség vezetőjével, és Csorba Anita tartalomgyártóval, youtuberrel, az Inspirációk Média Kft. alapítójával.

Az elmúlt időszakban egy kicsit mindenki tartalom-előállítóvá vált és Forbes magazinná vagy éppen HVG-vé varázsolta a saját irodáját. Olyan helyzetbe kerültünk, amiben partnereinkkel, közönségünkkel már csak, vagy túlnyomórészt az online felületeinken kommunikálhattunk, kommunikálhatunk. Ez a változás pedig azt eredményezte, hogy a tartalomgyártás jelentősége extrém módon megnövekedett. Az online kapcsolódás remek eszköz, rengeteg lehetőség rejlik benne, olyan hozzáadott értéket teremthetünk ennek a térnek a megfelelő kiaknázásával, amit másképp nem valósíthatnánk meg. Azonban tudnunk kell jól élni a lehetőségeinkkel. Következő írásunk ebben kíván segítséget nyújtani.

A tartalommarketing sosem egyetlen jól megírt bejegyzés, profin megvágott videó. Ez mindig egy folyamat, gondos tervezéssel és figyelmes utógondozással.

Mi is az a tartalommarketing?

Blogbejegyzéssé dúsított reklám vagy önmagában értéket képviselő anyag? Olyasmi, ami ugyan kapcsolódik vállalkozásunkhoz, de nem a vásárlói szándék aktiválására játszik. Tisztázzuk a kérdést!

Jagodics Rita szerint egy jól megírt reklám is lehet a tartalommarketing része, amennyiben nem valamilyen leárazással próbálja berántani, „elcsábítani” a befogadót. Azonban lényeges, hogy valódi hozzáadott értéket találunk-e benne vagy sem? Egy blogbejegyzéssé formált reklám funkcionálhat jól megírt használati útmutatóként, aminek segítségével behatóan megismerhetjük adott terméket vagy szolgáltatást, amit elolvasva képesek leszünk kiaknázni a benne rejlő potenciálokat. Ez azonban még mindig nem az a típusú tartalommarketing, amiről mi beszélünk. A jó tartalommarketing edukál, segít, támogat, megoldást, választ, információt szolgáltat egy adott kérdésben.

 „Az áreldobás, az árakciózás lényegében egyfajta drog. Jönnek rá a vevők, de amint vége a leárazásnak, kicsi az esélye, hogy visszatérjenek. A pandémia, ha lehet, még inkább rámutatott, hogy az emberek nem termékeket akarnak venni, hanem olyasmit, ami válasz a kérdéseikre, megoldás a problémáikra. Ennek az igénynek a kiszolgálásában lehet nagy segítségünkre a jó tartalommarketing!” – Jagodics Rita

A támogatói tartalom – igen vagy nem?

„Támogatói tartalomról abban az estben beszélünk, ha fizettek a megjelenéséért. Ezeknek a tartalmaknak az esetében is mindig az a legfontosabb kérdés, hogy hasznosak-e az olvasó számára, tudnak-e olyat mutatni, amitől szimpatikussá válik az, aki/ami szerepel bennük? Ha arról olvashatunk, mondjuk a Forbes hasábjain egy támogatói tartalom keretében megjelent írásban, hogy milyen lehetőségünk van a kiugrásra a mostani, rendkívül telített online térben, az megfelelő tartalommarketing szempontból. Ha azonban egy egyszerű hirdetésről beszélünk, ami el akar nekünk adni valamit, miközben a legkisebb gondunk is nagyobb annál, minthogy hogyan költhetnénk pénzt… Ugye mondanom sem kell? A jó marketing nem csak vevőket szerez, hanem árrést is növel.  Árrést pedig nem lehet árak „eldobásával” vagy időszakos ajándékozási akciókkal növelni. Csak akkor lehetünk erre képesek, ha a célközönségünk problémáira kínálunk megoldást.” – mondja Jagodics Rita. „Az emberekhez értékteremtéssel lehet igazán eljutni. Amikor nem csak a termékünket, szolgáltatásunkat promózzuk, hanem a köré készített tartalom már önmagában is értékes. Ezáltal könnyebben kialakítható a kapcsolódás és, ha felépítettük a kapcsolatot, jóval nagyobb az esélyünk arra, hogy a mi termékünket választják – ami jó esetben maga is értéket képviselő valami.” – teszi hozzá Csorba Anita.

Építs az erősségeidre vagy szervezd ki a feladatot!

Gary Vaynerchuk híres videójában megmutatja, hogyan lehet egyetlen tartalomból 64 (!) újabbat készíteni. Mi is képesek lehetünk erre? Mi a legkisebb egység, amivel kezdhetünk? Mit tartsunk cégen belül és mit szervezzünk ki?

  • Mindig keressük meg azokat az erősségeket, amik cégen belül fellelhetőek! Ha jól tudunk szóban kommunikálni, videózzunk, ha ügyes cikkeket írunk, készítsük mi magunk a posztjainkat!
  • Legyünk tisztában azzal, hogy belsősként nehéz objektíven látni magunkat, és ha a versenytársunk egy profival készíttet tartalmakat, könnyen alul maradhatunk. Ha tehát megengedhetjük magunknak, mindenképp érdemes elgondolkodni a kiszervezésen az olyan tartalomgyártói feladatok esetében, amik esetében nem vagyunk 100%-ban meggyőződve arról, hogy mi magunk a lehető legjobban tudnánk megoldani őket.
  • Mielőtt bármibe is belekezdenénk, térképezzük fel a célközönségünk, a vevőkörünk problémáit! Mire keresnek megoldást? Ez a dolog érzelmi intelligenciát mozgósító része.
  • A stratégiánk alapuljon logikus tervezésen! Vizsgáljuk meg alaposan– erre ma már vannak szoftveres megoldások -, hogyan keresnek rá az őket érdeklő problémákra a vevőink! Ismerjük a keresési útvonalaikat és ne hagyjuk ki a személyességet ebből a folyamatból se! Beszéljünk az értékesítőinkkel, az ügyfélszolgálatos kollégákkal, tudjunk meg minél többet arról, mivel fordulnak hozzájuk. Ez kiadja majd azt a témacsokrot, amire megoldást várnak tőlünk.

Aktuális trendek

Amikkel elengedhetetlen tisztában lenni és nemcsak azért, mert a világjárvány miatt mindenki jobban megvizsgálja, mire költ hanem, mert ma már egyértelműen látható, hogy azok lesznek a hosszútávon sikeres trendek, termékek, vonalak – legyen szó egyébként az élet bármely területéről, a gazdaság, az ipar bármely szegmenséről – melyek hosszútávú fenntarthatóságot, valódi minőséget képviselnek.

  • Mivel jelentősen megnövekedett az otthonunkban töltött idő, azok a tevékenységek mindenképp „trendibbek”, melyek ehhez az új életvitelhez kötődnek: így például a főzés (gondoljunk csak a tavalyi kenyérsütésekre), a házfelújítás, a különböző DIY tevékenységek…
  • Ahhoz, hogy sikeresen tudjuk felismerni a trendeket érdemes magánemberként végiggondolnunk a kérdést: mit csinálunk mi ezekben az időkben? Ha ez megvan, már csak azt a keresztmetszetet kell megtalálnunk ami, kiadja, hogy erre a hétköznapi problémára a mi termékünk tud-e és ha igen milyen megoldást, választ, információt kínálni?

A kulcs: hitelesség, következetesség

A pandémia egyik következménye, hogy az emberek számára, ha lehet még fontosabb lett a hitelesség, a megbízhatóság. Mára már szinte minden napra jut egy online csalásról szóló hír: eltűnő webshopok, visszakövethetetlen cégek. A fogyasztók 70-80%-a azt sem tudja, hogy az oldal, ahonnan rendelt külföldi vagy magyarországi. Ennak a pozitív hozadéka, hogy most van itt a jó lehetőség a külföldi piacra lépéshez. A kihívása pedig, hogy ma már nem engedhetjük meg magunknak az olyan tartalommarketinges hibákat, mint a vevők véleményének lehagyása az oldalunkról, vagy a bántóan direkt, vásárlásra buzdító szövegek. Ne akarjunk azonnal eladni! Ma – és ez mostmár láthatóan a jövőre is igaz – az értékesítésünk is csak akkor kezd működni, ha hitelesek tudunk maradni.

  • Bárhol is jelenünk meg, ha a tartalommarketingünket adott felület kereteihez igazítjuk, a siker nem marad el. Azonban kiemelten figyeljünk rá, hogy ne üljünk fel az aktuális trendekre, bármilyen csábítóan nagy eléréseket is várhatnánk tőlük, ha nem tudunk hozzájuk önazonos módon kapcsolódni.
  • A lehető legfontosabb, hogy maradjunk következetesek akkor is, ha egy aktuálisan trendi platformra belépünk. Érdemes lehet megnézni, hogyan kezelik például TikTok oldalaikat külföldi példaképeink és általuk inspirálódva megtalálni saját hangunkat.

„Ma az képes igazán erős tartalommarketinget építeni, aki ügyes stratéga, rendszeresen posztol és figyel a visszajelzésekre! Ez utóbbi az, ami a hagyományos és az online médiát, marketinget megkülönbözteti egymástól: az interakció. Mindig figyeljünk közönségünk visszajelzéseire és építsük be őket új tartalmainkba!” – Csorba Anita

Tartalommarketing és társas média platformok

Amikor arra jutottunk, hogy itt az ideje belevágni, kézenfekvő, hogy egyből a nagy társas média platformokban gondolkodunk. De mi lehet az a jó mix, amivel ezeken a felületeken elindulhatunk ma, amikor a minőségi tartalomgyártás olyan feladatnak tűnik, amihez egy komplett szerkesztőségre lenne szükség? Melyek a legnépszerűbb formátumok, csatornák? Hol érdemes először jelentkeznünk az elkészült tartalommal?

„Első lépésként megint csak a megfelelő stratégia kialakítására tudom felhívni a figyelmet. – kezdi Csorba Anita – Elengedhetetlen a közönségünk ismerete, hiszen a fenti kérdésekre csakis akkor tudunk jó választ adni, ha tudjuk, hogy milyen típusú élményeket keresnek, milyen értékeket képviselnek és vágynak, hol a legaktívabbak.”

  • Ott kell először megjelennünk, ahol a célközönségünk legnagyobb számban és legaktívabban képviselteti magát!
  • Az organikus elérések a facebookon drasztikusan lecsökkentek. Itt tehát ki kell kísérleteznünk milyen hirdetési típussal, stratégiával juthatunk el leghatékonyabban reménybeli partnereinkhez, vásárlóinkhoz. Fontos, hogy ár-érték arányban még mindig vezet a kék óriás, hiszen itt tudjuk a leginkább irányított módon megcélozni a közönségünket.
  • Bármilyen felületen is vagyunk jelen, kommunikáljuk és tudatosítsuk, mikor várható tőlünk friss tartalom. Ezzel hozzászoktatjuk közösségünket a rendszerességhez. A rendszeresség pedig a tartalomgyártás egyik kulcsfogalma.
  • Egy jól megkomponált, a felület kereteihez igazított tartalommal még mindig nagyot mehetünk bárhol és ez különösen igaz a TikTokra, ami jelenleg a legnagyobb organikus elérést biztosítja! Azonban a mondanivalónkból soha ne adjunk lejjebb, mert azzal elvész a hitelességünk!

Tartalomfelhő, tartalommix

A tartalommixet vagy tartalomfelhőt úgy kell fókuszálnunk, hogy minél több felületen érvényes legyen! Ha például készítünk egy videóinterjút, gondoskodjunk róla, hogy készüljön belőle leirat, cikk, posztok és ezeket alakítsuk úgy, hogy mindig passzoljanak ahhoz a felülethez, amin majd megjelentetjük őket!

„Sok marketingessel ellentétben én azt mondom, hogy a kevesebb több. Inkább legyen heti egy vagy két poszt, tartalom, de arra helyezzünk tűpontos fókuszt, fordítsuk rá az energiát, a szakértelmet és a pénzt, mert különben nem érjük el azt a kritikus tömeget, amivel elkezd terjedni a tartalom.” – Jagodics Rita

Rita a tartalommix mellett erősen javasolja, hogy videós tartalmakra helyezzük a hangsúlyt, mert kimutatások szerint, ma az internet felhasználók minimum 78%-a néz meg heti egyet, illetve minél magasabb társadalmi réteghez tartozik adott felhasználó, annál valószínűbb, hogy szakértői tartalmakat is fogyaszt videós formátumban. Ez azért is tarthat számot az érdeklődésünkre, mert egy videós üzenet akár 90%-ban is rögzülhet, szemben egy szövegessel, ami körülbelül 10%-ban marad meg olvasás után. A képi anyagok meggyőző erejéről és árrés növelő faktoráról nem is beszélve.

Indíts te is podcastet!

Magyarországon pár éve még hosszasan kellett magyarázni, hogy mi is az a podcast, ma viszont a Spotify az egyik legnépszerűbb online felület, aminek a 2020-as év csak még inkább kedvezett. Podcast csatornát működtetni több szempontból is remek lehetőség, lássunk ezek közül párat!

  • Ha specifikus témakörünk van, kifejezetten javasolt egy ilyen csatorna indítása, mivel ezen keresztül 100%-ban azokhoz szólhatunk, akiket érdekel. (A Spotifyon rengetegen indítanak dedikált keresést saját témáikra!)
  • Egy podcastban nincs, ami elvonja a figyelmet a tartalomról. Nem zavar meg a képi világ és sokkal szabadabban hozzáférhető az időhiányban szenvedők számára. Míg egy videót kisebb eséllyel nézünk meg vezetés, főzés, futás, utazás közben, addig egy podcast epizódot jóval előbb kapcsolunk be ilyen tevékenységek alatt.
  • A podcast csatornánkon keresztül olyanokhoz is eljuthatunk, akik más társas média felületeken nincsenek jelen!
  • A podcast költségkímélő a többi tartalomelőállítási megoldáshoz képest!

Hashtag instant jótanácsok

Állandó útkeresésre vagyunk kényszerítve az utóbbi időszakban, így azoknak is újra fel kellhet fedezniük magukat, akik már ráálltak egy jól működő tartalomgyártásra, megtalálták az irányaikat, a kereteiket. Mik azok a jótanácsok, amiket követnünk érdemes?

  • Semmiképp se állj le! Csavard fel a hangerőt és csináld! Ha hitelesen, teljes erőbedobással és jó tartalmakkal tudod képviselni magad, most piacvezetővé is válhatsz, ahogyan piacvezetőből visszacsúszhatsz a renglétra aljára, ha rossz döntéseket hozol.
  • A marketing tervbe minimumként tervezzétek be a tartalommarketinges kiadásokat! Ma, amikor az online kapcsolattartásra vagyunk kényszerítve, ez fontosabb, mint valaha!
  • Keressétek meg azt az egy dolgot, amiben lépi tudtok már most és lépjetek! Ne halogassátok, ne tervezzétek túl. Kössetek egy kisebb kompromisszumot, ha a lépés passzol a márkátohoz és csináljátok! Higgyétek el, hogy ki tudjátok javítani a későbbiekben és nem a tökéletességre kell törekednetek, hanem a folyamatosságra.

Szeretnél megismerkedni klubtagjainkkal? Kérj egy meghívót!


Recommended Posts